Viser resultater 1 til 7 av 7
    Lieutenant
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Skien, Telemark
    Svar
    95

Standard Gammel film om til digitalt

Jeg har planer om å konvertere gammel 8 milimeter film om til digital video. Jeg har planer om å spille det av på et lerret og så filme lerretet.

Har dere noen tips på hvilke kamera innstillinger jeg bør ha, og andre tips?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,286

Du vil veldig sansynligvis måtte finstille lukkerhastigheten, i ørsmå fragmenter, slik at du ikke får blafring. Er helt hjernedød nå - husker ikke hva det heter.. :?

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

Filming av lerret er ofte et veldig godt og billig alternativ til filmscanner el.

Har gjort det et par ganger, er vel bare å generellt passe seg for autoinnstillinger, spesiellt autofokus :P

Finn en passende hvitbalanseinnstilling, ikke AWB.

Tror det viktigeste av alt er at alt er beint, selv om stativet kan være i vater, betyr det ikke nødvendigvis at det prosjekterte bildet er det

Finn et helt mørkt rom, så du får mest mulig ut av lyset filmframviseren gir,
    det kan være en fordel å ikke ha så alt for stort bilde, slik at det blir skarpt, og lyst.

Når det gjelder blender, får du fort overeksponeringer på lyse scener, og undereksponeringer på mørke scener, så det kan kanskje være en ide å bruke autoblender akkurat her... Kommer veldig an på hva du skal digitalisere, er det typisk familiefilm er det jo gjerne det som skjer viktigst, lager du feks en kortfilm er du kanskje mer ute etter det estetiske bildet..

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    Du vil veldig sansynligvis måtte finstille lukkerhastigheten, i ørsmå fragmenter, slik at du ikke får blafring. Er helt hjernedød nå - husker ikke hva det heter.. :?
    syncro scan?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,286

Ikke hørt syncro scan, men variabel scan, heter det på kameraet vi bruker til sånt. Et spark i riktig retning i alle fall.

Ellers er jeg skeptisk til det med auto blender - vi pleier å kjøre på manuell, og det går helt fint. Om det blåser ut skyene er det som regel det på originalopptaket også. Kjør heller litt undereksponert, om det faktisk blåser ut noe som er for lyst - så ka ndu heller løfte bildet etterpå.

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

Synchro scan let's you fine tune the shutter speed to match it up with display monitors (ie tvs and computer monitors) so that you can get a shot of it without weird flickering or an annoying rolling scan line.
    Har sikkert noe med kameramerker å gjøre

Mulig du har rett når det gjelder den autoblenderen..[/quote]

Lieutenant
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Skien, Telemark
    Svar
    95

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener med denne setningen Ola Haldor:
    "finstille lukkerhastigheten, i ørsmå fragmenter"

Må jeg stille på lukkeren for hvært kutt?

Hva bør jeg ha lukkeren på?

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •