ser ut for meg som du har vært inne å tukla med blender kanskje?
Hei!
Kom igjen fra ferie og oppdaget at filmen jeg hadde tatt var elendig!
Her er et eksempel: http://olesivert.com/video/test999.wmv
Det er ingen kontrast i lyse partier.
Himmelen er mer grå en blå. Stort sett er den grå, den blir bedre når jeg har sola i ryggen.
Tidligere har filmene blitt veldig bra. Hva er galt? Kameraet er et Sony DCR-HC40E. Dette er første gangen jeg filmer med 16:9 format, tidligere har jeg brukt 4:3. Takler ikke kameraet 16:9? I løpet av ferien fikk jeg opp en melding på kameraet om å sette inn en rensekassett, noe jeg ikke hadde for hånden.
Hva tror dere?
ser ut for meg som du har vært inne å tukla med blender kanskje?
Coming soon...
Trodde ikke jeg hadde forandret på noen innstillinger, men det er jo ikke godt å vite hva man gjør i et svakt øyeblikk. Har sjekket innstillingene på kameraet nå, men finner ikke noe om "blender". Alt for mange alternativer i menyene.......
Det ser VELDIG over eksponert ut, så ja tror nok blenderen er stilt litt feil der. Du kan jo prøve å ta den inn i et video redigerings prog og prøve å øke kontrastene og ta NED lysstyrken, men veit ikke om det blir så bra, men det er vel vert et forsøk eller hva?
Purple Cow Pictures
Macbook pro 2,4ghz 4gb ram
JVC GY HD111 m/ RedRockMicro M2 - Canon 550D - Nikon D300
Røde NTG-2
Regi & Foto
Hvis du er vandt med å bruke automatiske instillinger på kamera, er det mulig du har kommet borti Manuell bryteren, slik at du må stille på blender og lukker manuelt. Se etter "Exposure".
J.
Exposure står på "auto". Har rettet på noe av filmen i Magix, men det blir ikke så bra som det burde være.
Kan det være andre grunner i og med at Exposure står på auto?
Jeg tror kanskje jeg har funnet ut av det, og det er rett med eksponeringen. På siden av kameraet er det en knapp som heter "Back light" og den har tydeligvis stått på (ser det ut fra et bilde jeg har av kameraet fra ferien). Dette er da noe dritt! Nå er i alle fall knappen av. Skal gå ut og prøve å filme litt med og uten "Back light" og se hva som skjer.
Hvilket program er best til å justere farger da? Sikkert ulike meninger om det...... Jeg har brukt Magix 10.0 en del og liker det, men vet ikke hvor bra det er sammenlignet med andre programmer når det gjelder farger/kontrast.
Her er en film der jeg har forandret på fargene etter beste evne i Magix: http://olesivert.com/video2008/Firopotamos.wmv 15 Mb
Programmer syntes jeg varierer fra smak til smak. Jeg digger Adobe programmer, men vurderer å gå over til FCP. Men After Effects er heeeeelt genialt syntes jeg
Purple Cow Pictures
Røde NTG-2
Regi & Foto
Takk for gode svar!
Nå har jeg testet det ut og jeg tror jeg kan konkludere med at det var "Back light"-knappen som ødelagte 5 timer med film for meg! :twisted:
Her er noe jeg filmet akkurat nå: http://olesivert.com/video/test999b.wmv
hehe jo jo, men man lærer av sine feil vettuDa veit du det til neste gang, at du må sjekke at alle instillinger på kameraet er slik det skal være
Purple Cow Pictures
Røde NTG-2
Regi & Foto
Bokmerker