Viser resultater 1 til 8 av 8
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2009
    Svar
    45

Question Høylys og blader

Jeg har flere typer video kamera, men har lagt merke til at det virker som de har problemer med å gjengi blader i kombinasjon med høylys. Det blir lett litt utvasket. Her er et eksempel, dette er et billig fuji s2000hd, men føler jeg kan se tendensen med flere kamera, også ganske dyre modeller.

YouTube- zoom test on fuji S2000HD

Lieutenant Junior Grade tAke sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Svar
    51

Standard

Den klarer vell helt sikkert ikke å måle lyset riktig da? Men for en forferdelig lyd da du zooma med kamera ditt :S

Commander
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    365

Standard

Kan tenke med det er noe med kontrastnivået, og de ulike lysnivånene som bladene reflekterer...
    Purple Cow Pictures

Macbook pro 2,4ghz 4gb ram
    JVC GY HD111 m/ RedRockMicro M2 - Canon 550D - Nikon D300
    Røde NTG-2
    Regi & Foto

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2009
    Svar
    45

Standard

Lyden kommer av at dette egentlig er foto apparat med video funksjon.
    Ser denne tendensen uansett eksponering, man kan jo gjøre bildet en del mørkere men synes jeg ser tendensen i mange sammenhenger, men ikke på filbaserte kamera.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    365

Standard

jeg tror det er en blanding av kontrastnivået, lysnivået og en viktig faktor skarpheten/detaljrikdommen. I noen kameraer kan man stille på skarpheten, men dette vil jeg tro er på noen av de mer proffe kameraene
    Purple Cow Pictures

Macbook pro 2,4ghz 4gb ram
    JVC GY HD111 m/ RedRockMicro M2 - Canon 550D - Nikon D300
    Røde NTG-2
    Regi & Foto

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2009
    Svar
    45

Standard

Jeg mener også å ha lest at en del digital kamera har 2 lag på CCD/CMOS brikken som skal håndtere grønt siden dette er en vanskelig farge. Om det er noen sammenheng. Elles så hjelper det selvsagt noe med manuel eksponering og pola filter.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2009
    Svar
    45

Standard

Sitat Opprinnelig postet av tskippe Vis post
    jeg tror det er en blanding av kontrastnivået, lysnivået og en viktig faktor skarpheten/detaljrikdommen. I noen kameraer kan man stille på skarpheten, men dette vil jeg tro er på noen av de mer proffe kameraene
    Jo, det kan være et poeng. Ganske høy kontrast i slike bilder.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard

Dette skyldes utelukkende refleksjon av lys, blader og barnåler er mye mer reflektive enn hva man skulle tro.

Bruker man POL filter og feks. har ett oversiktsbilde over mye trær/skog vil man få ett dypere bilde, mer mettet grønnfarge og mindre refleksjon enn uten filter. Om det er noen trøst så er dette også en utfordring på større proff kameraer...

Lignende tråder

1. kontrastnivå, Skygger, midt-toner og høylys.
    Av fanzycameraman i forumet Programvare
    Svar: 1
    Siste tråder: 15th January 2009, 13:42

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •