Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 14
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    293

Standard Hjelp til innkjøp av utstyr.

Heisann,

Jeg er i ferd med å kjøpe inn litt ordentlig utstyr, og har rundt 120.000kr å bruke

Ser for meg at rundt 40k skal brukes på en Mac Pro med stor skjerm og ekstra RAM, da den skal brukes til redigering og grafisk arbeid.

så ender nok med å ha rundt 80.000,- til bruk på utstyr. Hvilke gode kameraalternativer har jeg? Må også få råd til et skikkelig stativ.
    Hva annet burde jeg tenke på å ha råd til? Har muligheten til å reise ekstremt billig til statene (eventuelt få familie til å kjøpe og sende) så kan ha det i bakhodet... tenker da først og fremst på stativ, dolly, jib, filtere og slikt...

Har ikke sååå mye teknisk innsikt når det gjelder film, så trenger det jeg kan få av innspill.

Har flere jobber som venter, blandt annet 2 nye musikkvideoer, og et par interne reklame og opplæringsfilmer.

Alle innspill mottas med stooor takk
    Coming soon...

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,279

Mac Pro, definitivt. Apple skjerm, 30" er nice men dyrt.. Kjøp ram fra www.transintl.com. Det gjorde jeg, og sparte halvparten i forhold til hvis jeg skulle kjøpt fra Apple. Så nå sitter jeg med Mac Pro og 9 GB RAM Kjøp også ekstra harddisker. Meget viktig.

Hvor mye vil du bruke på kamera? Tenker en HPX500 eller 555 gjør susen for deg.. Hadde du hatt penger så hadde HPX-3000 vært nice men det er over dobbelt av totalbudsjettet ditt så..

Du bør ha bra lydutstyr. Boom, mic, kabler, mikser, kanskje en opptaker.. Spørs hva du skal bruke det til. I de fleste tilfeller funker det å koble mik i en mikser som du kobler til kameraet. Sound Devices miksere og opptakere vil jeg anbefale. Du må bare se hva du trenger og har råd til. Når alt kommer til alt så er ikke 120 000 så veldig mye egentlig. Denne bransjen er svindyr

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Eg ville kjøpt eit rimelegare kamera enn hpx500. Sony EX-1 kostar rundt 50 000, og gir veldig god bildekvalitet. Pengane du har igjen kan du heller bruke på lyd, lys, stabiliseringsutstyr og eventuelt ein 35mm adapter. Kameraet kan du alltids bytte ut når du får meir pengar. Hugs at skikkeleg lyd- og lysutstyr har mykje meir å seie for produksjonsverdien enn den litle forskjellen det er mellom eit semi-profesjonelt og eit profesjonelt videokamera.
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,279

Ja slenger meg egentlig på den med EX'n. Men EX1 er et profesjonelt kamera, ikke et semi-proft.

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Det er vel eigentleg ikkje nokon klare definisjonar på kva som er profesjonelt og semiprofesjonelt. For min del trekk eg linja ved pris, om lag 100k.
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Grimstad
    Svar
    150

PMW-EX1
    yvind Stokkan, oyvind.stokkan@gmail.com
    http://www.oyvindstokkan.no/[/URL]

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    293

Hei, takk for strålende tips! Jeg trenger egentlig ikke tenke på lydutstyr så mye, da vi starter opp et slags "kreativt kollektiv" og en av gutta på "laget" er lydmann, har studio og lydutstyr til produksjon

Har sett på Sony ja, og har laget en musikkvideo med Z1E hvordan er det i forhold til det dere anbefaler?

Jeg kunne tenke meg å bruke resten av pengene på en enkel Dolly, har funnet en i statene som virker utrolig kul med fleksible skinnesystemer. Pluss et skikkelig stativ jeg senere kan ha en enkel Jib på. Noen tips der?

Når det gjelder lys, så tror jeg det blir neste investering, og i begynnelsen blir det nok mest utefilming (skal lage en del film for et helikopterfirma). Til musikkvideoene har jeg kontakter på lån/billig leie av studioer...
    Coming soon...

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    293

kan noen fortelle meg litt mer om 35mm adapter også kanskje? funksjon? pris?

Er som sagt mest på idé og regi og slikt. kan ikke så mye av dette tekniske (noe jeg skal forandre på) Dessuten er egentlig hovedfeltet mitt grafisk og reklame Men faen så gøy film er!
    Coming soon...

Captain datselguf2 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Sola
    Svar
    659

Sony z1e er barne mat i forhold til det nye Sony kameraet som ble nevnt ovenfor

Kjøp det du blir ikke skuffet.
    VR-V1E HDV
    HDVlight
    Røde NTG2 (Boom og Dead cat)

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Sitat Opprinnelig postet av cmfossum
    kan noen fortelle meg litt mer om 35mm adapter også kanskje? funksjon? pris?
    Ein 35mm adapter gjer at du kan bruke 35mm optikk på videokameraet ditt. Du får grunn dybdeskarpheit, tilsvarande det som er på film.

EDIT: Her kan du lese meir
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •