Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    Oslo
    Svar
    59

Standard HD kamera tips?

Hei!

Jeg skal kjøpe meg kamera i løpet av året, og håper noen kan dele erfaringer, gi noen råd.

Kameraet jeg foreløpig har sett meg ut er Canon's XL H1 kamera.

I det siste har jeg lest mange tester ol. av diverse kameraer, og alle har sine negative sider. Også dette.

Det som er viktigst for meg er at du kan koble til eksterne mic'er, og bytte ut objektivet. Diverse "filmlook" funksjoner og slikt er ikke så nøye.

De jeg har spurt tidligere er ofte delt mellom dette kameraet (Canon), og Sony HDR FX-1 HDV. Som hunde elskere vs. katte elskere. Har også hørt bra ting om Panasonic AG-HVX200E.

Kameraet skal benyttes til både film og dokumentar.

Noen som har tips og råd ang. HD kamera, evt. billige forhandlere?

Svar tas i mot med stor takk!

Kim

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard HD kamera tips?

Da fadern og jeg kjøpte XL H1, endte vi opp på Video 4 i Bergen ( www.video4.no ) Hyggelige selgere, som vet hva de prater om - og er ærlige hele veien, prøver ikke å lure deg til noe tull.
    Dersom du ender opp på en XL H1, sørg for at du får med deg en bakcpack med vekter bak som monteres på kamera. Forhandleren vet hva det er snakk om. Kameraet med optikken i seg selv er fryktelig framtung pga. optikken. Bakvektene vil flytte tyngdepunktet lenger bak så det blir enklere å balansere på skuldra.

Jeg vil på det sterkeste anbefale XL H1 - ikke bare fordi det har mulighet for fire lydspor og utskiftbar optikk - men rett og slett fordi det er et skulderkamera! Sony og Panasonics kamera er bygd for håndholdt og stativ. Skal du bruke det på skuldra må du kjøpe noe tilleggsutstyr. Og da er du fort oppe i den prisen XL H1 koster i utgangspunktet.

I tillegg har jo XL H1 SDI-ut, både SD og HD - så om du vil ha absolutt maks kvalitet på opptakene dine, tar du med deg en HD-opptaker ut på location - og tapper via SDI - da får du EKTE HD, og ikke HDV som er opptaksformatet på miniDV/HDV-tape - som i seg selv alene er litt kjipt med tanke på veldig hard komprimering.

Ang. det Panasonic-kameraet du nevner - det er et P2-kamera. Hvor god kvaliteten er på tape her vet jeg ikke - men dersom du ønsker å dra full nytte og kvalitet ut av kameraet, bør man kjøre på P2-minnekort - som er helt vanvittig sykt dyre pr. dags dato - i forhold til mengde opptakstid du får pr. kort. Sist jeg leste noe om det, kostet det vel mellom 10 og 16.000,- pr. 8GB kort som gir deg omtrent en halvtimes opptak. Er litt på tynn is her - men mener det var noe sånt..

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Standard HD kamera tips?

HVX kjører kun ut DV på kasetter... Ikke HDV....
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    Oslo
    Svar
    59

Standard HD kamera tips?

Takk for rådet!

Magefølelsen har hele tiden ligget på XL H1, så det blir nok det jeg ender med. I tillegg til bra spesifikasjoner så liker jeg også designet veldig godt, men takk for tipset ang. bakvekter. Det er nok lurt.

Vet du hva en HD opptaker ligger på i pris? Kameraet er dyrt i seg selv, så vet ikke om det er noe jeg kan prioritere for øyeblikket.
    Jeg har også hørt at det er dårlig vidvinkel på objektivet, og at man bør kjøpe vidvinkel objektiv ved siden av.

Spillefilmen jeg jobber med krever det også, da vi har opptak på en del trange locations. Leiligheter ol. Har ikke funnet noe på nettet som jeg er sikker på at passer kameret.

Noen sier også at de har problemer med å laste inn i Final Cut. Stemmer det? Jeg er en mac'er av hjerte så Final Cut er programmet jeg har brukt mest og håper å kunne fortsette med det. Mange spørsmål, men du ser ut til å vite hva du snakker om.

Takk for hjelpen!

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard HD kamera tips?

Jeg har ikke fått prøvd kamera annet enn på location og i studio hos fadern - Der i gården går det i Liquid - inntil videre.. Men vil tro at Apple kommer med en patch som gjør at HDV og XL H1 skal fungere bedre med Final Cut? Eventuelt kanskje de venter til de kommer med Final Cut Extreme. Time will show.

Et raskt søk på Webshoppen til VideoUtstyr sier meg at den billigste HD-opptakeren koster en god del... 533.342,-

Sony HDV/DV/DVCAM-opptakere/playere fra 27.902,- og opp.

Panasonic DVC PRO HD ligger på 206.250,-

Syns det er stive priser, men den Sony-enheten på ca 28.000,- syns jeg virker interessant. En vanlig DV/DVCAM-enhet koster alene 20.000 for den billigste. Å klaske på 8.000,- for å kunne gjøre det samme med HDV mener jeg er gull verdt! Da kanskje du slipper kompabilitetsproblemene det nevnes om XL H1 og FCP?

Ang optikk går det fint an å bruke Canon EF-objektiv. Må dog kjøpe en konverter som alene koster 3-4.000,- - men det er nok verdt det.
    Sant som du sier - optikken som sitter på som default er en fullstendig zoom-greie - med 20x zoom er det som et fullverdig TV-studiokamera!
    For konverter kan du òg høre med Video 4.. Og for EF-optikk, sjekk ut www.fotovideo.no - de er garantert billigst, både på nett og i butikk.

EDIT
    Kom på en ting nå - kanskje du kan benytte deg av SDI for digitalisering?
    Stikk innom www.officeline.no og sjekk ut webshoppen. Der har de noen kort fra Black Magic og Aja. Dette er proffesjonelle digitaliseringskort for SD og HD.. Kvalitetskort som søren! Disse kan også kobles opp mot en TV for å få fullskjermsvisning underveis, så vidt jeg vet.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    Oslo
    Svar
    59

Standard HD kamera tips?

Takk igjen

Skal sjekke stedene du tipset om nærmere, så får vi se hva det blir til.

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Standard HD kamera tips?

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    Panasonic DVC PRO HD ligger på 206.250,-
    veit ikkje om me meiner det same, menberre so det er sagt, so treng du ikkje DvcProHD-deck med HVX200. Det er deck i seg sjølv.

HVX200 er 16:9 DV på tape og 720p/1080p (med variable framerates i 720p frå 12 til 50). Eit 4GB P2-kort blir vel om lag 4000kr, 8GB er myke dyrare.

Og nei, prisen på XL-H1 er framleis høgare enn HVX200 med skulderstøtte/dings. Men sjølvsagt, det kjem jo litt an på kor mange P2 kort du treng.

HVX har forresten og myke betre dynamisk rekkevidde enn XL-H1, noko du bør sjå litt på før du langar ut pengane dine, men XL-H1 er framleis eit godt kamera.
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard HD kamera tips?

Grunnen til at jeg lista op DVC PRO HD er fordi FCP kan jobbe nativt i dette. I tillegg til at det nesten er rart om det ikke er SDI-inn på denne enheten. Tenkte på den i forbindelse med å kunne tappe direkte fra kamera uten kvalitetstap, så man slipper å innom HDV for å få absolutt høyeste kvalitet.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Standard HD kamera tips?

Canon skal komme ut med Body only XLH1 og en bedre linse til H1 kamera. De som driver med natur fotogrfering slipper å kjøpe standard linse, kan bruke det de har av foto linser fra før.

Cadet 4
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Oslo
    Svar
    12

Standard HD kamera tips?

Jestorius, har du noe mer info om dette? Dette er veldig interessant da jeg har planer om å oppgradere fra min gode gamle XL-2
    url=http://www.video-film.no/]Se min hjemmeside![/url]

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •