Viser resultater 1 til 7 av 7
    Cadet 4
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Hakadal
    Svar
    14

Standard forskjell på dv, cd og harddisk

har det mye og si om hva man har av dette når man lager film, på bildekvalitet og saker- sånn under 10000 kr lista
    or Death and Glory!

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Hva tenker du på? Som opptaksformat og hva slags kamera man benytter?

Om det er snakk om opptaksformat, og til under 10.000,- ville jeg helt klart gått for DV. Harddisk/DVD vil ikke gjøre seg no særlig med tanke på etterarbeide eller mer avansert klipp enn på Windows Movie Maker-stadiet.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Under 10 lapper er det tape som gjelder, hdv eller dv. Selv om det nå kommer AVCHD kameraer som bruker mpeg4 for komprimering og lagrer på hardisk, som skal gi tilsvarnede HDV i kvalitet, men mindre filstørrelser UTEN at det blir helt jalla som en del hardisk og dvdkameraer er idag.

Fordelen med feks. dv er fremdeles at du kan leke med dette på en relativt spinkel maskin og enkel programvare uten at det blir noe dårlig kvalitet.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Randaberg ( Stavanger )
    Svar
    242

For å si det sånn er jeg riktig glad jeg valgte DV.
    Har sett folk med harddisk og DVD, og det er ganske krøkete.
    Liker godt DV.. Har ett Panasonic NV-GS180 nå som jeg kjøpte før jul, og er meget fornøyd med. Betalte ikke mer enn 4000,- kroner for kameraet.
    Startet en helt lik tråd selv om hva jeg burde velge, og heldigvis var det noen som sa at DV var det beste alternativet. :wink:
    Mye bra folk her inne :P
    lltid tilgjengelig på www.steffenmedia.no =D

Ensign
    Medlem siden
    Nov 2006
    Svar
    30

hvor kjøpte du kameraet ditt?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Randaberg ( Stavanger )
    Svar
    242

Om det er meg du spør er svaret Elkjøp.. :P
    Vet ikke om de selger det til samme pris lenger nå. Tilbudet sto i avisen en gang. Da jeg kom ut hadde de bare ett igjen
    Kan godt være prisen er den samme, det vet jeg ikke.. Ellers er prisen den samme på internett butikker, men jeg kjøpte liksågreit fra butikk sånn at jeg lettere kan klage til dem. :P Iallefall er jeg meget fornøyd. Folk klager på at kameraet ikke har 16:9, men det har noe som heter cinema-mode eller noe som er ganske lik. Ellers har det "fake 16:9" sånn at det bare legger svart nederst og opperst under innspillingen, sånn at du ikke ser det nedenfor. Etterpå legger du bare på rammene selv i redigeringsprogrammet.

Jeg har NV-GS180, mens den som selges på prisguiden er NV-GS180S. Tror den eneste forskjellen er at sistenevnte har norske menyer (men jeg bruker bare engelsk uansett..) Kameraet finner du iallefall her: http://www.prisguide.no/product.php?productId=41628
    lltid tilgjengelig på www.steffenmedia.no =D

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Tape (MiniDV) ville vært det beste under 10.000 klassen, med tanke på praktisk og enkel redigering. Billigt er det og. Kan til og med ta opp fattigmanns HD (HDV)

DVD har eg en følese av at "til og med mor kan bruke det", altså putte rett i DVD spilleren og se ferie filmen som er filma uten sans og mening. Men å redigere det er et helvete, vertfall i Avid. Ei veninne som hadde tatt opp på DVD og skulle redigere. Men den måtte først bli re-koda får å kunne bli importert i Avid. Tror eg prøvde å importere det i Premiere og, men vob filene var koda på en annen måte en det vi har fra andre vanlige DVD'er tydligvis.

HHD opptak er klart det beste....når en kommer opp i 50.000 klasse kameraet :wink: PANASONIC AG-HVX200 kan ta opp i full HD med P2 kortene på 8 GB, men det går ikke lenge før disken er tom. Noen luringer har derfor laget en disk som de kaller "FireStore" som har 100 GB plass (koster det samme som 2 P2 kort), nok til 1.5 time i FULL HD! Men bakdelen er så klart maskinkraften en trenger for å redigere dette :?

Gå for MiniDV du, trygt, kjapt og billigt :wink:
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •