Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 17
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Svar
    219

Standard Hjelp med fokus av ting og noen spørsmål

heisann!

Har nettopp fått kameraet mitt, Panasonic NV-GS500 og det er et kongekamera Men jeg sliter litt med å gjøre bakgrunnen uklar og ha en ting i forgrunnen fokusert. Omvendt så går det sånn cirka greit. Men jeg savner at det blir mye mer uklart i bakgrunnen, slik som på film... Har manuell fokus ring.

Iris, det er blender, sant? Minste blenderåpningen er F1.6. Har forstått det slik at det har noe å si.

Hva er lukkerhastighet? Og har dere noen gode tips om alle mulige innstillinger og sånt? Minste lukkerhastighet jeg har mulighet for er 1/50, og maks er 1/8000.

Trenger litt hjelp her

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Standard Re: Hjelp med fokus av ting og noen spørsmål

For å holde fokus på personen/tingen og tåkete bakgrunn, er det lettere å gjøre hvis du står lenger bort og zoomer til personen/tingen. Da blir det lettere å gjøre bakgrunnen tåkete.

1/50 skal være bra til film. Høyere lukkertid kan gi litt mindre flyt mellom bildene...

Blender har litt å si med lukkertid og lys i rommet. Skal du ha høyere lukkertid, bør du minske blenderåpning om jeg husker rett.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Svar
    219

Sitat Opprinnelig postet av Melwasul
    For å holde fokus på personen/tingen og tåkete bakgrunn, er det lettere å gjøre hvis du står lenger bort og zoomer til personen/tingen. Da blir det lettere å gjøre bakgrunnen tåkete.

1/50 skal være bra til film. Høyere lukkertid kan gi litt mindre flyt mellom bildene...

Blender har litt å si med lukkertid og lys i rommet. Skal du ha høyere lukkertid, bør du minske blenderåpning om jeg husker rett.
    Takk for svar! Men du glemte å si hva lukkertid er...? 8)

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Kjør blendaren heilt opp (dvs. minste nummer), bruk so mykje zoom du klarer, og ha god avstand mellom forgrunn og bakgrunn.

Det heile heter dybdeskarpheit, og er eit sant helvete med 1/3"-1/4" CCD-kamera.
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Captain
    Medlem siden
    May 2004
    Sted
    Røyse, utenfor Hønefoss
    Svar
    589

Hvis du vil ha veldig difus bakgrunn så må du bruke telelinse fortalte ei som snart er ferdig på film-foto linja på filmskolen i lillehammer (hvis jeg ikke missforstod henne helt :lol: ).
    lle tenker på seg selv, det er bare jeg som tenker på meg!

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Sitat Opprinnelig postet av alekstef
    Men du glemte å si hva lukkertid er...? 8)
    Trodde at du visste det, hehe. Jeg er ikke så flink til å forklare, men jeg skal prøve.

Lukkertid er tiden kameraet prøver å ta et bilde. 1/50 vil si at kameraet klarer å ta et bilde på femtidels-sekund. Det vil være nok til å ta 50 bilder i sekundet, men PAL har bare kapasitet til 25 bilder i sekundet

Stiller du på 1/8000, vil kameraet klare å ta et bilde på 8000-dels sekund - som kan være fint til å filme feks dråpe som faller ned i vannet. Men det vil være mye mer støyete/kornete og mørkt, så du trenger mye godt lys.

Beste kvalitet på bildet får du ved å ha 1/50. Minst kornete/støy. Det er bare å prøve seg på kameraet. Prøv forskjellige innstillinger og se.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Svar
    219

Sitat Opprinnelig postet av MiniMan
    Kjør blendaren heilt opp (dvs. minste nummer), bruk so mykje zoom du klarer, og ha god avstand mellom forgrunn og bakgrunn.

Det heile heter dybdeskarpheit, og er eit sant helvete med 1/3"-1/4" CCD-kamera.
    Har et 3CCD kamera...

Takk for hjelpen alle sammen

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    204

I en produktbeskrivelse til dette kameraet (Panasonic NV-GS500), står det at en av egenskapene er "Widescreen (16:9) og 4:3 filming".
    Er det noen som vet om dette er såkalt ekte widscreen?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    277

Som allerede nevnt er stikkordet for soft bakgrunn å presse blenderen opp så mye som mulig.
    Da er det hovedsaklig tre ting du kan gjøre som alle går på å stjele mest mulig lys fra kameraet (slik at du kan blende opp uten å overeksponere bildet):

- Stille raskere lukkertid (mindre lys slippes inn i kamera)
    - Bruke et nøytralt filter som kun stjeler lys (ND-filter).
    - Sette kamera langt fra og zoome inn (lange linser stjeler lys).

:wink:
    hy pay a dollar for a bookmark? Why not use the dollar for a bookmark? - Steven Spielberg

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Sitat Opprinnelig postet av Eivind87
    I en produktbeskrivelse til dette kameraet (Panasonic NV-GS500), står det at en av egenskapene er "Widescreen (16:9) og 4:3 filming".
    Er det noen som vet om dette er såkalt ekte widscreen?
    Det har blitt diskutert før. Bare Canon XL2 og de nye HD-kameraene som har ekte widescreen...

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •