Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 13
    Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Standard God vidvinkellinse (35mm adapter)

Hei!
    Jeg er på leting etter en god vidvinkellinse til bruk med en Letus mini adapter. Har en Canon FD 28mm f2.8 linse fra før, men jeg synes den vignetterer for mye, samtidig som jeg gjerne kunne tenke meg en litt videre linse. Jeg har både FD og EF mount, men det hadde vært greit med en FD linse, slik at jeg slipper å bytte mount. Og hva er det forresten som avgjør om en linse vignetterer mye? Blender, størrelse på glass-elementet? Er det sånn at man må zoome inn så mye (på groundglasset) på en 20mm linse, at man like gjerne kunne kjøpt en 24mm og fått samme mengden vignettering? ???

Det ble mange spørsmål; la meg summere opp:
    Er det noen som vet om en god vidvinkellinse som ikke vignetterer veldig mye, samtidig som den ikke koster sjorta? Budsjettet mitt er vel på rundt 1500 kr

Takker på forhånd!
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Standard Sv: God vidvinkellinse (35mm adapter)

Etter min erfaring med Brevis var det en sammenheng mellom størrelsen på bakelementet på objektivet, og vignettering. Objektiver med ekstra lite bakelement (liten diameter) ga mer vignettering. Regelen er vel at diameteren på bakelementet må være større enn 35mm-adapterens bildeelement, for å unngå vignettering. Om problemstillingen er den samme på Letus vet jeg ikke, men det virker ikke urimelig å anta.

Min Nikon 24mm f/2 funket bra, men Canon FD har jeg ingen erfaring med.

Jeg kan tippe at Canon FD 24mm f/1.4 L er det beste du kan kjøpe

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Takker for raskt svar Ja, det kan stemme. Jeg har en 50mm f1.8 og en 100mm f2.8, og begge har et stort bakelement og liten vignettering. Er størrelsen på bakelementet en del av spesifikasjonene til en linse, eller må man rett og slett se på bilder av selve linsa?

EDIT: Er det noen som har erfaring med Canon FD f2.0 linsa?

EDIT: Ja, Canon FD 24mm f1.4 er en veldig bra linse, men den ligger på over 1000 dollar, og det blir litt i meste laget

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Et kjapt søk på dvxuser gir meg bl.a en link til [ame=http://www.vimeo.com/849213]denne videoen[/ame] som er skutt med Letus Mini og FD 24mm f2.

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Takk for at du tok deg tiden med å søke på dvxuser.com Tror ikke jeg kommer til å gå for Canon FD 24mm f/2.0. Den vignetterte ganske mye på videoen, og han som posta den videoen på vimeo sa i en av kommentarene at "I personally don´t like the lens very much as it vignettes a bit more than the others I have and it´s quite pricey ($200) for what it is."...

Hvis flere har synspunkter rundt vidvinkellinser og vignettering, setter jeg stor pris på alle svar

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2008
    Svar
    89

Om du kjøper linser i Canon FDs "L"serie så får du fantastiske linser. Så å si ingen vignettering. "L"-serien er ganske dyr, men det gir resultater. Har en Canon FD "L" 85mm f/1.2 - 1.2 er bare helt sykt å skyte på. Det ekstremt stor forskjell fra 1.4, for ikke å snakke om 2.0. Har ikke prøvd vidvinklene deres, men regner med at de er like bra.
    Kontakt meg for leie av kran, dolly, steadicam, kamerarig og annet!

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    67

Men mangler ikke de linsene en fysisk F-ring dvs at denne vanligvis blir styrt fra software i kameraet??

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Sitat Opprinnelig postet av Quad Vis post
    Men mangler ikke de linsene en fysisk F-ring dvs at denne vanligvis blir styrt fra software i kameraet??
    Nei, FD linsene er helmanuelle. Blender og fokus stilles direkte på linsen.

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Canons FD 24mm f/1.4 L er nok en fantastisk linse, men den er rett og slett for dyr.
    Hva tror dere om Sigma 24mm f/1.8 ? Det ser ut som om den har mer glass enn Canons FD 24mm f/2
    http://www.bhphotovideo.com/c/produc...specifications
    http://www.fredmiranda.com/reviews/s...cat=38&;page=1

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Hvorfor ikke kjøpe linser på eBay? Det pleier jeg å gjøre. Man får det mye billigere, og jeg har aldri opplevd noe galt med linsene jeg har kjøpt.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •