Viser resultater 1 til 6 av 6
    Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2007
    Svar
    87

Standard Glidecam smooth shooter, eller X-10 ?

Jeg skal kjøpe en glidecam (så langt har jeg bestemt meg) rig til min Glidecam HD4000 slede, og Panasonic HPX171 kamera.

Jeg vipper mellom smooth shooter og X-10. Noen som har erfaringer med en (eller begge) av disse to og har noe å komme med ?

Prisforskjellen der jeg skal handle er ca 5000,- norske penger.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

Hvor skal du handle? Jeg kunne virkelig trengt en x-10 arm !

Jeg vil tro at en HPX171 vil greie seg med en vanlig Smooth Shooter-arm, men det vil definitivt åpne for flere muligheter og fleksibilitet med x-10. Arma i Smooth Shooter vil nok uten problemer greie å bære HPX171 ganske bra (den er jo helt ekstremt lett!), om du ikke ønsker å spytte inn en halv titusing på x-10-arma nå.

Jeg har prøvd å fly med Canon HL H1 på Smooth Shooter, og konkluderte veldig raskt med at den er for tung for en enkel fjærarm - og MÅ ha to, så det hadde vært veldig interessant å høre hvor du kjøper.

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2007
    Svar
    87

Standard

Jeg handler ifra gomediamonkey.com.

Jeg hører endel si at den faste armen på SS vrir seg under belastning, og i tillegg har du (selvfølgelig) bare halve arbeidshøyden i vertikalen, noe som jeg ser for meg kan være en virkelig brems på kreativ kameraføring.

HPX171 er forsåvidt lett ja, men med større batteripakke, mik, hurtigfeste osv, så blir den fort 3+ kg den også. Nå er det forsåvidt sånn også, at riggen blir mere stabil dess tyngre den der, så jeg har ingen planer om å ribbe vekk ting for å spare på vekten, tvert imot.

Dersom det skulle være interessant å diskutere muligheten for at jeg kjøper X-10 arm / vest, og at vi deretter bytter (med ett mellomlegg) så er det bare å sende meg en PM. Jeg er ihvertfall åpen for diskusjon, så får vi se om vi kommer imål der

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

Hørtes spennende ut. Canon XL H1 med vidvinkelobjektiv + IDX batterisystem blir alene på bortimot 5kg, om ikke mer, og med motvekter på sleden blir det en god del over det Glidecam anbefaler som totalvekt. Og skjønner godt at vertikalen er viktig.

Med Smooth Shooter merker jeg at kamerariggen trekker det hele veldig ned, selv med strammeste fjærinnstilling, og dermed vil håndtaket på sleden slå opp i kameraplata fra tid til annen - og lurer veldig på hvordan det ville blitt om man hadde x-10-arma i stedet.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor Vis post
    Hørtes spennende ut. Canon XL H1 med vidvinkelobjektiv + IDX batterisystem blir alene på bortimot 5kg, om ikke mer, og med motvekter på sleden blir det en god del over det Glidecam anbefaler som totalvekt.
    Hvis du har IDX Endura 10S + IDX->Canon adapteren fra IDX kunne man vel i teorien klart å flytte ca 1,1kg fra kamera og over på kroppen med litt ledninger og pettersmart løsning.

Om det gjelder stativhoder gjelder det nok steadicam rigger og, ta høyde for tilbehør man putter på. Henger man på 35mm adapter, mattebox, rails, litt trådløst utstyr og kanskje ett regntrekk på så blir vekta en ganske annen enn opprinnelig hva man tok høyde for med ett lett kamera....

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

Nå vet jeg ikke med Pelle, men vi kommer nok ikke til å dure på med 35mm adapter. Her i gården venter vi på RED Scarlet.

Men det du sier med å ha batteri på kroppen er faktisk ikke så dumt, om man generelt får flytta vekta av kameraet langt nok bak. For det er et ganske relevant problem nå at vi ikke får dytta kamera langt nok bak på noen av festene.

Lignende tråder

1. Canon XL H1 på Glidecam
    Av OlaHaldor i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 1
    Siste tråder: 11th July 2009, 21:05
  2. Leie: Glidecam/steadicam/walkam whatever works (Oslo)
    Av cmfossum i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 0
    Siste tråder: 15th May 2009, 13:01
  3. Noen som har et Glidecam eller lignende å låne ut i Stavanger.
    Av Pey i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 4
    Siste tråder: 21st January 2009, 15:38
  4. fra 0 till glidecam og til 0 igjen
    Av Cas i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 1
    Siste tråder: 13th April 2008, 04:09
  5. Smooth Slow Motion i AE cs3?
    Av datselguf2 i forumet Generelt
    Svar: 2
    Siste tråder: 13th November 2007, 12:08

Regler for innlegg