-
Ensign
HDV vs AVCHD vs andre alternativer
Da har jeg også startet på kamera-jakt, men trenger å begrense søket litt.
Fra før av har jeg et 6 år gammelt DV kamera som er modent for utskifting. Det store spørsmålet er jo da hva slags lagringsmedium jeg skal gå for. Etter sånn jeg har skjønt det bruker HDV-kameraene samme type miniDV-kasetter som jeg har brukt fra før. Vil jeg da ha mulighet til å overføre mine gamle 4:3-ikke-HD-filmer med det nye kameraet?
Og hva med andre HD formater. Vanligvis er vel disse lagret på harddisk. Er det noen mulighet til å bytte denne harddisken hvis den skulle gå full? Hva er fordelene med hver av formatene?
-
Lieutenant Junior Grade
Litt avhengig av produsent, så bør du kunne spille av dine gamle taper i et HDVkamera, så lenge dette også støtter SD, og det mener jeg de fleste kamera gjør.
Når det gjelder HDV vs. AVCHD, så er jo AVCHD et nyere format, med mye bedre komprimering enn HDV. Men mange produsenter velger å gå ned på bitrate med AVCHD isteden for å gå opp på kvalitet, slik at du får lagret mer, mens kvaliteten ikke blir så utrolig mye bedre enn HDV.
Når det gjelder redigering, så er de like håpløse begge formatene, begge komprimerer med long GOP.
Jeg har nettopp jobbet på en dokumentar der B-kamera var et Sony HDR-SR11E, AVCHD på 60GB harddisk. Tar veldig brukbare bilder (om man ser bort fra long GOP problematikken). Jeg jobbet opp mot Final Cut Pro, det vil si at vi hver dag etter opptak transkodet klippene til Apple prores 4:2:2, og endte opp med en bitstrøm på ca. 145mbps isteden for de <25mbps som videoen lagres i kamera med. Med andre ord tar det god plass på harddisk om du skal redigere, med mindre du bruker et program som støtter AVCHD direkte.
En 60GB harddisk hadde vel plass til rundt 800min med film i AVCHD. Når det er brukt, må du overføre videoen til en annen harddisk, det er ikke mulig å ta ut den interne harddisken i de fleste (alle?) AVCHD kamera.
Så det koker egentlig ned til om du fortsatt vil bruke tape, eller er klar for å gå over til filbasert arbeidsflyt.
Fordelen med HDV er vel at du kan bruke ubegrenset med billig tape, og det er lett å arkivere.
Fordelen med AVCHD er at du slipper å overføre video i realtime, men er avhengig av PC for å tømme harddisken med gjevne mellomrom, og husk å ta backup av råopptakene...
Det er vel egentlig disse to formatene som er mest aktuelle hvis du skal jobbe med HD i amatørformat. Selv liker jeg godt DVCproHD, men da er jo fort oppe i HVX201, som vel ligger på 40-50000+mva, så det er jo relativt dyrt kamera.
-
Ensign
Så egentlig er kvaliteten nokså lik, dog bare mer plassbesparende med AVCHD.
Men hva er long GOP?
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere meldingene dine
-
Forumregler
Bokmerker