Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 22
    Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard HPX170 eller EX1

Jeg vurderer å pensjonere mitt Z1 kamera til fordel for ett mer robust opptaksmedie enn tape. Samt at jeg har merket verdien av raskere arbeidsflyt med minnekort basert lagring.

Pr. idag er det to alternativer som finnes i prisklassen det er snakk om, Sony Ex1 og Panasonic Hpx170.
    Jeg lånt ett EX1 og brukt det aktivt i 3 dager og merket meg en del ting, mens Panasonic har jeg kun erfaring med dvx100, hverken 200 eller 170. Etter en helg med jobb er dette min oppsummering av EX1:

Positivt:
    -1/2" brikke, følsomhet i lite lys og DOF, samt veldig pene bilder
    -Bra optikk, bra tele
    -60FPS
    -Bra lcd skjerm
    -Codec som sparer plass

Negativt:
    -Må rewrappe filer for bruk i Avid da den ikke kan importere filene rett av kamera, dette tar mer tid enn jeg liker selv på en kraftig maskin. Hvorfor ikke Sony kunne la kameraet spytte ut MXF filer er ett fordømt godt spørsmål.
    -KNOTETE MENYVALG, spesielt ett helvette å gjøre over/undercrank fort, så langt jeg så var det ikke mulig å putte slikt ut til de brukerdefinerbare knappene.
    -For mange valg lå i menyen og ikke ute på knapper
    -Tungt, veier nesten like mye som ett lite og lett skulderkamera
    -En ergonomisk katastrofe, å jobbe 3 dager med dette kameraet hvor mye skal være håndholdt ble relativt tungt når det ikke alltid er noen god måte å holde det håndholdt på.
    -Ingen mulighet til å skyte SD.
    -Hardere komprimering enn HPX
    -Betraktelig dyrere enn HPX170

HPX170, på papiret vel og merke

Positivt:
    -Lite og lett
    -MXF filer rett på kort, ingen tid bort til å rewrappe
    -Skyter SD
    -Kjent formfaktor + vekta gjør det lett å bruke håndholdt
    -Man kan brukerdefinere framerates til knapper for rask over/undercrank
    -Rimligere enn HPX
    -Lavere grad av kompresjon enn xdcam
    -P2 kort brukes også skulder kameraer som er kjekt ved leie av større utstyr eller kjøp senere.

Negativt:
    -1/3"ccd
    -"bare" 50fps

Begge kameraer har fordeler og ulemper om man velger det ene foran det andre. Det mest merkbare etter å ha testet EX1 er at det er en tilnærmet en ergonomisk katastrofe å bruke håndholdt. Selvfølgelig kommer det av glasset og store sensorer, men det har sin pris i vekt. HPX er mindre, men og det har sine problemer med mindre sensorer, samt at jeg enda ikke har testet det kameraet.

Prismessig vil HPX170 ligge ca 12-15000 lavere enn EX1, eksl mva. i ett kjapt tilbud jeg har fått, uten noe utstyr. Har mattebox, mic, kabler og stativ fra før, trenger kun batterier.

Jeg heller pr. idag mest mot Hpx på grunn av bruksområdet mitt som betyr at når jeg skal det være håndholdbar vekt, samt at det kan skyte SD og HD. Jeg har begynt å få forespørsler om å levere HD, mens noen ganger er ikke HD gjennomførbart pga tid til etterarbeid og visningsformat er SD. Bruksområdet er alt fra nyheter, event til mer planlagte oppdrag som ofte gjerne skal ha litt filmfeeling over seg. Dvs alt fra å bruke det kontrollert innendørs til utendørs i vær og vind man helst ikke skal oppholde seg utendørs i.

Derfor, folk som evnt har brukt Ex1 og/Eller hpx170/hvx200, noen synspunkter?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard Sv: HPX170 eller EX1

Om jeg skulle kjøpt kamera nå, og det stod mellom de to, ville jeg gått for HPX170. Kan ikke komme med mer utfyllende enn det du selv nevner her, da jeg aldri har prøvd kameraet, heller ikke EX1. Det jeg har lest om begge, gjør at jeg heller mer mot Panasonic, uten tvil.

Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Østlandet
    Svar
    149

For meg:

EX1:
    Ekte 1080 brikke med mulighet for 1080 tap via HD-SDI

HVX 170:
    Oppskalert brikke...

WIN: EX1

EX1: Kjip ergonomi (fra det jeg harlest og det lille jeg har holdt)

HVX 170: Bedre

WIN: HVX

Og så har man en evig formatsdiskusjon på toppen av dette...

EX1 har mulighet til lavere kompresjonsrater enn HDV. Det er bra.

Konklusjon?
    nada, egentlig.

Men for keying ville jeg valgt EX1 over HD-SDI

ttp://www.red4k.no
    http://www.vulture.no
    130m2 lyssatt grønn- og blåskjermstudio

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

Her brukt EX1 en del og det er litt uvant ergonimi ja, men man kan tilte håndgrepet og da blir det bedre. EX1 sluker strøm og produserer veldig mye varme, men skjermen er sylskarp og lysfølsomheten er høy. Bildene har full hd-oppløsning. HVX 170 har visst bare noe sånnt som 1280x720 sensor, det blir litt lite på tross av pixel shift.
    Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no

Cadet 3
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    9

Nå er det jo en gang slik at disse kameraene som ligner på bærplukkere ikke har den rette ergonomien uansett. Da er det nok et skulderkamera som passer best.

HPX170 kjenner jeg ikke fra noe annet enn brosjyrer, synes det blir litt vanskelig å mene noe særlig om det. EX1 kjenner jeg rimelig godt etter å ha fotografert med det i hele sommer i formatet 1080x1920 interlaced. Bildene blir svært bra og jeg jobber godt med kameraet under opptak, noe tilvenning selvfølgelig. Mesteparten av mine opptak gjøres med stativ så håndholdte utfordringer er små, de håndholdte opptakene jeg gjør er med matteboks og skinner under. Det hjelper faktisk veldig godt til tross for at kameraet bare blir enda tyngre. Jeg bruker som regel kameraet fullstendig manuelt, det er lett å fokusere, skifte blender og billedutsnitt (zoom).

Det er ikke mye jeg kan hjelpe deg med enn at mitt EX1 fungerer bedre enn forventet, bildene sannsynligvis det beste på markedet i dag (mot sammenlignbare kamera) og ikke minst en komprimering som fungerer godt. Du vet det blir fort mange hardisker å fylle opp hvis ikke den er effektiv.

Uansett hva du velger så blir det ut fra dine preferanser, og ditt behov. STOL PÅ DEG SELV.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Håndholdt begynner å bli ett ganske vidt begrep når man har kameraer som Xl H1, Ex1/3 og de mer vanlige håndholdte. Ergonomisk er nok skulderkamera i de fleste tilfeller det som passer best, men det er ett annet bruksområde og prisklass enn jeg skal opp på, pr. idag.

I praktisk bruk, også ergonomi, så er Ex1 nesten mulig å bruke i lang tid som håndholdt kun med grepet. I tilegg er det en del funksjoner som ikke kan brukerdefineres ut til knapper, feks. framerate valg. I tillegg fant jeg aldri en overscan knapp slik at jeg ser ALT som blir fanget opp av sensoren, noe som jo er ett krav når man jobber med øyebryn og flagg på mattebox. Der holder jeg en knapp på Hpx'n.

Teoretisk bilde kvalitet så skal EX1 dra det lengste strået med 1080 brikke og mer glass, evnt kanskje også bedre. Skjermen er det også faktisk mulig å jobbe etter på Sony kameraer, noe man omtrent kan glemme på Panasonic i sollys. Batteritid var ikke noe større problem på Ex1 enn Z1'n. Jeg vil trenge 2 store batterier for å holde på en vanlig dag i temperatur fra 10-15 grader.

Arbeidsflyten vil på papiret være en del raskere med Hpx da den spytter ut mxf filer, som jeg som Avid bruker kan importere rett inn. Jeg har fremdeles ikke funnet noe lurt svar på hvorfor sony på død og liv skal spytte ut filene den gjør, bortsett fra å egenreklame på arbeidstasjoner...

Slik som tilbud står ved lag vil jeg spare 12000 på å velge Hpx. Penger som kan brukes til feks. å investere i trygg lagring, for det er jo en utfordring ved tapeløs flyt. Hardisker, hverken raidet eller ei, er jo trygt nok så blir nødt til å se på tapestasjoner ala "gammeldags" datalagring.

Det siste punktet jeg kom over er at man kan skrive tilbake video til P2 kortene. Pr nå som jeg ikke har Mojo DX til avid så vil det kunne spare tid å bruke kameraet som avspiller for HD video slik at man slipper å skalere ned til SD og bruke dv tape.

Så jeg er litt vinglete foreløpig, men får vel dra å prøve Hpx170 en dag.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    67

Skulle jeg kjøpt i dag hadde jeg valgt meg en EX3 - selv om jeg er VELDIG fornøyd med EX1.
    Tar jo dessuten alltid en stund med studering og testing før man blir vandt med et kamera på godt og vondt, men etter at jeg flashet EX1'en min til 1.11 imponerer den stadig på kvalitet og ikke minst muligheter.

Nå er jo dette med produksjonsflyt og redigeringssystemer en viktig del av dette med kamera. XDCAM kommer jo veldig heldig ut der

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Begge kameraer har sine fordeler, slik vil det vel alltid være.

De to største innsigelsene mot Ex serien er ergonomien som jeg etter 3 dager sleit med å venne meg til, samt at feks. framerate når man skal gjøre overcrank ikke kan settes til bruker definerbare knapper. Og arbeidsflyten, det å måtte gå via ett ekstra ledd for import er unødig og tar verdifull tid. Skulle likt å møte noen som kunne svart på hvorfor sony på død og liv ville lage sitt eget verktøy og sin egen filstruktur.

Mens Hpx har sine utfordringer den og med 1/3ccd og ikke like god linse. Jeg har sett hvor lyssterk sony sin lise er etter helgen som gikk, Z1 god bye i mørket mens Ex1 fremdeles ga bilder. Men litt av grunnen til at jeg heller mot denne er og at jeg vil bruke det som det lille håndholdte det er og evnt leie ett hpx500 om jobben krever noe mer. Samt det faktum at jeg faktisk kan "avvikle" video feks. på prosjektor via p2 kortene fordi man kan spille tilbake video til dem over firewire.

Ett punkt når det gjelder begge kameraer, Sdi porten.

Det verserer litt rykter på nett om at Ex1/3 "kun" er 4:2:0 8bit og ikke 4:2:2 10bit. Sliter litt med å få bekreftet hva som er hva. Samme spørsmål gjelder vel hpx om hva den faktisk spytter ut.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    67

EX1 har umkomprimert SDI ut - dvs 10 bit.
    Alle referanser jeg har sett poengterer dette.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Blandet nok litt i farta med Ex1 og SDI. Live feed er 4:2:2 10bit, mens opplagt nok opptak ikke blir bedre enn 4:2:0 8bit som jo er formatet ;D

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •