Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 13
    Cadet 1
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    3

Standard Grafikk på fleirkamera

Hei,

Er litt usikker på kva begrep som bli brukt; men det er vil gjere er å legge sånne super'e men navn og anna grafikk over outputsignalet fra video-mixeren.

Husker ikkje kva navnet på mix'eren er, men det er ein 4-kanals mixer med mulighet for key-effekter.

Ein mulighet vil jo være å koble til datamaskin til eine kanalen, og key'e ut bakgrunnen. Men då sitte eg berre igjen med 3 kamera, og det er ikkje ønskelig.

Ein anna mulighet kan vera å kjøra signalet frå mixaren via dataen med EasyWorship eller lignande program, som kan legge på tekst eller grafikk over video-feed. Men min erfaring med dette er at det er vanskeleg å unngå latency/delay.

Nokon som har andre idèar på dette?

Finnes det f.eks veldig billige 2-kanals mixere med key-effect?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Grimstad
    Svar
    150

Edirol V4 er en vanlig 4 kanals mikser. Den har faktisk en god Luma-key. Kjør superteksten på en PC. Det som ikke skal vises er sort.

Kan vel også chroma-keye med den. les instruksjonsboka.
    yvind Stokkan, oyvind.stokkan@gmail.com
    http://www.oyvindstokkan.no/[/URL]

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Standard Re: Grafikk på fleirkamera

Sitat Opprinnelig postet av Tweek
    Ein anna mulighet kan vera å kjøra signalet frå mixaren via dataen med EasyWorship eller lignande program, som kan legge på tekst eller grafikk over video-feed. Men min erfaring med dette er at det er vanskeleg å unngå latency/delay.
    Da må du ha et SDI kort i tekstgeneratoren, fordi videosignalet må da gå fra PGM OUT på mikseren, inn i tekstgeneratoren, og så ut igjen til destinasjonen. Tror ikke EasyWorship fungerer med SDI kort og stress, mener jeg prøvde det en gang. Om det mot formodning skulle funke, så tviler jeg på at du vil få noe forsinkelse fordi mesteparten av jobben blir gjort av SDI kortet. Så lenge du har en ok maskin så bør det gå bra.

Det er vanligst å koble tekstgeneratoren til en kanal og keye bakgrunnen som du nevner.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Grimstad
    Svar
    150

Signalet fra PC'en bør også gå gjennom en scan converter for å interlace signalet.
    yvind Stokkan, oyvind.stokkan@gmail.com
    http://www.oyvindstokkan.no/[/URL]

Commander
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    365

Jeg er litt på jakt etter en slik "video mixer", så litt på Edirol V4, den så veldig fin ut. Da det er et par ting jeg lurer på.

1.
    Hvordan setter man Edirol V4 opp med f.eks 3 kameraer og hvordan lagrer man videofilen på pc?
    2.
    Hvor mye koster den ny i norge, og eventulelt hvor?
    3.
    Noen som selger en 4 kanals video mixer?
    Purple Cow Pictures

Macbook pro 2,4ghz 4gb ram
    JVC GY HD111 m/ RedRockMicro M2 - Canon 550D - Nikon D300
    Røde NTG-2
    Regi & Foto

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Enhver bildemikser har kilder inn, og en eller flere ut.

For å gjøre opptak av miksen tapper du PROGRAM/PGM ut fra mikseren. Om dette skal gå på storskjerm bør du kjøre loop through på PCen/tape decket du gjør opptak med så det går ut til storskjerm - eventuelt om du tar sjansen på det, splitte videosignalet, men dette kan gi veldig kvalitetstap i begge ender av sløyfa.

Priser for Edirol er jeg blank på - men hør med forhandlere som Video 4 eller Videoutstyr. Men med vill gjetting vil jeg tro Edirol-mikseren ligger på mellom 15 og 20 + mva.

Vi har en Brick House 8-kanals composite/SDI mixer som monteres i rack og er 1 rack unit høy - her har man alt man trenger av inn og utganger. Selve mikseren kobles til rackuniten og har like intuitiv fremgangsmåte som Grass Valley miksere med bakbelyst rødfarge på hvite knapper for å indikere hva som er aktivt i preview/program. Dette lekre oppsettet koster omkring 60 + mva. Edriol er nok langt billigere, men er da også strippet for hvor intuitivt det kan være. Man skulle kanskje ikke tro at intuitivitet skulle gå på bekostning av prisen - men jeg har ikke opplevd annet - derfor er jeg skeptisk til billigere miksere.

Når vi er ute og gjør produksjon med 3-6 kamera legger vi BNC-kabler fra kamera til mikser. Vi kjøper flere titals meter og legger på trommel slik at det er lettere å legge ut til hvert kamera. Og til de kameraene som ikke har BNC plugg inn på kamera, ordner vi korte kabler for å skjøte, og ordne en RCA plugg inn til kamera.

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

Hvis du sliter med antall innganger så er det vel bare å sette opp en enkel switchboks på en inngang, (feks kramer) så kan du bare velge hva du skal ha inn på den inngangen..

Tskippe:
    1: Litt usikker på hvor mange utganger du har på V4, men hvis du skal ha 2 utganger, 1 til feks projektor og en til opptaker kan du sette på en distr. boks som kloner signalet ditt.

For opptak på pc trenger du et video inn kort, typisk tvkort el. kassettopptak er populært, da trenger du en dvopptaker (eller beta osv, alt etter som)
    En billig og god løsning er en DVDopptaker med harddisk evt. kun harddiskopptaker(ser ut som en klassisk dvdspiller) veldig praktisk løsning på problemet ditt, mye mer stabil enn en pc, og passer nydelig inn i et evt. rack

2. Fant denne på finn.no gullfin ting å spare penger på å kjøpe brukt, en videomikser blir ikke slitt på samme måte som et brukt kamera eller en brukt pc.. du finner den overalt på video nettbutikker, eller kan bestilles billig fra statene på bhphotovideo.com

3. se 2

Edit: så ikke innlegget ditt før nå olahaldor

Enig at en splitteboks kan gi kvalitetstap, men når vi allerede snakker om Edirol V4 og sikkert et composite signal uansett (lowend) så ser jeg ikke den store skaden så kommer det jo selvsagt an på hvordan kablingen er og av hvor god kvalitet splitteboksen er!

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Der nevner du noe viktig! Kabling er steinviktig - om det er composite eller annet analogt. Har ingen erfaring med at SDI er mottakelig for støy (dersom videokabelen ligger over strømførende kabler f.eks) - og ting i kontrollrommet bør sjekkes og dobbelsjekkes om det har terminering der det bør eller skal være. Av og til får vi en herlig rulling over bildet på lumakanalen som gjør at bildet skifter litt i lysstyrke akkurat på den stripa som ruller sakte over skjermen. Neppe noe "Ola Nordmann" legger merke til - men det er ikke gøy at det skjer, og burde heller ikke oppstå.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jun 2006
    Svar
    58

SDI er ikke noe stort problem i forhold til strøm nei. Men virker ikke som SDI er innenfor budsjettet til tweek.

I lavbudsjettsklassen så tror jeg faktisk den Edirollen er en av de bedre mikserne. Selv er jeg enig med Ola, det virker som om brukergrensesnittet er ganske tungvint i forhold til "standard" miksere, men det blir vel bare en vanesak. Så hvis du skal ha en mikser i 8-10000kr klassen, så ta en titt på Edirollen.

Trenger du flere innganger, så må du også opp i pris, verre er det ikke...

Cadet 1
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    3

Standard Tungvindt...

Trur ikkje eg fekk det fram heilt klart; men eg har altså ein videomixer. Viss eg ikkje tar heilt feil så er det ein Edirol LVS-400.

Og så har veit eg at ein del av dei monotorane eg har, så er det A og B inngang, og så kan ein skifte source ved hjelp av ein knapp på framsida.
    Så då kan det jo fungere å bruke skjermen som ein slags kramer?

Og så legger eg på grafaikken når den skal på, og key'er ut bakgrunnen.

Men ved å bruke denne teknikken Må eg ha samme bilde kjørende i bakgrunnen mens grafikken ligger framme, ikkje sant? Og så er det jo ganske tungvindt.

--> Skifte source på monitor --> Skru på Key-effect --> legge ut grafikken --> Ta vekk igjen grafikk --> skru av key-effect --> skifte source på monitor. Og så er eg klar for å fortsette med produksjonen....

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •