Kort og godt - HD er ikke interessant fordi NRK og lignende store kanaler ikke har tid til å nedkonvertere til PAL. Og desto mindre har de tid til (og nokså sikkert ikke programvaren som er lagd for Ola Nordmann) å konvertere .mts filer i all hast.
HDV/AVCHD (konsument-versjon antar jeg..) er stort sett utelukket som leveringsformat dersom det skal kringkastes, desto mindre på nyheter og kanskje en litt spesiell sak som skal få ekstra dekning. Da gjelder det å levere på det formatet som er enklest å bruke. DV/DVCAM, DigiBeta, XD, P2 e.l. proffesjonelle opptaksformater, avhengig av hvem og hvor.
At lokal TV-stasjonen gjerne ville ha i HD stiller jeg spørsmålstegn med. Hvorfor vil de helst ha det i HD? For arkivering? Slik at videoen kan legges ut i HD på nett? Ser egentlig ingen grunn til det.
Om et halvt tiår tenker jeg vi ser anelsen av HD-sendinger på NRK, om ikke mer.
Og du har rett i at utstyret til NRK koster flesk. De store kameraene inneholder så mye elektronikk for å skape flotte bilder at det er et must. Og kameraene blir ikke nødvendigvis mindre med årene - HD eller ei..

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat

Bokmerker