Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 14
    Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    128

Standard Høyttalere til iMac til video/lydredigering?

Noen som kan anbefale et lite minianlegg/høyttalere til iMac som egner seg til videoredigering? Trenger ikke bra lyd, men bør kunne brukes til å redigere lyden slik at en får det resultatet på tv som en forventer.

Får man noe til 1000-1500 kr? Bør kanskje ha surround 5.1?
    Sist endret av morteym; 22nd December 2009 kl 19:53

Lieutenant Junior Grade Andrès sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    63

Standard

Hvis du skal ha optimal kontroll over lyden bør du kanskje invistere i et par studiomonitorer. Dette blir jo fort mer en 1000-1500, men da for du også så og si helt korekt gjengivelse av lydbilde. Har et par Infrasonic Blow 5 http://www.prolyd.no/Avdelinger/Prod...Blow5D-ST.aspx som jeg er stor fornøyd med(hørt NRK bruker/har brukt til redigering av programmer). Disse koster ca 2500 pr stk så det det blir jo kanskje for mye. Men du finner selvfølgelig rimeligere aktive studiohøytalere, men muligens ikke mye rimeligere. Jeg kan jo anbefale disse http://www.prolyd.no/Avdelinger/Prod...B-1772205.aspx som kommer på 3400 for et par. Da får du god lyd!

Men å invistere litt for å få god lyd tror jeg er viktig!
    Sist endret av Andrès; 22nd December 2009 kl 20:30

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    128

Standard Sv: Høyttalere til iMac til video/lydredigering?

Bringer opp denne igjen. Noen flere tips til høyttalere, eller hvor jeg kan få kjøpt disse eller noe lignende
    fra butikk så jeg slipper å bestille? Tenkte rundt 3000, men hvis en får noe som virkelig mye bedre for
    5k så vurderer jeg det.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

God lyd koster penger. Eneste erfaring jeg har på pro lydmonitor foruten headset er et sett Genelec høytalere. Ingen vits i å kaste bort penger på 5.1 surround om du skal mixe stereo. Det blir en unødvendig utgift du heller kan legge i et godt lydkort.

De aller minste modellene fra Genelec (6010a) gir grei lyd til en grei penge. De har RCA kobling. Jeg kommer antakeligvis til å gå for disse etterhvert.. Disse fås i mørk grå, sølv og hvit.

Disse små tassene vil naturligvis ikke kunne måle seg mot de større modellene. Men til referanselyd under grading, klipping og generell lydmix er de helt suverene. Sett dem litt bredt, i hodehøyde og pek dem mot ørene dine. Du vil bli overrasket over hvor godt de spiller ift. størrelsen.
    Sist endret av OlaHaldor; 7th September 2010 kl 21:20

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

God nøytral lyd er dyrt, men de fleste store produsentene har "budsjett" serier som er ganske bra uten at man blir ruinert. Står ett par Genelec 6010a i Avid suiten jeg sitter i om dagen, og noen Infrasonic rundtom i lokalet. Begge kan anbefales, Infrasonic kommer vel hakket billigere ut enn Genelec. Ingen funker som monitorer for kritisk lydmiks, men til lytting under klipp/grading og enkel studiobruk er det helt fint. Alternativt finnes feks. KRK, Bluesky, JBL, Fostex osv.

Lieutenant Commander tromedia sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    MANDAL
    Svar
    166

Som det sies, så vil du nok ikke få noen PRO monitorer for den prisen, men du kan få mye for pengene, og faktisk ikke helt gal lyd, ved kjøp av noen av disse som du finner på denne lenken.

Men så kommer jo lydkvaliteten litt utfra hva slags lydkort du har også.... Har du originalt lydkort, så hjelper det som regel ikke med knall gode høyttalere som kan spille bedre enn lydkortet klarer å levere.
    Sist endret av tromedia; 8th September 2010 kl 11:12

Lieutenant Commander MadsA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Jar
    Svar
    279

Jeg kjøpte meg faktisk Bose Companion 3 idag. Er mektig imponert av lyden den gir rett fra minijack på macbook pro 15". Prøvde litt spotify og litt garage band. Og de er rett og slett fantastiske. Det er bare helt vannvittig god lyd, gjennom hele lydbilde. Jeg vet at de ikke er egnet som studio monitorer, men de funker fett til mitt bruk. Har ikke fått prøvd de med utgang fra lydkortet mitt, men har en følelse av at de ikke trengs. I disse høytalerne er det kinolyd. Jeg vurderte lenge studimonitorer, men jeg fant ut det fort ble dyrt for noe ordentlig lyd i. Så da ble det Bose. Så får jeg heller kjøpe meg et par Genelec eller KRK hvis det ikke funker godt nok til redigering. Sa jeg at jeg er kjempefornøyd?

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    128

Ja, jeg har vurdert de, eller Bose Companion 5. De kosta 3500,- på Elkjøp (tror de har gått opp til 4000), og det
    var veldig allright lyd ved siden av en pc. Mye av grunnen er vel subwooferen, og da tenker jeg at lyden ikke er
    nøytral når det gjelder redigering? Poenget er jo å få redigert lyden slik at det blir riktig på alle typer anlegg.

Det trenger ikke være supernøyaktig for min del, men det må være nøyaktig nok at det går an å justere lydnivå
    på musikk, bakgrunnsmusikk, lydeffekter til lydsporet.

Har prøvd med hodetelefoner, men resultatet blir helt feil når jeg hører resultatet på iMacen sine høyttalere.
    Da er bakgrunnsmusikken nesten ikke hørbar.

Lieutenant Commander MadsA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Jar
    Svar
    279

Jeg er veldig enig det du sier. Bose er egentlig ikke representativt for nøytral lyd. Sånn sett er de nok ikke best egnet for monitoring og referanselytting. Men ellers er det et knall system. Bl.a. til å SE på film og til å høre på musikk.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

BOSE i form av forbruker seriene er ikke veldig godt egnet til lydarbeid, samt de koster mer enn de bør når det kommer til ytelse.

Blue Sky EXO2 er ett bedre alternativ enn BOSE, evnt helst Blue Sky Mediadesk 2.1

Alternativt ett skikkelig studioheadset fra feks. AKG, Sony, Sennheiser osv, prisklasse mellom 1500 og 4000kr.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Koble sammen mange høyttalere?
    Av Fredo i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 6
    Siste tråder: 24th February 2009, 07:08
  2. Redigering av HD på Imac
    Av pgnja i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 10
    Siste tråder: 6th November 2008, 16:17
  3. Redigerings pc/imac
    Av agadiver i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr