Viser resultater 1 til 4 av 4
    Cadet 4
    Medlem siden
    Nov 2008
    Svar
    13

Standard hvilken mic og hvilke filter etc?

hei folkens, ny mann om bord, har lurket litt de siste dagene og ser at fins masse fresh info å hente her
    jeg lager litt film, ikke proft, bare hobbyopplegg, mest oreientert rundt vjing og kunst (om du vil) men har noen dokumentar planer også.
    bruker et hvr a1p, men har lite utstyr og tenkte å få litt tips fra dere.

skal snart-ish til afrika et halvår for å sløve og sjekke ut alt det nydelige verden kan by på og har selvsagt tenkt å filme det meste der.
    hva ville du tatt med? har monopod, og tripod og vurder en grip, kanskje i stede for monpoden.. har bestilt undervannshus og trenger mic, har 2 3pins xlr inputs og vurderer derfor en shotgun og en mindre stereosak da stereoshotgun er for dyrt.

såh, rodes ntg1 el sennheisers me64 (uten k6) ? og rycotes el dead cats vindskjerm? (blir nok en sm3 el lignede shockmount)
    og er det stormansgalt å ta med en stereomic i tillegg, eller vil den innebygde i kameraet funke ok?

så var det linser da, det har jeg lite erfaring med og vil ikke bruke mer enn max et laken, hva egner seg best for å få varme farger og sterke kontraster og ikke brent hvit himmel osv? (skal uansett korrigere alt i ettertid, men hei!)

og final question, ha bør jeg skyte hele sulamitten i? har dv, hdv og dvcam og har blitt anbefalt sistnevnte. har brukt hdvn plenty og har innimellom problemer med opplastinga, (bruker vegas 9.0 som skryter fælt av hdv-featurens sine) og opplever alt for ofte hakking, dropped frames og et grønt hælvette som flimrer over bildet og ødelegger alt. lyden faller også ut i blandt. trodde først at det er kameraet som er fu**ct, men lurer og påom det mangler no codecs etc på pcn.. er hdv en eneste barnesykdom og dvcam mere stabilt eller er det jeg som er veldig nuub?

dette MÅ jeg uansett få rydda opp i før jeg reiser, så jeg ikke kommer hjem med oppstykkete sjitbilder.

derfor er jeg veldig glad for din opinion :-*

på forhånd takk
    youtube.com/romvaesn
    myspace.com/romvaesn

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

Standard Sv: hvilken mic og hvilke filter etc?

Ville helt klart skutt HDV, ellers kommer du til å angre om et par år når alt annet er HD og landskapsbildene dine har dårlig oppløsning. Har du problemer med å redigere HDV kan du jo bruke DV-konverteringa som forhåpentligvis finnes i kamera.

Hvilket kamera har du? Jeg filmer veldig mye HDV og har svært lite problemer med det. Viktig å brukte rett tapes (sony taper på sony kamera, vanlig premium holder bra) og ikke bruke tapes flere ganger.

Monopod eller stativ, kommer an på hvor mye du skal loffe, hvor mye du skal bevege deg.

Det er ikke vanlig å bruke stereo xlr-mic...

Du burde ha en reflektor med hvit og sølv, polariseringsfilter og nd-grad filter. Da får du dempet kontraster i himmel bla.a
    Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no

Cadet 4
    Medlem siden
    Nov 2008
    Svar
    13

hei og takk for utdypende svar
    jeg bruker en hvr a1p og har hittill bare brukt hdvn og er godt fornøyd med det.
    et minus med kameraet er at det er lyssvakt da men, blir grainy i dårlig lys.
    har downconvert men har ikke brukt det enda, feilen min kan ligge i kameraet også, så ringer sony i morgen.

har monopod og stativ og bestilte nu en camhandle som jeg tenkte å bruke med monopoden.
    tripodn er litt tungt egentlig, så mulig den må byttes med en mindre, får se når jeg har pakket sammen alt.

hva anngår lyd så blir det nok en ntg1 med rycote, så får man nøye seg med stereo i musikken i post 8)

polar og nd-filter blir med, men må se nærmere på hvor mye plass reflektor tar.. har aldri brukt det før heller.

ser forresten at du er vj, holder på litt med det jeg og, og sikkert flere her, kanskje en dedikert tråd til dette
    kunne vært kreativt stimulerende?

ha en fin en
    youtube.com/romvaesn
    myspace.com/romvaesn

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

Bare hyggelig. Jepp men det er VJ som i VideoJournalist, selv om Video Jockey er det råeste. Har bare testa det en gang og det ble for mye fyll og vått utstyr etterpå. Men en Mac+modul8 er heftige saker. Programmet koster 3000 spenn dog.
    Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •