Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 20
    THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard HD-SDI direkte fra kamera og inn i pc'en (Blackmagic)

Nå har jeg sett meg lei å lete etter et kamera som tar opp skikkelig HD uten noe særlig støy eller tulling med pixlene.

Så nå spør jeg om et oppsett med et kamera som kan sende HD-SDI ut og et Blackmagic DeckLink HD Extreme med HD-SDI inn er en god løsning. Tenker da på å bygge en kraftig barebone pc som en kan ta med seg rundt f.eks i studio. Er dette en god løsning?

Hvilket kamera burde jeg velge da og hvor kraftig må pc'en være for å ta opp HD ukomprimert, eller med en bra codec, og her snakker jeg om Windows, så ProRes er ute av bildet.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard Sv: HD-SDI direkte fra kamera og inn i pc'en (Blackmagic)

Jeg driter i pris her, og pøser på..

Jeg ville tatt en titt på Intel i7 sine quad core CPUer - men jeg tviler på du får kjøpt hovedkort som går inn i "barebone" kabinett. Minst èn slik quad core vil nok gi deg nok kraft for å komme i gang - to er nok det optimale.

Men den viktigste faktoren her er harddisker - kapasitet og hastighet. Et RAID0 (evt. RAID0+1 for sikkerhets skyld) er å foretrekke, på minst tre-fire disker for optimal lese/skrivehastighet. Slikt blir fort dyrt, gjerne opp mot det samme som et Black Magic HD Extreme koster.

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Det svenske Ikonoskop dII-kameraet er inne på samme tankegang som deg. Men det kommer altså med en opptaker for ukomprimert.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    67

Skal du kjøpe deg en ny PC så kjøp en mac og en matrox mxo2 så har du et system for nettopp dette. Ukomprimert blir det naturligvis sjeldent siden også det å gå fra 4.4.4 til 4.2.2 er komprimering, men du får det i alle fall i god stuiokvalitet.

I tillegg har jo Mac en betydelig bedre fargebehandling enn pc så det får du med på kjøpet under redigeringen og bildebehandling etterpå ;-)

Er litt skeptisk hvor mye man gidder å drasse rundt på en sånn løsning i stedet for å akseptere komprimeringsartifakter - evt heller bruke de pengene på et bedre kamera, men det blir jo gjerne litt off topic ;-)

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Søkte litt rundt på nettet og fant disse to:

http://broadcastengineering.com/news...nted_j2k_0328/

http://www.ctt.ru/products/hd/en/flash_dvr

Angående komprimerinegen så vil det ikke bli bedre selv om kameraet koster noen kroner ekstra skulle jeg mene.
    Har prøvd HDV og DVCPRO HD, men syntes ikke det er bra nok med tanke på at det kan bli en del støy, spesielt i svartfargen.
    Men har ikke prøvd EX CAM codecen ennå, så vi får se om det er noe tess.

Å kjøpe en mac pakke med kort til sikkert over 30.000 kr blir uaktuelt, det som gjelder er at den er "billig" og kan transporterest enkelt, og det er en barebone som bare er en liten firkantet box

Men er det ingen som vet om et kamera med HD-SDI ut?

BERGEN

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Canon XL H1/XH G1 og Sony EX1/EX3 har HD-SDI ut. Noe billigere kan jeg ikke komme på - det går vel gjerne oppover i pris.

Cadet 1
    Medlem siden
    Oct 2008
    Svar
    2

Panasonic AG-HPX171 koster vel litt mindre enn Sony sine EX1 og EX3, og den har HDSDI ut

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    67

Spørsmålet er vel igrunnen mer hva som kommer ut av hdsdi'en dvs om det er 8 eller 10 bit 4:2:0 eller 4:2:2. Selve HDSDI chipen koster 5 dollar i innkjøp (i produksjonsantall) så at ikke alle har lagt en slik på småkamera er dumt og antakeligvis ikke helt rasjonelt forståelig heller.

Når det gjelder svart så må du huske at HD formatet på ingen måte er et kompromissløst format. Som kjent er en giraff en hest designet av en komite og det stemmer ganske godt med HD standarden også. Interlace kom blandt annet inn der som basert på arven fra PAL/NTSC/SECAM men burde naturligvis aldri ha vært med der. Samme gjelder også colourspace der svart er skadelidende i selve formatet. TV ble i utgangspunktet laget for å vises i dagslys... Med den senere tids utvikling vil nok det i sterkt økende grad være en stadig økende begrensende faktor for formatet når alt i mørke soner blir en svart grøt. Kjedelig sak akkurat det der. Når det gjelder støy der skyldes imidlertid implementering og CMOS CCD samplinger og filtere. Det er naturligvis forskjellig fra kamera til kamera og slikt er gjerne mer håndtverk og designers håndlag enn endelig pris.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Er det forresten noen som har noen testklipp fra Sony EX1/EX3 som går an å få se på?

BERGEN

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Det er ikke nødvendigvis komprimeringen som gjør at du får støy i svart. Og du må ikke regne med at straks det blir ukomprimert, blir alt støyfritt. Sensoren har sine egne støyegenskaper.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •