Viser resultater 1 til 5 av 5
    Ensign
    Medlem siden
    Sep 2008
    Svar
    28

Standard Hvilken Mikrofon skal jeg velge til Canon HV30?

Hvilken mikrofon kan dere anbefale til et HV30 kamera, har sett på røde mikrofonene men har lest her på forumet at de ikke egner seg hvis lydkilden er et stykke unna. Jeg lager spillefilmer så lurte på hvilken mikrofon som er optimal for mitt bruk. Noen erfaringer er alltid hjelpsomme..

Ensign
    Medlem siden
    Sep 2008
    Svar
    28

Standard Sv: Hvilken Mikrofon skal jeg velge til Canon HV30?

Lurte også på dette med vidvinkel linser, kan man bare skru dem på eller trenger man noe ekstra?
    Hvilken vidvinkel linse skal jeg satse på uten å få fish-eye effekten?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

Har selv RØDE Videomic og kan anbefale den om du bare har minijack inngang (du kan jo selvfølgelig bruke en overgang fra XLR til minijack da, om du bruker en proffere mic), og er ute etter en relativt billig mikrofon. Som alle andre mikrofoner får du bedre lyd jo nærmere lydkilden du er. Synes selv jeg får grei kvalitet på lyden på flere meters avstand, men andre lyder i bakgrunnen har ofte lettere for å bli for framtredende på lang avstand. Du bør nok lage deg/ kjøpe deg en bom for å lettere komme nært lydkilden.
    For å få best mulig opptak på litt avstand, bør du bruke en shotgunmic, men dette blir da en annen prisklasse.
    Du bør nok finne ut hvor mye penger du er villig til å bruke på mikrofonen, det er aldri noe problem å bruke mye penger på lydutstyr...
    Glidecam X-10 med HD-4000 slede
    Canon XH-A1

Ensign
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Porsgrunn/Grenland
    Svar
    35

Sitat Opprinnelig postet av Cagehill Vis post
    Lurte også på dette med vidvinkel linser, kan man bare skru dem på eller trenger man noe ekstra?
    Hvilken vidvinkel linse skal jeg satse på uten å få fish-eye effekten?

Alle vidvinkellinser passer til en viss filterdiameter. Ettersom Canon HV30 har en filterdiameter på 43mm så passer kun vidvinkler med en sokkel på 43mm.
    Vidvinkelen skrues rett på linsa dersom sokkelen til vidvinkelen er 43mm.

Men om du kjøper en "stepring" så spiller ikke sokkelen på vidvinkelen noen rolle. La oss si at sokkelen på vidvinkelen er 48mm, så trenger du da en slik "stepring". Stepringen setter du mellom vidvinkelen og linsa på kamera, som muliggjør bruk av vidvinkel med annen sokkeldiameter enn det som egentlig passer til kamerat.

Om du ikke ønsker fisheye effekten bør du satse på en vidvinkel som forstørrer x0.5 eller x0.7.
    Adrian Stachnik.
    Stachnik Filmproduksjon.

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Post nummer 8:
    http://www.norskfilmforum.com/forum/...ic,6560.0.html

Hvis du gjør et søk på hv20.com vil du fort finne ut at det er den vidvinkelen alle bruker Det er best å kjøpe 52mm versjonen, og en step-up ring, slik at den passer kameraet. 43mm versjonen gir uskarpe kanter
    Jeg kjøpte alt fra bhphotovideo.com, og det funka som bare det.

Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •