Viser resultater 1 til 9 av 9
    Ensign
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Ålgård
    Svar
    28

Standard HDV eller DV ?

Hei

Jeg tenker på å kjøpe et nytt kamera og valget står mellom Sony HDR-HC3E (HDV) og Panasonic NV-GS500 (DV). Hvilket av kameraene burde jeg velge ? er det stor forskjell på kvalitet.

Eller burde jeg valgt et helt annet kamera. tenker på ca samme pris i så fall. :lol:

Vist jeg skulle valgt et annet kamera ville jeg så mange av disse mulighetene som mulig.
    (manuel fokus,god optisk zoom,bra til å filme i slow motion,3ccd ?/bra kvalitet og det hadde vært bra vist det kunne fimet i litt mørke omgivelser) ops:
    ttp://home.no.net/tordtung/ =)

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard HDV eller DV ?

For å starte der mange synder, lyden...
    Meg bekjent mangler Hc3 inngang for ekstern mic er dermed helt ubrukelig om du skal bruke feks. Røde videomic som vil gi lyden ett "enormt" løft kontra å stole på den interne micen. Så for min del stopper det der å interessere meg for kameraet i det hele tatt. 8)

Gs500 ville jeg gått for, sammen med Røde videomic. Noe særlig bedre er det ikke mulig å få det til for rundt 8 lapper for kamera og 1500kr for micen.

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2006
    Svar
    235

Standard HDV eller DV ?

Jeg har GS500 med Røde Videomic og er VELDIG fornøyd...
    Kan anbefales...
    Solum Media - Vi virkeliggjør din fantasi

Ensign
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Ålgård
    Svar
    28

Standard HDV eller DV ?

ok takk for svar

Ensign
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Ålgård
    Svar
    28

Standard HDV eller DV ?

Jeg spør bare her:P går det an å stille på lukkerhastigheten på nv-gs500 ?
    sån at filmen blir bedre i slow motion f eks ?

(filmer kanskje med 60-100 frames i sekundet om en skal fange alle vingeslagene til en fugl) er hva jeg mener.

Har dette noe med det jeg snakker om ?
    NV-GS 500: High-Speed Shutter : Tape Mode: 1/50 - 1/8000 sec. Card Mode: 1/2 - 1/2000 sec.
    ops: :lol:

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Standard HDV eller DV ?

Lukkerhastigheita kan ein stille på ser det ut som (shutter = lukker), men det har ingenting med frameraten ved opptak å gjere. Den er alltid den same: 25fps.

Ensign
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Ålgård
    Svar
    28

Standard HDV eller DV ?

men vist jeg stiller på lukker hastigheten blir det da bedre i slow motion vist du fatter ? eller har det bare noe med fps å gjøre ?

mener slik som på bildene her:
    http://www.mir.com.my/rb/photography...er/shutter.htm

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Standard HDV eller DV ?

Selv om du har høy lukkertid, vil det fremdeles være 25 fps (25 bilder i sekundet). Du får klarere og skarpere bilde av å filme i høyere lukkertid, men det tar ikke flere bilder i sekundet.

Det vil også gi "stive" overgang mellom bildene, som kan oppfattes som irriterende og stressende, istedet for 1/25 eller 1/50 som gir god flyt mellom bildene.

Men du kan jo fake "slow-motion" med redigeringsprogram. De pleier å ha deres måte å fake det på. Jeg er ikke sikker på hva er best når det gjelder slow-motion, høy eller lav lukkertid. Det avhenger kanskje av hvilket redigeringsprogram du bruker.

edit:
    Dersom du ønsker å ha ordentlig slow-motion, må du ha et kamera som har muligheten til å ta mer enn 25 fps. KennyWang har visst et gammelt et.
    http://www.norskfilmforum.com/module...wtopic&;t=3705

Ensign
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Ålgård
    Svar
    28

Standard HDV eller DV ?

ok det var egentlig det jeg lurte på takk

Regler for innlegg