Viser resultater 1 til 7 av 7
    Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2009
    Svar
    132

Standard HD konvertering

Jeg har lenge sett rundt på et nytt kamera og har funnet ut at Dv tape er ganske utdatert.. Så jeg tenker på å kjøpe et harddisk basert eller flash-drive kamera. MEN de nyeste kameraene har bare mulighet til å filme i HD og jeg har en bærbar pc med en AMD athlon x2 prosessor så jeg har en liten mistanke om at redigering kommer til å gå tregt.
    Jeg antar at fargene og lyset blir annerledes på Standar definition kamera.

Så jeg lurer på:
    Går det ann å konvertere HD filer til et litt vennligere format uten å ødelegge hele bildet med å gjøre det kornete og dårlig?
    Kommer også surround lyden til å forsvinne inn i stereospor?

vurderer å kjøpe Panasonic HCD TM-300

Setter veldig stor pris på svar

-Martin
    Sist endret av martinbremnes; 8th November 2009 kl 17:37

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard

AVCHD krever stort sett at du har 4 kjerner cpu, så det vil nok gå heller treigt og dårlig med laptop.

Hva du kan konvertere til avhenger av hva du skal redigere i mtp hva det støtter av formater. Panasonic har ett eget program som kan konvertere AVCHD til Dvcprohd, men det tar mye plass da bitrate på avchd fra TM-300 vel er rundt 17Mbps mens dvcprohd er ca 100Mbps.
    Dette fungerer kun med Panasonic kameraer og krever at redigeringsprogrammet støtter P2 systemet til Panasonic.

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Standard

Jeg gjør min AVCHD-redigering på en bærbar PC med en Intel Core 2 Duo 2,6 ghz prosessor og 3 GB minne. Dette går helt fint. Min PC er riktig nok optimalisert med tanke på gaming (som jeg ikke bruker den til) så det hjelper kanskje noe, men mange bærbare som selges nå skal kunne redigere AVCHD uten problemer.

Uansett så ville jeg ha gått for et HD-kamera om du har muligheten. På mitt kan jeg filme i både HD og SD. Ikke noe problem (de reklamerer gjerne ikke med SD-kvalitet, selv om det er et alternativ - folk vil ha det beste). Greit å ha HD tilgjengelig hvis du plutselig finner ut at du skal oppgradere PC-en. Da er det kjipt å måtte kjøpe et nytt kamera i tillegg.

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2009
    Svar
    132

Standard

Lurt det du sier Skeletonkey for jeg har faktisk tenkt på å oppgradere til en
    stasjonær for det virker mye mer stabilt. Ingen av dere som har peiling på om TM300 tar opp i SD også? fant et Spec sheet men det ble litt kaos når de begynte å nevne oppløsningen på stillbildene på samme linje. Virker som de fleste HDV kameraer har muligheten til SD, men SD kameraer sverger til HD.

Er dvcprohd et HD materiale?

Ingen som har peiling på det med surroundlyden? ikke så veldig viktig for meg, men er bare litt usikker på om dette kanskje får stereolyden til å høre veldig rar ut...

Commander
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    365

Standard

man konverterer oftest bare bilde og ikke lyden, siden disse kan ha ulike formater til en fordel
    Purple Cow Pictures

Macbook pro 2,4ghz 4gb ram
    JVC GY HD111 m/ RedRockMicro M2 - Canon 550D - Nikon D300
    Røde NTG-2
    Regi & Foto

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard

Sitat Opprinnelig postet av martinbremnes Vis post
    Er dvcprohd et HD materiale?

Ingen som har peiling på det med surroundlyden? ikke så veldig viktig for meg, men er bare litt usikker på om dette kanskje får stereolyden til å høre veldig rar ut...
    DvcproHD er mer enn nok HD ja....evnt finnes det noen eksempler på bluray skivene til Planet earth hva det formatet er kapabelt til å levere.

Hva angår lyd, hvor mye "surround" er egentlig dette snakk om? Jeg har litt blandet erfaring med interne mic'er uansett hva dem påstås å levere av lyd..

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2009
    Svar
    132

Standard

Panasonic skryter en del om dolby digital 5,1 ch surroundsoundlyden du får fra TM300, men du har jo rett: jeg kjøper meg ekstern mic samtidig så surroundlyden spiller ingen rolle da...
    noen som har prøvd HD konvertering før?
    dårlig/gode erfaringer?

Lignende tråder

1. Framerate konvertering for timelaps
    Av IsakL i forumet Programvare
    Svar: 0
    Siste tråder: 30th August 2009, 21:13
  2. AVCHD konvertering
    Av JornS i forumet Programvare
    Svar: 1
    Siste tråder: 28th July 2009, 21:13
  3. Final Cut og Quicktime, konvertering