Dubbing. Alt må dubbes. Da får du fin Hollywood lyd. Det er slik man oppnør best mulig lyd. Prosessen med å lage lyden i lydstudio vet jeg ingenting om.
Hva skal til for å få profesjonell lyd på filmene mine? Jeg antar at å kjøpe en dyrere mikrofon vil hjelpe litt, men jeg tviler på at dette er det eneste som må gjøres. Hva kan vi som lager amatørfilm gjøre for å oppnå best mulig lyd?
Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1
Dubbing. Alt må dubbes. Da får du fin Hollywood lyd. Det er slik man oppnør best mulig lyd. Prosessen med å lage lyden i lydstudio vet jeg ingenting om.
Ja, jeg har dubbet en del før, men jeg kan ikke si jeg ble så fornøyd. Dette med å tilpasse lyden (må vel være ganske kjent med en lydredigeringsprogram og tenker jeg) slik at det høres naturlig ut, syns jeg var vanskelig. Å ta opp lyd innendørs gir jo et slags ekko, noe som høres helt unaturlig ut ute :S
Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1
Du er nødt til å fjerne all akustikken i rommet. I lydrommet i TV-studio på Levende Ord har vi noe som ligner litt på eggekartonger. De er ikke store, og koster rundt 1000 kr stk. Dette bruker proffene. Det finnes billigere løsninger. Eggekartonger er bra. Tykke tepper, heng opp på en vegg eller flere. Må få minne om at det er viktig å ha tilgang på brannslukkingsapparater, da eggekartonger brenner ekstremt godt, og er egentlig ikke tillatt av brannvesenet.
Jeg er nødt til å dubbe et par scener i Skogens Stemme selv, men har liten erfaring. Regner med jeg må ta opp fottrinn og locationlyd på stedet, og bare dubbe stemmene. Jeg har dog tilgang på lydstudio...
Det som han Levende ord fyren sier er den viktigste poeng. I alle fall i denne omgang, nøyaktig nå. Fordi med romklang blir lyden mer amateuriche og vanskelige å høre hva rolle figurne sier. eterarbeid er også viktig med ret kompresjon dynamics limiitng osv , og dete er mye lettere å få bra om lyden mangler klang, - den kan jo altids leges på etterpå der det er nødvendig. bruk noen flispled der som folk babler i indendørs sener. det2-3 sånne utenfor kamras synsvikel er veldig deilig. og når kamra er av, kan man pakke inn nakne pikene med de, eter sex senene og sånn.
Anbefaler å på tv'n se en episode du har set før av en top modern amerikansk tv serie episode, og slø av bildet, hør på lyden i godt head sett hør vordan base er veldig radio boosted. bruk det til inspiration, og lyt til at alt høres ut som spilt ind i lyd studio i efterhånd, uten at, du merker det når du SER på EPISODEN!
Hahaha, visste jeg kom til å få denOpprinnelig postet av Ekksplotsjon Bang Studios
![]()
en god mikrofon er viktig, i amatørbasis er det enkleste og ofte beste å bruke det du tar opp på location.
noe jeg har lært at jo nærmere du får mikrofonen skuespillerne jo bedre høres lyden ut, er stress som bare det, fordi du alltid trenger en som kan holde en bom (kosteskaft) med mikrofonen på.
Har aldri greid å holdt på med det i mer enn et par scener. Men lyden høres bedre ut. En kan aldri komme for nærme.
Det var på ingen måde ont ment. Jo, lit kanskje.Opprinnelig postet av alekstef2
NEDA BARE KØDER!!!
Det forstod jegOpprinnelig postet av Ekksplotsjon Bang Studios
Jeg tar meg ikke nær av sånne ting vet du
![]()
Bokmerker