Hei, sitter her med et Panasonic kamera. Vet ikke hvilken modell det er, men den er forholdsvis ny og koster ca. 50.000,-.
Jeg har filmet noe i 720p inn på et P2 kort som sitter i kameraet.
Hvordan får jeg denne tapen over på datamaskinen? Har hørt man må ha noen drivere, vet dere om dette stemmer og i så fall hvilke det er?
Takk![]()
www.kumlokk.no
Film- og videoproduksjon
Ah, takk. Skal jeg bruke den delen helt til høyre da?
www.kumlokk.no
Film- og videoproduksjon
P2-driver for PC og Mac finner du ved å klikke der det står "P2 Driver for PC and Mac".
Hei. Etter å ha prøvd litt så får jeg det ikke til å fungere.
Kameraet heter AG-HVX200 og når jeg installerer driveren til den blir jeg bedt om å koble det kameraet til en USB2 port. Men når jeg kobler til kameraet gjennom USB2 porten så skjer det ingen ting. Ingen respons i Windows, er det noe jeg må gjøre for å få til dette?
takk![]()
www.kumlokk.no
Film- og videoproduksjon
Har du skrudd på kameraet da? Har du sjekket at du har i "innspillingsmodus"?
Solum Media - Vi virkeliggjør din fantasi
For det første så må du ha en P2 kort leser, eller en "PCIMA" leser som kortene følger standarden til. Forløperen til de nye ExpressCard'ene.
Om du har en litt eldre laptop så kan du logge gjennom den, ellers så må du ha en USB til PCIMA eller et PCIMA kortleser til stasjonær pc.
USB'en som er til kameraet er for å lese SD kortet på kameraet og forandre på innstillinger. FireWire dumper DV-tapene.
For det andre, vet du om redigerings programmet kan importere XMF filer som kameraet jobber med? Sony Vegas, Avid Xpress/Media Composer og FCP støtter vertfall disse formatene.
Og om du har filma i 720PN (N=native) da er du føøkt om du bruker Avid vertfall, har ikke fått det til å fungere der. De andre vet jeg ikke helt på, kanskje Sony, de er flinke med format støtte.
EDIT: Glemte å si at om du har Avid, så velger du P2 import og import clips, så velger du disse klippene i bin'en din og velger P2 import media og kopierer kilde filene dine inn på hardisken du måtte ønske. Fungerer vist litt på samme måte i FCP, men der må filene bli konvertert til MOV mener jeg.
Why build one when you can have two at twice the price?
BERGEN
Først vil jeg takke for svar!
Også kan jeg jo si at jeg ikke har en kortleser. Jeg har bare kameraet som er koblet til min PC med USB2.
Kameraet er satt til "PC" og "P2" mode. Da kommer det opp på kameraet: "USB DEVICE DISCONNECTED". Og det er heller ingen respons i windows.
Sånn jeg har forstått det så skal det være mulig å flytte over filer på denne måten.
Som dere kan se på eksempel 1 s. 14 på dette dokumentet: ftp://ftp.panasonic.com/pub/Panasoni..._AG-HVX200.pdf
Jeg bruker Adobe Premiere, men har dette noe å si? Jeg trodde at man bare kan trykke og dra klippene fra kameraet, på samme måte som fra en minnepenn i windows explorer. Evt i et lite program fra panasonic.
Det virker som om problemet er det at jeg ikke får installert driverne til kameraet, og for å gjøre det må kameraet vær koblet til gjennom USB2:
Når jeg får denne meldingen er kameraet som beskrevet over (Kameraet er satt til "PC" og "P2" mode. Da kommer det opp på kameraet: "USB DEVICE DISCONNECTED". Og det er heller ingen respons i windows.)
www.kumlokk.no
Film- og videoproduksjon
Siste release av Premiere CS3 støtter P2 og alle formatene/framerates fra den. Eldre Premiere versjoner støtter ikke P2.Opprinnelig postet av DJMartin
Man skal kunne bruke kameraet som leser for kortene.
"In PC mode, the AG-HVX200 connects directly via USB
2.0 to a PC running Windows. In IEEE 1394 Device mode,
it connects directly to a Mac. This lets you use the
AG-HVX200 as a P2 card drive, providing easy access to
recordings on the P2 card."
Hmm, dette må være etter Version 4 firmware updaten, den du må ha for å lese 16 GB kort, har aldri fått fram P2 driven fra kameraet med USB på datan. Men det var med et eldre kamera.Opprinnelig postet av Christian m
Why build one when you can have two at twice the price?
BERGEN
Bokmerker