Viser resultater 1 til 4 av 4
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2009
    Svar
    45

Thumbs down Hva bruker NRK og TV 2 av utstyr ?

Grubler litt på hva NRK og TV2 egentlig bruker av utstyr. Og hvorfor det virker som de ligger så langt etter. Bakgrunnen er at jeg filmet en skog brann for ca 1 mnd siden med mitt HD kamera Sony HDR-CX105E , formatet er AVCHD i mpeg 4 (.mts filer).

Snakket først med NRK som sa at de ikke kunne ta i mot HD format. Begynte så for første gang å installere programvaren som fulgte med kamera. Fikk tlf av NRK, de trengte ikke klippet likevel, de hadde fått det av NRK lokalt. Spurte så TV2, jo de var interessert, men kunne ikke ta i mot i HD, konverterte filen til mpeg2 med medfølgende programvare, men snutten ble ikke vist.

Snakket så til slutt med lokal TV, jo de ville gjerne ha snutten og det helst i HD / .mts format ! De filmet alt de produserer i HD. Det får meg til å gruble på hva har egentlig har skjedd med NRK (og tv2) Norge som alltid var i forkant i kvalitet og NRK som alltid lå i forkant. Mangler vi kanskje litt konkurranse?

Eller hva med TV2 som skriver "HD" på riks tv selv om det ikke støtter HD ready en gang? Samtidig så ser jo utstyret fra NRK som brukes på reportasjer ganske dyrt ut. Har virkelig ikke de to store begynte å forberede seg til HD engang?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

Kort og godt - HD er ikke interessant fordi NRK og lignende store kanaler ikke har tid til å nedkonvertere til PAL. Og desto mindre har de tid til (og nokså sikkert ikke programvaren som er lagd for Ola Nordmann) å konvertere .mts filer i all hast.

HDV/AVCHD (konsument-versjon antar jeg..) er stort sett utelukket som leveringsformat dersom det skal kringkastes, desto mindre på nyheter og kanskje en litt spesiell sak som skal få ekstra dekning. Da gjelder det å levere på det formatet som er enklest å bruke. DV/DVCAM, DigiBeta, XD, P2 e.l. proffesjonelle opptaksformater, avhengig av hvem og hvor.

At lokal TV-stasjonen gjerne ville ha i HD stiller jeg spørsmålstegn med. Hvorfor vil de helst ha det i HD? For arkivering? Slik at videoen kan legges ut i HD på nett? Ser egentlig ingen grunn til det.

Om et halvt tiår tenker jeg vi ser anelsen av HD-sendinger på NRK, om ikke mer.

Og du har rett i at utstyret til NRK koster flesk. De store kameraene inneholder så mye elektronikk for å skape flotte bilder at det er et must. Og kameraene blir ikke nødvendigvis mindre med årene - HD eller ei..

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Standard

Kan tenke meg at det varierer litt. Leste en artikkel i avisen hvor det stod at NRK, eller TV2, ikke hadde teknologien til å sende HD ut til folket, men at de filmet TV-serier med større budsjett i HD til senere bruk. Siterer etter hukommelsen: "Når vi filmer noe så stort må vi nesten filme i HD, selv om vi ikke har teknologien til å sende det til seeren enda". Tror kanskje det var snakk om "Kodenavn Hunter", eller noe lignende. Uansett, tror nok det OlaHaldor sier stemmer godt. Spesielt når det kommer til nyhetsprogrammer med kort deadline.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard

NRK og TV har allerede sent noe HD, NRK Beijing og TV2 Sport har sendt noe HD idag ruller og går TV2HD over rikstv med tour de france. Men enn så lenge er SD regjerende på sending idag, også mye produksjon skjer i SD enda.

I bunn og grunn koster HD mer penger og når det enda ikke er noe ultimat krav så kommer det med utviklingen og tiden. HD utstyr koster merkbart mer enn SD utstyr, helt fra produksjon til sending øker kostnaden ved å gjøre HD. Når tid er avgjørende så blir som regel og forbrukerformater håpløst å jobbe med...
    I bunn og grunn er tape enkleste metode for å levere feks. nyhetsklipp til tv kanaler på, deretter aksepteres ofte mpeg2 i bra kvalitet.

Store Tv kanaler har store arbeidsflyter å forholde seg til og trenger tid på å legge om til HD, små lokaltv stasjoner får ikke den samme kostnaden eller tekniske byråkratiet ved å gjøre HD.

Ett eksempel jeg var borti før jeg stakk på ferie er Ekstremsportveko og litt hvordan NRK jobber der. Xdcam SKulderkamera (husker ikke modell på skulder kamera, men SD var det) i enten Mpeg Imx eller dvcam kompresjon sammen med Sony Z1 som ett VJ kamera i dvcam. Dette spilles så inn til en Quantel server via SDI og så klippes det på små arbeidstasjoner som er knyttet til server før det sendes via satelitt ut til resten av verden. Foreløpig er hele denne flyten sentrert rundt SD og SDI inn til Quantel NewsBox, samt noe muligheter for import av enkelte filtyper...(veldig få) om jeg ikke husker veldig feil.

Frusterende for oss frilansere jobber for arrangementet som skal levere video direkte til NRK er at de ikke kan ta imot P2, så der stod vi...meg med mitt Panasonic Hpx500 og NRK med sine kabler. Siden vi aldri fikk genlock med mitt kamera ble veien for å få pene HD bilder via ett Panasonic GS500....så mye for kameraer og servere i hundre tusen kroners klassen

Mye likner på dette som er beskrevet her, men uten direkte sending...
    http://nrkbeta.no/2009/03/20/nrk-paa-tur/

Alt proff utstyr koster mye penger, det skal tåle hard bruk over mange år og levere feks. bra bilder i mange år.

NRK er feks. mye mer enn nyheter, Drama gjør både RED og HD. Tv2/tvNorge og tv3 kjøper vel inn hakket mer eksternt som produseres etter spesifikasjoner, gjerne i HD.

NRK Himmelblå er interessant lesing for utstyrs interesserte:
    http://www.nrk.no/programmer/tv/himmelbla/1.6138610
    http://www.nrk.no/programmer/tv/himmelbla/1.6138629

NRKs petabyte store tapeløse fremtid:
    http://video4.no/index.php3?ID=Preview&counter=46

Lignende tråder

1. Døden bruker lusekofte
    Av DJMartin i forumet Tilbakemeldinger på filmene dine
    Svar: 5
    Siste tråder: 6th April 2009, 12:12
  2. Hva slags utstyr bruker dere?
    Av Kyrre i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr