Viser resultater 1 til 4 av 4
    Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2008
    Svar
    133

Standard Hvilken skjerm skal jeg stole på?

Hei
    Jeg har det problemet at jeg har en stasjonær pc som jeg redigere på og fargekorrigerer osv etter, og alle fargene ser gode ut etc, men når jeg spiller av filmen på laptopen min blir alle fargene matte og ser generelt dårlige ut.
    På lcd'en på kameraet mitt er fargene like som på den stasjonære.

Anyone?

Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Trondheim
    Svar
    115

Standard

Hvis LCD'en på kameraet viser samme farge som på den stasjonære, ville jeg stolt på den. Men du kan jo for sikkerhets skyld brenne ut en DVD og teste rundt på litt forskjellige TVer for å se hva som stemmer best, for det er vel der sluttresultatene som regel skal vises (?)

Jeg har selv et lignende problem og har da funnet ut at jeg ikke kan stole på min stasjonæres skjerm...

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Standard

Det kan være lurt å lære seg til å se på fargeparadene når man fargekorrigerer. Se etter at den balansen mellom fargen man faktisk er ute etter stemmer og sjekke levels for at svart- og hvit-nivå er som ønsket. Det er mange måter å se farge- og lysforhold på i klippeprogrammene - når du blir vant til å bruke de, så vet du hva slags farge du i utgangspunktet har laget uavhengig av hva skjermen foreslår. Det blir på mange måter det samme som at du fint kan klippe i lydnivåer uten å høre lyden ved å se på lydnivåmåleren og i equalizeren. Hvis dette ikke er noen ønsket framgangsmåte så er som regel huskeregelen at jo dyrere skjerm i forhold til størrelsen, jo bedre fargegjengivelse. Det er dog viktig at man skrur av skjermens mange forskjellige egne autoinnstillinger og fargebearbeidinger - du vil helst at skjermen viser det så ukorrigert som mulig.

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Standard

Du trenger å kalibrere skjermen, f.eks med en Spyder

Lignende tråder

1. Hvilken Mikrofon skal jeg velge til Canon HV30?
    Av Cagehill i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 4
    Siste tråder: 13th December 2008, 19:56
  2. Svar: 15
    Siste tråder: 15th January 2008, 02:50
  3. Hvilken skjerm er best - i dag
    Av IreFre i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 13
    Siste tråder: 13th June 2007, 13:48
  4. Hvilken mikrofon skal jeg kjøpe??
    Av oddi i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 0