Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 18
    Cadet 1
    Medlem siden
    Sep 2008
    Svar
    2

Standard Hjelp til kjøp av addapter, mount og linse

Jeg trenger og få kjøpt en adapter til mitt kamera (canon xh a1) tenker og gå for sgpro adapteren men vet ikke hva slags mount eller linse jeg skal velge?
    Tenker og kjøpe 35mm linse på ebay, noen som vet om en bra en?

Takk på forhånd.

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Standard Sv: Hjelp til kjøp av addapter, mount og linse

Bra valg av adapter! De billigste linsene er nok Canon FD-linser, da må du altså kjøpe et FD-mount. Du trenger flere linser, jeg vil anbefale en 35mm eller under, en på 50mm og en på noe rundt 100-130mm.

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

De fleste vil nok protestere på at du kun vil ha 1 objektiv. De har rett. Det er veldig knotete og begrensende.

Men regissører som Roy Andersson og Jim Jarmusch har laget glimrende filmer med kun 1 objektiv. Se "Sanger fra 2. etasje" og "Down by law". De valgte å jobbe med et normalobjektiv. På SGPro vil dette være ca 43mm (altså både 35 og 50 kan duge til den jobben).

Wes Anderson bruker nesten bare 1 vidvinkel i flmene sine, spesielt de tidlige. Se "Rushmore". På SGPro vil rundt 20mm gi et lignende uttrykk. (Sånn rent brennviddemessig.)

Så det er mulig å lage stor filmkunst med det ene fast-objektivet, men det er ikke å anbefale for en "nybegynner". Noe av det beste og mest nyttige med 35mm-adaptere er at man lærer seg hva forskjellige objektiver og brennvidder gjør med bildet. Det gir deg muligheten til å vokse som filmskaper.

Jeg har hatt adapter med Nikon-optikk i halvannet år nå, det har funket veldig bra.

Hvis du kun skal ha 1 objektiv, kjøp 35mm f/1.4.
    Hvis du har råd til 2, legg til 105mm f/1.8 (evt f/2.5)
    Hvis du har råd til 3, legg til 24mm f/2.0
    Hvis du har råd til 4, legg til 50mm f/1.4
    Hvis du har råd til 5, legg til 85mm f/1.4 (eller f/2.0)
    Hvis du har råd til 6, legg til 180mm f/2.8

Der vil jeg si du har en ganske vanntett oppgraderingsplan, fra det minimale til det komplette. Husk at du vil ha dem i manuell versjon (Ai-S) (uten autofokus etc).

Et optimalt begynnerkit, hvis du har råd, vil være de 4 første. 24, 35, 50, 105.
    Man kan fint lage en profesjonelt utseende spillefilm med kun disse 4 objektivene.

Alternativt:
    Hvis jeg skulle begynt på nytt nå, ville jeg kanskje valgt Zeiss-optikk i C/Y-mount. (Contax/Yashica.) Glimrende optikk til en grei pris på bruktmarkedet.

Oppgraderingsplanen blir mye den samme:
    Hvis du kun skal ha 1 objektiv, kjøp 35mm f/1.4
    Hvis du har råd til 2, legg til 100mm f/2
    Hvis du har råd til 3, legg til 21mm f/2.8
    Hvis du har råd til 4, legg til 50mm f/1.4 (evt f/1.7)
    Hvis du har råd til 5, legg til 85mm f/1.4

SGPro er nok bra, men sikker på at du ikke vil vente på SGBlade?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

Bra opptrappingsplan, hva med en billig og god 50mm?

Ville ventet til hva nikon D90 kan levere av bilder før jeg kjøpte adapter. Selger muligens redrocken hvis kamera er tilfredstillende.
    Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Sitat Opprinnelig postet av pylon Vis post
    Bra opptrappingsplan, hva med en billig og god 50mm?
    Jeg nevner jo 50mm f/1.4, disse er vel ganske billige? Jeg syns bare ikke at 50mm er den mest nyttige brennvidden. Men det er jo en smakssak.

Sitat Opprinnelig postet av pylon Vis post
    Ville ventet til hva nikon D90 kan levere av bilder før jeg kjøpte adapter. Selger muligens redrocken hvis kamera er tilfredstillende.
    D90 er spennende ja. Det som bekymrer meg, det går rykter om kun automatisk eksponering i video-modus. (Blender-prioritering.) ProLost

Til D90 (DX-format) ville jeg prioritert objektivene i en annen rekkefølge, jeg ville gjort alt 1 hakk videre.

Cadet 1
    Medlem siden
    Sep 2008
    Svar
    2

takk for svar!

Hvis jeg da velger og kjøpe sgpro med en fd mount, da må jeg kjøpe fd linser ikke sant? hvordan vet jeg hvilke linser som er for film og hvilke som er til foto?
    Har søkt litt på ebay etter fd linser, finner mest gamle linser?
    Noen som har lyst til og sende en link til en bra linse, helst 35mm.

Btw shipping av sgpro til norge koster 90 pund!

Cadet 4
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    15

"Hvis du kun skal ha 1 objektiv, kjøp 35mm f/1.4.
    Hvis du har råd til 2, legg til 105mm f/1.8 (evt f/2.5)
    Hvis du har råd til 3, legg til 24mm f/2.0
    Hvis du har råd til 4, legg til 50mm f/1.4
    Hvis du har råd til 5, legg til 85mm f/1.4 (eller f/2.0)

Et optimalt begynnerkit, hvis du har råd, vil være de 4 første. 24, 35, 50, 105.
    Man kan fint lage en profesjonelt utseende spillefilm med kun disse 4 objektivene"

jeg vet det er litt off-topic, men kunne du fortalt litt om når man bruker de forskjellige objektivene ? kanskje sende en pm ?

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Sitat Opprinnelig postet av oivlun Vis post
    takk for svar!

Hvis jeg da velger og kjøpe sgpro med en fd mount, da må jeg kjøpe fd linser ikke sant? hvordan vet jeg hvilke linser som er for film og hvilke som er til foto?
    Har søkt litt på ebay etter fd linser, finner mest gamle linser?
    Noen som har lyst til og sende en link til en bra linse, helst 35mm.

Btw shipping av sgpro til norge koster 90 pund!
    FD linser er gamle linser, ja. De er helmanuelle, det er derfor du kan bruke de med adapteret. Du klarer å finne linser på ebay. Søk på Canon FD 35mm.

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Sitat Opprinnelig postet av jan-m Vis post
    jeg vet det er litt off-topic, men kunne du fortalt litt om når man bruker de forskjellige objektivene ? kanskje sende en pm ?
    24mm er vidvinkel, brukes f.eks til oversiktsbilder, eller når man ønsker et "overdrevent"/dramatisk perspektiv.
    35mm og 50mm er normalobjektiver. (hhv "litt videre enn normal, og litt lenger".(Normal=43mm)) Brukes f.eks når du vil ha et nøytralt/uforvrengt perspektiv.
    105mm er et portrettobjektiv, brukes f.eks til nærbilder i dialogsekvenser, et cetera.

På et 35mm filmkamera, eller digital foto i APS-C/DX-format, vil disse forholdene bli annerledes. Utsnittene blir tettere med en faktor på ca 1.6. 28mm blir normalobjektiv, 50mm blir portrett osv.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

Trodde 50mm var standard normalperspektiv i 35mm foto-sammenheng?

Har forresten skutt en hel kortfilm på kun 28mm (35mm adapter). Det gir en lett ekspressjonistisk stil og det er praktisk å slippe å bytte linser, så det kan gå fint man har bedre nærgrense enn f.eks 50mm.

Man kan vel bruke alle nikon-linser som har manuell blenderring. Gamle som nye.

Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •