Viser resultater 1 til 10 av 10
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    61

Standard Hva er SD-SDI og HD-SDI???

Dere som vet dette, hva er SD-SDI og HD-SDI?? Hva går det ut på??
    ennelig hilsen
    SunStar Pictures

http://bjorblogg.blogge.no/

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

SDI er en digital overføringsteknologi i stedet for f.eks. FireWire, BNC, composite, component etc..

SD er STANDARD DEFINITION og HD er HIGH DEFINITION.

Pluggen ser ut som BNC, sånn ca, men har enda bedre signal. Har du f.eks. et Canon XL H1 tilkoblet en HDCAM-opptaker får du native HD-opptak, og ikke HDV f.eks... 8)

SDI er veldig aktuelt med tanke på OB/studio-produksjon.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    61

hvorfor bruker de den slaks tilkobling?
    Hva gjør den til noe bedre enn andre tilkobligs muligheter ???
    ennelig hilsen
    SunStar Pictures

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Etter det jeg har hørt, er SDI ukomprimerte signaler. Sammenlignet med component, kan du si. Composite og S-video er jo en del dårligere enn disse to.

Fordelen med SDI fremfor component er at det er èn kabel med èn plugg, plassbesparende, pluss at det kan sende en del mer informasjon på samme kabel. Er litt på tynn is på sistnevnte ledd, men.. :roll:

I tillegg er det jo en standard i broadcastverden. Triax, RCU eller SDI, som koplingsmåter opp mot bildemikser.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    61

ok, takk for svaret da! :wink:
    ennelig hilsen
    SunStar Pictures

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    Pluggen ser ut som BNC, sånn ca, men har enda bedre signal.
    Pluggen har vel ingenting med signalet å gjøre, selv om BNC som oftest vil brukes når det er snakk om kompositt eller komponent.

Har du f.eks. et Canon XL H1 tilkoblet en HDCAM-opptaker får du native HD-opptak, og ikke HDV f.eks... 8)
    Hvorfor skal HDCAM være "Native HD" mens HDV ikke er det? Begge er per definisjon HD, og begge er komprimert. (Selv om HDCAM SR i HQ-modus ser ut til å være rimelig feita (sammenlignet med HDV).)

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    518

punkt nummer 1) ser ut såm du vet visst ikje forsjell på et signal å en plugg,

punkt numer 2) ser ut som du ikke bevisst på nøyakti forskjell på en oppløsning og en codec

men, men. sjølv ikke Haldor kann vite alt om alt

tydlivis

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Legger meg på giljotinen. Med "native" mente jeg "bedre kvalitet" eller "high end" eller "beste opptaksform" e.l... Den harde komprimeringen er visst en uting, skal man høre på alle de lærde her på forumet.

Plugg og kabel og codec. Jøss. Å nevne BNC som kabel/plugg var for å henge det på en krok, da flere vil skjønne hva det er snakk om enn om jeg sier "èn enkelt kabel som er separert fra de to andre om du har et sett med component-kabler"..

Flisespikkeri uansett, Ekksplotsjon Band Studios. :roll:
    Må jeg virkelig nevne at det henger en kabel i mellom de to pluggene?

For å legge til dette - så vidt jeg har skjønt...

SDI er en "koding - dekoding"-teknologi som krever en SDI sender/mottaker med kabel mellom... :roll: Hvis man ikke kan kalle det "BNC" - hva pokker skal man kalle det da?

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    518

ja, jeg var vel kansje i det pirkete jørne. men kansje litt drastiks å legge se på giljotinene for så lite

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

SDI betyr Serial Digital Interface. SDI sender video + 4 audiokanaler. Det er en overføringsstandard som brukes hovedsakelig i studiosammenheng.

Sd er Standard Definition video, HD er High Definition video. De konverteres til SDI med SDI konverter. Innenfor HD-SDI har du 270Mbps og 360Mbps overføring.

Canon XL-H1 er utstyrt med genlock for å kunne synce opp kameraet mot andre utstyr og en HD-SDI konverter. Du slipper å kjøpe ekstra utstyr for å kunne bruke kameraet i studio oppsett. Kameraet er beregnet for "lokal tv stasjoner" med mindre budget for å kunne komme inn i HD studio verden.

Sannheten er at å slippe et nytt kamera på markedet etter at Sony har lansert en del HDV kameraer som ble solgt mye av, JVC sine HDV kameraer og Panasonic HVX på horisonten kunne vært litt meningsløst. Så de måtte inkludere funskjonalitet som kunne gjøre kameraet unikt. Jeg tror ikke de skal selge enormt mengde av det, men dersom noen ønsker å komme inn i studio miljø eller driver naturfotografering de skal kjøpe det sikkert.

Hvis man bruker Canon som kamerahead, da oppnår man ganske stor oppløsning og dette kan konkurrere med dyrere oppsett.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •