Viser resultater 1 til 6 av 6
    Cadet 1
    Medlem siden
    Dec 2007
    Svar
    3

Standard Hakking ved rask bevegelse av kamera - xh a1

Jeg er skikkelig fersk på dette, og har et spørsmål til dere som kanskje kan dette.
    Når jeg beveger kamaeraet raskt eller panorerer litt fort, så virker det som om det blir veldig hakkete. I alle fall i Premiere pro CS3.
    SKal det være sånn? Eller ordner det seg når en eksporterer filmen til et annet format. Kan en endre på noe i Premiere som fjerner dette?

Er som sagt uerfaren på dette. Innspill motas med takk.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,286

Høres ut som du kanskje gjør opptak progressivt. Kan du legge ut klippet du snakker om ?

Cadet 1
    Medlem siden
    Dec 2007
    Svar
    3

Gjelder stort sett det jeg har av film. Mulig du har rett altså, for det virker som om linjene deles i det det "fort i svingene", Kan dette ha noe med saken å gjøre? Det kommer bare når kamera glir fort over en scene. Bruker ikke å ha med så raske panoreringer, men kan forekomme i neste prosjekt som blir en skifilm.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    841

Uten info om hva for format du har tatt opp i er det litt vanskelig å gjette hva du snakker om, noen muligheter er riktignok:

Forutsatt at vi snakker om hdv:

- Du har tatt opp i 25F som er canon sin "progressive" modus.

- Raske bevegelser på hdv vil kunne medføre etterslep, pga. kompresjonen.

Generell:

- Interlaced vil gi horisontale striper om du spiller av på pc, men det skal meg bekjent ikke skje i selve redigeringsprogrammet.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Ski
    Svar
    177

Jeg får et interlaced bilde i Premiere når jeg redigerer HDV, bare når str. står på 100%, men ikke når den står på "fit".
    Kan det være at han har tatt opp i en lav lukkertid? Og derfor virker bildet litt hakkete når det er store bevegelser? Er litt usikker på dette.
    www.kumlokk.no
    Film- og videoproduksjon

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,286

En annen ting som kan tenkes, er at det er så store mengder data å flytte, at skjermkortet ikke greier å henge med. Har selv opplevd det en del på PCen. Kan sammenlignes som når du spiller dataspill, og bildet hakker litt når du panorerer fort - ikke fordi skjermkortet ikke er kraftig nok - men.. det er delay (eller hvordan jeg nå skal forklare det..) som gjør at bildet blir blocky på en eller annen måte. :roll: Hmf.. vanskelig å forklare..

Har opplevd det i dataspill og når jeg ser tunge videofiler.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •