Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 13
    Cadet 2
    Medlem siden
    Oct 2008
    Svar
    4

Standard Full HD-kamera - hva skal jeg kjøpe?

Jeg skal kjøpe meg et full HD-kamera fra rundt 25.000-50.000 kroner. Hva bør jeg kjøpe, og er det varslet at det kommer noe nytt på denne fronten snart - slik at jeg heller bør vente litt med kjøp?

Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Østlandet
    Svar
    149

Standard Sv: Full HD-kamera - hva skal jeg kjøpe?

Om du skal kjøpe nå, er vel EX1 kongen på haugen.

Men om du ikke MÅ ha det nå, ville jeg ventet og sett hva RED annonserer 13. november.
    But that's just me...

Gunleik
    ttp://www.red4k.no
    http://www.vulture.no
    130m2 lyssatt grønn- og blåskjermstudio

Cadet 2
    Medlem siden
    Oct 2008
    Svar
    4

Takker.

Noen som vet hovedforskjellene på PMW-EX1 og PMW-EX3? Bortsett fra pris så klart... Ser dette bruker SxS PRO memory card - noen som har erfaring?

Og det er vel greit å få tak i ekstrautstyr til disse kameraene også går jeg ut i fra, uten at det skal koste shorta?

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Om du skal bruke 50k max på kamera alene så er Ex1 veien å gå om det må være 1080p.

Om det er 50k for kamera med alt tilbehør man trenger, stativ,batterier, mic så kommer man nok litt til kort på ett Ex1. Ekstrautstyr koster penger det og, vekta til ett Ex1 er akkurat litt for mye til at spinklere stativer som funker til dvx100, pd170 osv er noe særlig til seriøs bruk.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    67

Sitat Opprinnelig postet av kråke Vis post
    Takker.

Noen som vet hovedforskjellene på PMW-EX1 og PMW-EX3? Bortsett fra pris så klart... Ser dette bruker SxS PRO memory card - noen som har erfaring?

Og det er vel greit å få tak i ekstrautstyr til disse kameraene også går jeg ut i fra, uten at det skal koste shorta?
    EX3 er i grove trekk en noe "forbedret" utgave av EX1. Utformingsmessig passer den skrå vinkelen inn mot skulderen. Skal du bruke det sammen med andre fotografer har det en genlock slik at du kan ha felles tidskoder. Det er et par flere knapper slik at du blandt annet kan justere antall bilder pr. sekund (fps) med en egen knapp (EX1 må du inn i meny) - og sist og viktigst er det mulig å skifte optikk.

Nå er det så mye tilbud på både EX1 og EX3 akkurat i øyeblikket at det nok er mulig å få en bra pris på begge to. Sony har akkurat annonsert gratis pro-klasser for de som har dem, så det er mulg å få en bra opplæring på begge to også. Det som er bra er at det også viser at Sony satser på å bygge opp miljøet.

Som alltid legg inn en lapp til i regnestykket ditt og kjøp alt som finnes av opplæringsDVD'er for det kameraet du velger, så er du i business.

Hadde antakeligvis kjøpt et EX3 hvis jeg skulle kjøpt i dag, men er superfornøyd med EX1'en både til filmarbeid og TV så jeg ser ingen grunn til å bytte.

Cadet 2
    Medlem siden
    Oct 2008
    Svar
    4

Takk for all hjelp. EX3 frister til de grader, men prisen er noe stiv...

Er det noen som vet noen gode forskjeller på: HVR-Z7 kontra EX1/3?

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    67

HDV

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Hvis du først skal bruke 50 lapper på kamera ville jeg holdt meg unna HDV.
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Man hvis man vet man ikke skal bruke andre linser, linsene alene koster mye mer enn kameraet i kjøp, så koster ett par knapper og genlock ganske mye penger ekstra.

Men jeg spør igjen jeg, er det KUN kamera + evnt batteri man skal kjøpe?

Alternativet til EX1 er Panasonic Hpx170, veil på det kameraet er rundt 33000 eksl. mva, Ex 1 ligger iflg. Video4 på 58200 eksl.mva.
    Om du ikke får mva tilbake og driver eget firma kommer det 25% mva i tilegg på begge kameraer og da blir Ex1 enda stivere i pris.

Kjøper man fra Usa så må man og passe på prisen nå for nå står dollaren i nesten 7kr igjen, 6,8 blir effektiv kurs å kjøpe på.

Greit å holde seg unna HDV, men før man utlukker noe må man se på budsjett og behov. Om man kun har x antall kroner å bruke på utstyr så må innkjøp tilpasses budsjettet...

Cadet 3
    Medlem siden
    Oct 2005
    Svar
    8

Sitat Opprinnelig postet av guitareirik Vis post
    Hvis du først skal bruke 50 lapper på kamera ville jeg holdt meg unna HDV.
    Hvorfor ligge unna HDV??
    Sony HDR FX1
    Adobe Premiere Pro CS4

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •