Viser resultater 1 til 9 av 9
    Lieutenant
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Skien, Telemark
    Svar
    95

Standard Flerkameraproduksjon - komunikasjon

Jeg har vært fotograf på et par flerkameraproduksjoner, og har lyst til å lære meg å ha bilderegi på sikt.

Jeg har hat flere bildeprodusenter som snakker på forskjellige måter.

Noen sier: kamera 1, kamera 3, kamera 2, kamera 3, kamera 1 osv...

Noen andre sier: Kamera 1 gjør seg klar, kamera 1 er på. Kamera 3 gjør seg klar kamera 3 er på. Kamera to gjør deg klar, går over til kamera 2 osv...

Hvor mye må en bildeprodusent si? hva slags måter synes dere er best å komunisere på under flerkameraproduksjon?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Sandvika
    Svar
    186

På de flerkamera produksjonene med com har jeg/vi for det mest sagt

kamera 1 klar...kamera 1 på..kamera 2 klar, kamera 2 på.

Noen ganger hvis et av kamraene gjør en kul pan eller bevegelse så pleier vi å si kamera 1 gjenta kjøring på cue, kamera 1 klar, kamera 1 på.

og selvfølgelig føler du ingen av kamerane har noen bra utsnitt så må du gi dem kort beskjed om det.
    NPS Film &; Video
    www.npsfilm.com

*Sony - HVR-V1e - Solgt
    *Canon EOS 7D
    *SG Pro r3
    *Canon FD lenses. 24mm F2.8 - 35mm F2.0 - 50mm F1.2 - 85mm F1.2 - 70-200mm F4 - 300mm F5.6
    *RedRock Micro M2 Encore, RedRock MatteBox, FollowFocus, mm.
    *RedRock MicroRemote *SOON TO COME*
    *MacBook PRO 17" (4GB ram )
    *Final Cut Studio 2 &; Adobe Master CS4 *www.youtube.com/npsfilm

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Jeg har jobbet på litt forskjellig flerkameraproduksjon, alt fra konsert og konferanse til direktesendt TV.

Hvordan den som har bilderegi jobber og kommuniserer må nesten være opp til hver enkelt. Dersom det er mer kjappe ting og alle kamera har gode bilder, er det ingenting i veien for å "ta tre. Kam en. Kam fem"... Dersom det er litt treige ting og man hae tid til å planlegge legger man kamera i preview "klar.... <kamera>" etterfulgt av et knips eller setning fra regi...

Jeg har jobbet på produksjoner der alt er scriptet til punkt og prikke, og der alt blir tatt ad lib... Så lenge sambandet ikke overtrafikkeres er alt fint og flott. Jeg personlig blir veldig sliten av mye snakk og mas fra scripten. Men også her kan du som regi påvirke med hvor mye info du trenger, og hvor mye info fotografene trenger for å fange opp noe. Eks "kamera to, gjør deg klar på solist som kommer inn fre venstre. Du skal ha total med zoom inn til halvnær"...

En normal rekke av beskjeder fra regi kan gjerne være
    "klar to.. Ta to. Klar kryss fire. Kryss fire. Fire er på. Klar en. Kryss en."

Det at "kamera x er på" kommer av to grunner.
    - man har ikke tally på kamera
    - kameraet har vært på lwnge, og man må gi en påminnelse.

Ble du litt klokere?

Lieutenant
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Skien, Telemark
    Svar
    95

ble litt klokere ja
    Når du sier kryss, mener du da fadings overgang?

Hva mener du med knips?

Hvordan er det hvis man har en som snakker (regi) og en som kjører bildemiks hver for seg, skifter da bildemiksen til kamera 3 når regi sier "kamera 3 er på" eller midt mellom "kamera tre klar" og "kamera 3 på"?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Kryss er lettere å si enn "dissolve" eller "fade" - og lettere å oppfatte. Om bildemiksen ikke er særlig inne i gamet, kan det være fint å gå gjennom ord og uttrykk man bruker når man kommuniserer. Det kan også være fint å ta en gjennomgang på det over intercom når alle har bemannet, for å terpe på at fotografene skjønner hva som menes med pan/tilt, "inn" og "ut" (som oftest ment med zoom) og evt. om enkelte kamera har spesifikke roller.

F.eks. " kamera to, du skal stort sett holde sånn og sånn utsnitt, kamera fem, du skal ligge nært på vokalist, kamera tre, du holder deg på halvtotal og nært av band og instrumenter".

Med "knips" mener jeg at det er noen som liker å si "klar to - ta to *knips!"* dvs. at de vil det skal være kutt til kamera to straks man hører knipset. Blir litt sånn "ready - set GO!" om du skjønner. Ikke alle gjør det - og det er helt og holdent en smakssak fra person til person. Har vært ansvarlig for å kjøre grafikk og VBer på flerkameraproduksjoner - og han som hadde regi da var veldig flink til å informere om at han ville ha kutt eller kryss på knipset, og ikke på "ta to".

Normalt er det vel på "ta tre/kryss tre" - straks bildemiksen oppfatter det som sies - eller som eksempelvis over, på knips. når "Kamera fire er på" er det som regel allerede byttet til.

Eks

- Klar kamera tre
    *bildemiks setter kam tre i preview*
    - Ta tre!
    *KNIPS!* - bildemiks trykker "take/cut" på mikseren for å bytte kilder
    - Kamera tre er på

Lieutenant
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Skien, Telemark
    Svar
    95

Ok. Takk

Cadet 3
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Lillehammer
    Svar
    6

Hei.
    Dette er opp til hver enkelt. Av standardkommandoer på ad-lib (improvisert ikke-scriptet materiale) gjør jeg som regel en av disse to tingene:

"Klar 1"
    "*Knips* - samtidig som jeg sier "1"

Eller bare:

"1" -*knips*

I kryss:

- Klar kryss fire
    - Kryss fire.

Dette er ad-lib. Under scriptet med skuddnummer, sier jeg ingenting. Jeg knipser og gir signaler, korrigerer og eventuelt "cuer" bevegelser. Mye av jobben handler også om å motivere og formidle stemning/følelse til bildene.

Mitt tips: Bli enige med ditt team på kommunkasjonsform. Vær så kort og presis som overhodet mulig med kommandoer! Ikke går rundt grøten.
    ennlig hilsen
    Vegar Mikalsen

Fjernsynsregi - Høgskolen i Lillehammer

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Jeg har bare produsert alene så vet ikke hvordan det er å ha med en som skal gi kommandoer til en bildemikser, men jeg pleier å si:

- Klar en
    - En der
    - En er på

- Klar to
    - Mikser to
    - To er på.

Funker fint på produkjonsteamene jeg har jobbet med.

Cadet 3
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Lillehammer
    Svar
    6

Jeg sier det samme enten jeg har mikser eller om jeg mikser selv. Ført og fremst på grunn av mine egne vaner i forhold til produseringen, men også fordi at fotografene lettere skal kunne kjenne seg igjen i produksjonsteknikken fra gang til gang uavhengig om regi har en mikser ved sin side.
    ennlig hilsen
    Vegar Mikalsen

Fjernsynsregi - Høgskolen i Lillehammer

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •