Siden man ikke kan se UV-lys, så gjør vel ikke filteret annet ennå beskytte optikk og teknikk i kameraet.
Jeg investerte i år i et XL-2, ifm en film om fluefiske jeg skal lage(ca 1 time 20 min).Når jeg kjøpte kameraet brukt, fulgte det med 2 stk uv filter til de medfølgende objektivene, og disse har vært på siden jeg kjøpte kameraet.Jeg har nå foretatt en rekke opptak, og er relativt fornøy med bildene det nye kameraet mitt gir, men likevel er jeg litt usikker på om disse filtrene tjener noen hensikt, og kanskje er det også slik at uv-filteret snarere forpurrer bildekvaliteten ift de forhold jeg filmer under ? Nærsagt alt av opptak foretas fra kl 2000 til ca 0300 tiden nord for polarsirkelen, mao i midnattsol, og relativt lyse forhold.
Noen ting til: Er det noen som kjenner til kameraet mitt, og hvilke innstillinger som skaper den beste dybdeskarpheten på dette kameraet?
Siden man ikke kan se UV-lys, så gjør vel ikke filteret annet ennå beskytte optikk og teknikk i kameraet.
Hvis UV - filter ikke er et kvalitetsprodukt, da er det kanskje verdt å fjerne det. Bruk heller kvalitets polariseringsfilter. Du får kjøpt litt over 1.000,-, men det er verdt pengene.
Uansett om et UV-filter optisk sett er et kvalitetsprodukt eller ikke, beskytter det objektivet mer mot støv og riper enn ikke noe filter overhodet. Et polarisasjonsfilter stjeler et par blendere og egner seg derfor ikke til å sitte permanent på objektivet, men er ypperlig hvis man man skal fjerne reflekser eller få dypere farger, spesielt på himmelen.
Har ikke XL2 en 20x linse? Husker ikke helt, men beste dypdeskarphet får du dersom du zoomer inn helt og justerer focus. Bruker du ND filter, da kan du åpne opp iris (blender) enda mer og derved kan du få enda finere dypdeskarphet.Opprinnelig postet av Tombola
UV-filter av billige sort kan "ødelegge" optaket ditt. Ikke helt, men jeg har f.eks en billig og en ganske kostbar UV-filter og ser forskjellen på opptak.
Jeg henger meg litt opp i ordbruken.
... hvilke innstillinger som skaper den beste dybdeskarpheten på dette kameraet?
Det er vel minst mulig dybdeskarphet du er ute etter vil jeg tro, og da er rådet fra Jestorius det rette ----
Billege UV-filter forverrar kvaliteten, spesielt når det kjem til lens flares o.l. Stort sett alle linser no til dags har UV-beskytting innebygd, so det er ikkje noko du treng mot UV-lyset. Den einaste grunna er å beskytta linsa frå hakk, då det er billegare å erstatta filteret enn linsa.
Men for all del, berre bruk eitt filter.
size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
Indiesnap Matte Box
Pass dykk for ord delings feil![/size]
Tusen takk for svar alle sammen, dere har hjulpet meg bra.Nå har jeg noe å forholde meg til.Jeg har forsåvidt tenkt på dette med pol filter, men har forstått at dette formørker en del.Polfilter er ganske så aktuelt for mitt vedkommende, da jeg ved noen tilfeller sliter med reflekser fra vannflaten(all filming foregår jo ved vannet).Har jeg jo også et ønske om å filme fisk som svømmer i vannet.Men jeg synes disse polfiltrene er relativt dyre.Hos FotoVideo kosta en godt filter nærmere 3.000,-(var det sirkulært det het ?).
Forøvrig er det uv filteret som fulgte med kameraet originalt fra Canon:
Canon 72mm PROTECT.
Apropos dette med dybdeskarphet: muligens har jeg misforstått.Jeg ønsker at alle deler av bildet skal være skarpt , dvs at natur, og lignende skal være skarpt - i tillegg til selve hovedmotivet(fluefiskeren).Ja, så fersk er jeg, men jeg lærer for hvert filmopptak jeg tar![]()
En liten ting på tampen: jeg bruker dv kassettene kun en gang, tør ikke bruke samme dv kassett til nytt opptak, i redsel for at det nye opptaket jeg foretar på et brukt bånd skal bli dårligere.Er det slik at opptaket blir mye dårligere på et brukt bånd ? Til nå har jeg 11 timer med opptak som skal redigeres ned, og regner med ytterligere minst 15 timer, før jeg har nok materiale til å lage en film på ca 1t 20 min.Så det blir jo litt dyrt med alle disse dv kassetene som jeg stadig må kjøpe.Her i nord må jeg kjøpe dv kassettene hos den lokale el-sjappa, og han(den luringen) har pakket ut kassettene og selger dem KUN enkeltvis til den nette sum av 69,- pr kassett.Har søkt litt på nettet, og fant jo noe som er rimeligere selvfølgelig.Bruker for det meste TDK mini DV 60.Selv om jeg ikke har prøvd andre kasseter noe særlig, regner jeg med at disse holder grei kvalitet, eller ?
'Apropos dette med dybdeskarphet: muligens har jeg misforstått'
Med et så avansert kamera har du mange muligheter: Du vil kanskje etterhvert oppdage at det ikke er viktig at alt er sylskarpt til enhver tid: Skal du filme fiskeren tar ut flua av kjeften på en 4 kg's ørret, er det ikke like viktig at vi skarpt ser mauren på steinen under! Uten kamera, ville du ikke sett mauren, øynene din ville fokusere på fiskehodet, og det andre ville være 'sløret'
TDK er dritt og upåliteleg, men dersom du skal bytta til noko anna (alt er bra utanom TDK og Sony), må du køyra rensekassett fyrst. Det vert heilt lik kvalitet dersom du tar opp over gamle opptak, men det er større sjans for dropouts og andre ting.
Dersom du vil ha mest mogleg djubdeskarpleik, er det berre å zooma mest mogleg ut, og setja blendaren på eit relativt høgt tal. Men ikkje det høgaste, då det vanlegvis har forferdelege verkningar på biletet. Men 8-12 er fint.
size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
Indiesnap Matte Box
Pass dykk for ord delings feil![/size]
Bokmerker