Da fadern og jeg kjøpte XL H1, endte vi opp på Video 4 i Bergen ( www.video4.no ) Hyggelige selgere, som vet hva de prater om - og er ærlige hele veien, prøver ikke å lure deg til noe tull.
Dersom du ender opp på en XL H1, sørg for at du får med deg en bakcpack med vekter bak som monteres på kamera. Forhandleren vet hva det er snakk om. Kameraet med optikken i seg selv er fryktelig framtung pga. optikken. Bakvektene vil flytte tyngdepunktet lenger bak så det blir enklere å balansere på skuldra.
Jeg vil på det sterkeste anbefale XL H1 - ikke bare fordi det har mulighet for fire lydspor og utskiftbar optikk - men rett og slett fordi det er et skulderkamera! Sony og Panasonics kamera er bygd for håndholdt og stativ. Skal du bruke det på skuldra må du kjøpe noe tilleggsutstyr. Og da er du fort oppe i den prisen XL H1 koster i utgangspunktet.
I tillegg har jo XL H1 SDI-ut, både SD og HD - så om du vil ha absolutt maks kvalitet på opptakene dine, tar du med deg en HD-opptaker ut på location - og tapper via SDI - da får du EKTE HD, og ikke HDV som er opptaksformatet på miniDV/HDV-tape - som i seg selv alene er litt kjipt med tanke på veldig hard komprimering.
Ang. det Panasonic-kameraet du nevner - det er et P2-kamera. Hvor god kvaliteten er på tape her vet jeg ikke - men dersom du ønsker å dra full nytte og kvalitet ut av kameraet, bør man kjøre på P2-minnekort - som er helt vanvittig sykt dyre pr. dags dato - i forhold til mengde opptakstid du får pr. kort. Sist jeg leste noe om det, kostet det vel mellom 10 og 16.000,- pr. 8GB kort som gir deg omtrent en halvtimes opptak. Er litt på tynn is her - men mener det var noe sånt..

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat

Bokmerker