http://lmgtfy.com/?q=Greenscreen+lyssetting
EDIT: Youtube fungerer også helmaks.
Søk Greenscreen lightening
Hei!
Hvordan skal jeg sette lys foran en greenscreen?
Hvordan lys bør jeg ha?
http://lmgtfy.com/?q=Greenscreen+lyssetting
EDIT: Youtube fungerer også helmaks.
Søk Greenscreen lightening
Vi har nettopp gjort en video på green, og jeg kan jo dele litt av erfaringen derfra.
Studioet vi leier har ferdig lyssatt bakvegg(greenscreen.no), så det har jeg ikke så mye erfaring med å få flatt lys på. Det er det absolutt viktigste. Så jevnt og flatt lys på veggen som mulig! De har egne lystyper som gjør det for deg. Jeg vet ikke hva du snakker om av budsjett og hvordan du tenker å gjøre greenen. Skal du mekke en selv? Stoff, male?
Når du har fått veggen bak så jevn som mulig, så skal du lyssette objektet. Pass på å plasser personen godt ifra veggen, hvertfall et par meter. Husk også at du ikke trenger så mye luft rundt, men nok til at du ikke har objekter som kutter inn i personen. Du skal uansett lage en garbage matt når du skal keye.
Skru gjerne av lysene til veggen bak, og sett lys uavhengig og som normalt egentlig. Det er anbefalt å bruke tid på å få til en bra backlight så du får en fin klar silhouette. Om du ikke bruker backlight, så får du fort spill (at den grønne bakgrunnen blør inn i kanten på den som står der. F.eks at huden på kinnet blir bittelitt grønn.) Da får man ikke noen fin kant når man keyer.
Zoom kamera helt inn, og gå over outlinen på personen for å sjekke nettopp dette med spill.
Ellers er det bare å lyssette personen etter eget ønske i forhold til hvordan lysforholdene i det du skal bruke det til etterpå er. Ergo om det er innendørs, tydelig sollys eller whatever..
Bruk AE og Keylight når du skal ta etterarbeidet, da får du smuuud alpha vøtt![]()
Coming soon...
Hvis du ikke får det helt til med lyssetting inne.
Så funker det utmerket hvis du får satt opp greenscreenen ute.
Da trenger du som oftest ikke lyssetting, og du får ikke skygger.
Himmelen er lyssettingen, og det funker heftig.
Leander Håvik
www.vimeo.com/leanderhaavik
Bokmerker