Viser resultater 1 til 9 av 9
    Ensign
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    30

Standard Fra PC til MAC?

Det finnes tusen tråder på nett om dette emnet men jeg trenger likevel noen konkrete råd fra Norske brukere. Jeg er i den situasjon at jeg nå skal gå til innkjøp av enten en ny PC eller iMac. Jeg har idag i en alder av 23år kun brukt PC og det at en PC kræsjer for mye har aldri vært et problem for meg. Prisen spiller heller ikke noen rolle, da prisen på Final Cut Studio 3 er rimelig sammenlignet med programvarene jeg ville hatt til PC. Jeg tror også jeg kan vende meg til Mac-brukergrensesnittet. Jeg har også fått den oppfatning at forskjellen på Mac og PC er langt mindre enn det religiøse Mac-brukere kan anntyde. Så jeg tror jeg kunne trives med begge deler. Men det er spesielt èn faktor som gjør det vanskelig for meg å velge og det er derfor jeg søker råd her;

Jeg driver et enkeltmannsforetak og har et ønske om å jobbe mer med videoproduksjon i årene fremover. Høyest sannsynlig kommer jeg til å samarbeide med andre for dvd-produksjon, color grading, klipping etc. Jeg har også et ønske om å kunne søke meg jobb hos et produksjonsfirma, eller fjernsyn den dagen jeg eventuelt finner ut at jeg ikke vil drive for meg selv.

Er det slik at man ved samarbeid og jobb innen denne bransjen i Norge må være en Mac bruker? Er det en klar fordel å være Mac bruker når man skal søke jobb et sted? Eller vil man bli ansatt og deretter få tid til å gå over til mac-systemet? Hvordan ser utviklingen ut til å være i Norge? - Går vi mot stadig flere Mac brukere i denne bransjen?

Det ble mange spørsmål, men håper noen med erfaring og kunnskap på området vil dele sine meninger.

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Standard

Jeg kjenner en kar som jobber i NRK. Der bruker de Mac og Final Cut. iMac er imidlertid for svake maskiner for dem, tror de kjører Mac Pro (som kanskje er å anbefale om du har budsjett til det(?)). Uansett så endrer ikke programmet seg, så du kan fint arbeide på en iMac. Foretrekker PC selv, men det er mitt problem

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Standard

Hvis du har jobbet med PC i alle år, hvorfor ikke gå over til Mac så du får erfaring fra begge verdener? Det vil sannsynligvis være en større fordel enn å forbli PC-bruker. På samme måte som å kunne både Final Cut Pro og Avid Media Composer gjør deg mer konkurransedyktig når du vil ha jobb etter hvert.
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Ensign
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    30

Standard

Takk for svar. Det er nettopp dette med samarbeid og jobbmuligheter som gjør at jeg stadig lener mot Mac. Men jeg er redd for å bli litt innelåst i en Apple verden - jeg føler at Apple kun har support for sine egne produkter og at man må til med adapter og det ene og andre såfort man skal koble inn noe annet, eller jobbe med et ikke-apple produkt. Men det er sikkert bare et inntrykk jeg sitter igjen med fra den gamle iPod. Med Mac har jeg ingen erfaring...

Jeg får se om det isåfall blir Mac Pro eller nye iMac 27". Tror nye iMac er mer enn kraftig nok for mitt bruk da jeg sjeldent jobber med 3D, animasjon eller lignende.

Det går ann å koble en ekstern skjerm (ikke Apple skjerm) til en Mac uten noe fiksfaks?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

Kjøper du en Mac har du i alle fall muligheten til å kjøre både Mac OS og Windows, om du av en eller annen grunn må bruke Windows.

Jeg har selv installert Windows på Macene mine, før eller siden dukker det opp et prosjekt hvor man må bruke programvare som ikke er å oppdrive til Mac, så da er det kjekt å bare reboote maskina og gjøre det lille som skal gjøres der, og hoppe tilbake til Mac igjen.

Pr. dags dato er en iMac kraftigere enn en Mac Pro - tro det eller ei. Inntil Mac Pro også får i7-lignende.. Men kraften i en Mac Pro er det med å få skikkeig monitoring, og harddiskløsninger med RAID. I tillegg kan en Mac Pro lett oppgraderes med nytt skjermkort, RAM og du har tre plasser for interne disker. Det vil du ikke kunne få med en iMac.

Jeg liker å tenke på å ha en langsiktig invistering. En iMac er fint og flott - men hvor mye kommer du til å drive med dette? Jeg tror du kommer langt med en iMac - men lengre med en Mac Pro.
    Sist endret av OlaHaldor; 30th January 2010 kl 10:27

Ensign
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    30

Standard

Takk. Tror du sier noe der. Prisforskjellen på nye iMac med i7 og Mac Pro er ikke så stor og jeg vil anta at man fort tjener inn den forskjellen hvis man tenker langsiktig. Er det forventet at det blir lansert en ny Mac Pro med i5/i7 prosessor i nærmeste fremtid? - bør jeg vente?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

Det er det igrunn bare Apple som vet. Men om man ser på hvor ofte Mac Pro har fått en oppdatering burde det komme noe innen påske eller sommeren kanskje.

Har du et sterkt behov NÅ, kjøper du nå.. Er generelt ikke noe problem å selge en brukt Mac i disse dager. Alle Macene jeg har hatt ble kjøpt brukt, foruten to som jeg kjøpte ny i butikk. Både kjøp og salg av brukt Mac er igrunn problemfritt.

Ensign
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    30

Standard

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor Vis post
    Det er det igrunn bare Apple som vet. Men om man ser på hvor ofte Mac Pro har fått en oppdatering burde det komme noe innen påske eller sommeren kanskje.

Har du et sterkt behov NÅ, kjøper du nå.. Er generelt ikke noe problem å selge en brukt Mac i disse dager. Alle Macene jeg har hatt ble kjøpt brukt, foruten to som jeg kjøpte ny i butikk. Både kjøp og salg av brukt Mac er igrunn problemfritt.
    Ingen dum idè. Har dårlig erfaring med å kjøpe brukte PC'er så det å kjøpe brukt hadde jeg glemt bort. Er det en enkel sak å formatere en gammel Mac slik at den fungerer som ny? (altså ny med tanke på slik maskinen fungerte da den ble kjøpt)

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2007
    Svar
    87

Standard

Neida, det er enklere enn på PC. Sett inn DVD platen, start om, og så står den stort sett og jobber alene en times tid, og vips.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •