Viser resultater 1 til 9 av 9
    Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    85

Standard Hva er forskjellen på ekte og uekte widescreen?

Hva er egentlig forskjellen på ekte og uekte widescreen?

Takk for svar
    Med vennlig hilsen
    Phex

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Kjem sikkert til å få kommentarar på dette...:

Hovedforskjellen er vel korleis kamera lager 16:9-biletet.

Eit kamera med ekte 16:9 vil ha ei CCD-brikke (biletbrikke) som er 16:9. Bileta er difor 16:9 i utgangspunktet, utan at ein treng gjere noko med dei. Døme på slike kamera er (nokre av?) Sony sine HDV-kamera, som HDR-FX1 og HVR-Z1, og Panasonic sitt nye HD-kamera, som snart kjem på marknaden, AG-HVX200. (Og Canon XL-2?)

Eit kamera med uekte 16:9 (som dei fleste andre konsumentkamera) har eit CCD-brikke som er 4:3, og det må då behandle biletet på ein eller annan måte for å få 16:9. Det kan vere å letterboxe (leggje på svarte felt oppe og nede) eller trykkje biletet saman. Mitt kamera (Sony DCR-TRV80) bruker visstnok ein større del av CCD-brikka, slik at det får 16:9 utan nokre av dei andre metodane. (Sony kaller det anamorphic, men eg må innrømme at eg aldri heilt har fått med meg kva det uttrykket betyr...)

Ensign
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Trysil
    Svar
    25

Sony PDX10 har også ekte anamorfisk widescreen!

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Nei, det har det ikke. Isåfall har du blitt grundig rundlurt av ett eller annet. Sony PDX10 er lillebroren til PD100-170, som ikke har ekte widescreeen.

Og ja Incanus, alle Sony sine HDV kamera har 16:9 CCD, samme med XL-2, HVX200, JVC HD100-102.
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Commodore
    Medlem siden
    Feb 2004
    Sted
    Bekkelaget
    Svar
    831

Widescreen er når bildet du filmer blir bredere, du får mere plass i bildene.. du får bedre plass på bildene du filmer...

noen kamera kutter bare oppe å nede slik at dt blir svart og da blir det mindre bilder, men med ekte widescreen så får u mere plass.. breiere bilder..
    is jeg hadde vært deg, så hadde jeg DR*** meg

Ensign
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Trysil
    Svar
    25

Vel, jeg vet ikke annet enn det jeg har lest på nettet ang. kameraet, og min utgave av PDX10 kjører ihvertfall ekte anamorfisk bilde på min Barco Graphics 801s projektor med helt glimrende kvalitet.

Se et lite "review" på kameraet her:

Sony DSR-PDX10P

Sony's most compact three-CCD DVCAM camcorder shoots in full resolution 16:9 mode and is ready for action with XLR microphone inputs and fine control of audio recording

The PDX10 is the DVCAM version of Sony's TRV950 consumer camcorder and differs in having a black-and-white viewfinder, an XLR mic and switch box, and full resolution 16:9 DVCAM recording. It records and plays DV and DVCAM tapes and replaces the PD100 - itself the DVCAM version of the popular TRV900. In stepping up from the TRV950 to the PDX10, the pop-up flashgun and LP recording option have been lost.

For anybody used to Sony camcorders, the layout will be happily familiar. A small, 37mm filter thread surrounds the front element, and the bayonet-on lens hood (two sizes are supplied) can be fitted and removed with filters in place - a big improvement on the PD100. A constant rotation ring controls manual focus, and built-in microphones lie directly underneath the front element. At the rear of the microphones, under a rubber door, lie the in/out analogue and digital sockets. There's also a 3.5mm stereo socket for an external microphone.

Conclusion
    This is a camcorder with some very good features, and some very poor ones, too. It has a wonderfully sharp and flare-free lens that is usable at all available focal lengths and apertures. There's minimal distortion and images are extraordinarily good, as long as the lighting isn't low or of high contrast. The on-board microphones are good, tape handling is fine and the big touch-screen with all its tricks is a party piece. The menu, though deep, is intuitive and offers a huge amount of control and customisation. The compact XLR adapter is very quick to set up, and offers many audio options. The crowning glory is the 16:9 shooting mode, and this gives breathtaking results on large widescreen TV sets. MPEG-1 to Memory Stick is fun, and 1152 x 864 stills are impressive.

The poor low-light performance is perhaps not unexpected with such tiny CCDs, likewise the difficulty in obtaining differential focus with the very short focal length lenses associated with these tiny chips. However, Sony needs to sort out the CCD flare problem - it drags down what is otherwise a fine camcorder. And, a camcorder aimed at professionals should keep users accurately informed, not feed them misleading information. Perhaps worryingly for Sony Professional, every one of these negatives is cured by spending £50 more on a VX2000E. That makes buying a PDX10P a decision not to be undertaken lightly, if at all, and doubly so with the impending arrival of an upgraded VX2000 replacement, the VX2100.

Tom Hardwick

Read the full review in February 2004's Computer Video magazine.

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Dette var da ytterst forvirrende :? . Det er ingen logisk grunn til at det skal ha ekte 16:9 når PD-170 ikke har det! Dessuten står det bare "full resolution 16:9", som forsåvidt kan være squeeze widescreen. "Native 16:9 CCDs" nevnes heller aldri, som er betegnelsen på ekte 16:9.

edit: Fra DVinfo.net:

"Now here is a strange little thing which seems somewhat confusing: the PDX10 is advertised as having native 16:9 capability. And indeed setting it to 16:9 via the appropriate menus gives you pleasing images which at least to me look as good as 4:3 images. As expected from a camera having a 16:9 CCD array, the image has a wider angle of view in 16:9 than in 4:3 at the same zoom setting. But here is the strange part: when you switch the camera to "memory" mode (photo mode), the image has the same angular width as in video 16:9 mode! And now for the strangest part: in photo mode, the image also has a taller angular height! So there are a bunch of pixels on the top and bottom of the CCD array which are not being used for video. Could it be that Sony crippled 4:3 use of the full CCDs just so we all believe the camera has a 16:9 native CCD array?"
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Uansett blir ekte og falsk widescreen presset til 720x576 (DV altså). Når videoen skal vises widescreen, blir bredden på 720 bare strukket til 1024. Jeg vet ikke engang om vi kan merke forskjell på Squeeze Widescreen eller ekte 16:9 ccd-brikkes widescreen.

Man skal man velge 16:9- eller 4:3-brikke, er det selvsagt best å velge 16:9-brikke fordi 4:3 er smalere og kan jo croppes bort sidene uten kvalitets tap.

Ensign
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Trysil
    Svar
    25

Ja, det er ikke greit å bli klok på dette nei.... Jeg er ihvertfall fornøyd med kvaliteten på bildet på kameraet, og finner ikke noe dårligere oppløsning (som jeg kan se ihvertfall) på mitt 2 meter brede lerett når jeg kjører 16:9 på kameraet kontra 4:3. Jeg synes 16:9 bildene ser bedre ut, og de er ihvertfall "anamorfe", dvs. at man kan kjøre dem rett på en projektor eller widescreen-tv uten å måtte foreta justeringer for å tilpasse bildet.

Man kan selvsagt ikke vite om Sony har "jukset" oss med PDX10, men det store salgsargumentet med PDX10 har ihvertfall vært at det har ekte, anamorfisk widescreen, selv om ikke "storebrødrene" til kameraet har det.

Har forresten en kamerat som har en Sony VX2100, og når han kjører denne på 16:9 format (og der vet vi at det ikke er "ekte"), så har han merkbart dårligere bilde enn det jeg har på PDX10. Dette har vi testet ved å filme de samme scenene med kameraene stående ved siden av hverandre, og da under helt identiske lysforhol (midt på dagen i fint vær). Både oppløsning, farger og kontraster virket til å være bedre på PDX10, det var mye mer "smell" i bildet enn på VX2100, som virker blasst i forhold..

Om dette da skyldes at det virkelig er "ekte" 16:9 brikke på PDX10, eller om det kan være andre kameratekniske ting som gjør det, det er jeg ikke kvalifisert til å si noe om (her trengs det klargjøring fra noen som faktisk vet det 100&; sikkert), men faktum er ihvertfall at VX2100 ikke har noen mulighet til å matche PDX10 når begge er stilt på 16:9. Litt rart er det jo egentlig, i og med at VX2100 er et vesentlig dyrere kamera enn PDX10....

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •