Viser resultater 1 til 9 av 9
    Cadet 4
    Medlem siden
    Nov 2006
    Svar
    10

Standard Hjelp til å kjøpe nytt videokamera og litt spørsmål om HDV

Har planer om å kjøpe meg et nytt kamera, men vet ikke helt hva jeg bør ha. Og har heller ikke noe særlig greie på kameraer. Rett og slett null peiling.

Går ikke høyere enn 15 000, men helst under 10 000.

Hvordan er det med HDV kameraene? Funker det bra å redigere filmen i Adobe Premiere om jeg kjøper et HDV videokamera. Og hvor bra pc trenger jeg?

Og går det an å redigere i dv-avi når filmen er tatt opp i HDV?

Har sett litt på to kameraer
    Et Sony HDR-CX6EK

Og

Et Canon HV 20 HDV

Hvilket er best, og er det bra bildet?

Jeg ser at det ikke står noe om Firewire på Sony HDR-CX6EK, noen som vet om det er eller om det går under et annet navn?

Jeg filmer bare inne i min egen stue så burde vel ha et kamera som takler dårlig lys bra.

Noen som har noe å anbefale?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Ski
    Svar
    177

Kan ikke så mye om de kameraene, men hvis du skal kjøpe et HDV kamera, og filme i HD. Så har du IKKE muligheten for å "capture" video i Premiere. Da må du bruke f.eks. et program som heter HDVSplit. Deretter importerer du disse filene inn i Premiere. Fungerer fint :wink:

EDIT: Personlig hadde jeg godt for Sony kameraet, har vært litt borti det og det tar veldig fine bilder. Var Canon frelst før, men nå bruker jeg bare Sony.
    www.kumlokk.no
    Film- og videoproduksjon

Cadet 4
    Medlem siden
    Nov 2006
    Svar
    10

Ok, takk for svar. Lastet nettop ned HDVSplit, da er det bare kamera i gjen.

Men blir det mye tap av kvalitet om jeg da konventerer filmen til dv-avi eller andre formater som xvid? Hva med å lagre filmen på dvd?

Det kreves vel mye av pcen å redigere i HDV?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Ski
    Svar
    177

Ja. Det kreves en del av PC'n å redigere HD. Og å konvertere filmen til DV-avi er ikke nødvendig, siden det ikke er DV, men HD.

Før så brukte jeg xvid veldig mye, fordi jeg ble fortalt at det var den beste codec-en. Men fordi dette er en codec som "folk flest" ikke har installert så gikk jeg over til Windows Media, denne har så og si alle, og den komprimerer faktisk ganske bra. Dette er kun for avspilling på PC, og ikke dvd.

Hvis du skal lage for dvd så kan du eksportere til MPEG-2. Så slipper du omkoding i ditt dvd-lage-program. Dette kan være Adobe DVD Encore, eller f.eks Nero Vision.

Bruk Adobe Media Encoder!
    www.kumlokk.no
    Film- og videoproduksjon

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,205

Hvem har fortalt deg at du trenger noe annet enn Premiere for å klippe HDV, Disc Jockey Martin? Hvis han mener Premiere Pro 1.0, så har du korrekt, men dere piratkopierende ungdommer har vel neppe en gammel versjon. Dog trenger man litt futt i PCen for å kunne klippe realtime HDV. I alle fall en dual-core og 2Gb RAM. Det går ellers også, men det blir jævlig treigt, og man kan ikke klippe filmen i realtime siden det lagger når man spiller av i klippeprogrammet.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Ski
    Svar
    177

Ikke for å virke slem, men før du kommer med slike uttalelser så kan det lønne seg å lese hva jeg skriver først, jeg repeterer:

Sitat Opprinnelig postet av DJMartin
    Så har du IKKE muligheten for å "capture" video i Premiere. Da må du bruke f.eks. et program som heter HDVSplit. Deretter importerer du disse filene inn i Premiere.
    Sist jeg sjekka så har du ikke muligheten for å ta opp HD-video fra kamera i verken Adobe Premiere 1,2 eller 3.
    www.kumlokk.no
    Film- og videoproduksjon

Lieutenant
    Medlem siden
    Mar 2007
    Svar
    145

Ikke for å virke slem, men før du kommer med slike uttalelser så kan det lønne seg å lese hva jeg skriver først, jeg repeterer:

Så har du IKKE muligheten for å "capture" video i Premiere. Da må du bruke f.eks. et program som heter HDVSplit. Deretter importerer du disse filene inn i Premiere.
    Sist jeg sjekka så har du ikke muligheten for å ta opp HD-video fra kamera i verken Adobe Premiere 1,2 eller 3.
    Ehh, jo, det går veldig fint i Premiere 2.0 og CS3. Ikke skriv om ting du ikke har peiling på.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Ski
    Svar
    177

Jeg beklager, tok ganske feil nå.
    Det jeg mente å si var at jeg ville aldri ha brukt Premiere til å ta opp HD-video, fordi man ikke har scene-detect.
    Derfor bruker jeg HDVSplit for å ta opp video. Fordi scene-detect er et must.

Man kan ta opp HD-video i Premiere, men da uten scene-detect, og da etter min mening, helt ubrukelig.
    www.kumlokk.no
    Film- og videoproduksjon

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Går det ikkje an å skru på scene-detect då...?
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •