Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: High speed

Cadet 3
    Medlem siden
    Dec 2008
    Svar
    6

Standard High speed

Hei.

Jeg har et Sony vx2100, og fant nettopp ut at jeg kunne stille lukkertiden ganske høyt (tror jeg). Opp til 10.000 AWB.

Er AWB samme som fps?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard Sv: High speed

AWB er normalt betegnelsen for Auto White Balance. Automatisk hvitbalanse.

10.000 shutter speed er det kanskje du tenker på - og nei, dette har ingenting med framerate å gjøre.
    Lukkertid har med hvor mye tid kameraet bruker på å tegne et bilde. 1/50 er normalt. Lavere enn dette og du får hakkete video og mye motion blur. Raskere enn dette, og videoen vil nesten se progressiv ut og med lite eller ingen motion blur. Det vil også kreve mer lys for å eksponere bildet.

Cadet 3
    Medlem siden
    Dec 2008
    Svar
    6

ok.

Jeg klikker "Shutter Speed" på kameraet og stiller tallet til 10.000.
    Det blir mørkere og mørkere jo lenger opp jeg kommer.

hvis jeg tar tallet ned til 3 (som er det minste) blir bildet veldig hakkete, nærmest som et webcamera, og dette trodde jeg var fps.

Jeg har også "progressiv scan" på kameraet. Kan dette hjelpe fps'en?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg vil ta opp noe i high speed, og spille det av i slow motion.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

3/1 er jo at lukkeren lukkes og åpnes tre ganger på et sekund - og vil nok oppfattes som færre fps. Og som sagt, jo høyere opp du går vil det kreve mer og mer lys, fordi lukkeren går så kjapt. Jo kortere lukkertid, desto mer lys må til for å få eksponert bildet - akkurat som med en blender. Mindre blender ~ mer lys.

Progressive scan vil ikke påvirke fps, i verste fall går den ned. Vet at på PD-150 går frameraten ned til 12fps (i følge manualen om jeg ikke husker feil). Dette er vel en begrensning i teknikk, muligens - men det tør jeg ikke prate så høyt om.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •