Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 34
    Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Standard Hvilket DV kamera innen prisklassen 30-45000 kr?

Hei!

Har lyst på nytt kamera. Har et Panasonic NV-GS500 m/ diverse tilbehør nå, og føler ikke at det oppfyller mine krav lenger, spesielt ikke til audio pga ubalansert minijack-inngang.

Det er nok en god stund til jeg kommer til å kjøpe nytt kamera, har nettopp skaffet meg Mac Pro, men jeg liker å vite hvilket kamera som anbefales, og hvor mye det ligger på sånn ca. Det er bare sånn jeg er

Mine krav:

- 2 XLR-innganger, switchbare mic og line
    - Fokus og zoomring (blender-ring er også bra, for all del!)
    - Manuelle innstillinger
    - Fokus, zoom, blender, gain, lydnivå, lukkerhastighet må kunne stilles med fysiske knapper/ringer på linsen, ikke i en meny.
    - miniDV! IKKE HDV!
    - Vidvinkellinse
    - 12x optisk zoom

Ting som hadde vært kjekt og ha, men ikke er et must:

- Skulderkamera (tror det bare er XL2 som har det i den prisklassen?)
    - LCD-skjerm

Har erfaring med Panasonic DVX100AB og Sony DSR-PD170, og må si jeg er veldig fornøyd med disse kameraene, men de har vært på markedet en stund nå, og jeg tror kanskje at det finnes bedre alternativer, kan jo hende det kommer noe nytt innen jeg har råd til kamera, men sånn nå liksom, hvilket kamera vil dere anbefale?

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Du er nøgd med DVX, og HVX200 fyller opp om lag alle krava. Med det kan du jo både skyta i DV, og HD på P2-kort. Ikkje noko HDV. Og for 45.000? Skal vel vera godt mogleg det, men kanskje ikkje med P2-kort.
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Har sett at Panasonic HVX200 går for 41.500,- , f.eks Fotofokus i Lillehammer.

Da kan du skyte mini-DV på teip, og i tillegg DVCPRO 50 og HD på P2-kort.

Jeg har dette, og ville i hvert fall ikke kjøpt noe annet i den prisklassen.

Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Okei. HVX200 høres bra ut! Det blir vel billigere om et år eller to, så.. I tillegg vil vel HD forhåpentligvis ha tatt mer over innen den tid, og det vil da lønne seg å kunne skyte i HD. Det med P2 kort da... Sånn jeg har forstått det så kan du skyte 8 minutter HD på et 8 GB P2 kort, ser ikke vitsen med det helt ennå. Isåfall er det bedre å skyte rett til en harddisk...

Video4 har et pakketilbud på HVX200 nå med diverse utstyr i tillegg, 49000 uten moms, men momsen blir rundt 11000 så det er ikke så veldig gøy likevel.

En ting jeg ikke skjønner er hvorfor ikke noen andre enn Canon har tenkt på å lage skulderkameraer i denne prisklassen.. det er jo genialt. Er det noen som har erfaringer med XL2 forresten?

Takk for svar!

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Panasonic kommer med 16GB P2-kort i disse dager, som blir billigere enn 8GB har vært hittil.

Du får 8 min i 1080p på 8GB, men f.eks 16 min i 720pN (native). Og selvsagt dobbelt på 16GB.

Panasonic sier de skal komme med 32GB i løpet av året.

Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Sitat Opprinnelig postet av nilsjnesse
    Panasonic kommer med 16GB P2-kort i disse dager, som blir billigere enn 8GB har vært hittil.

Du får 8 min i 1080p på 8GB, men f.eks 16 min i 720pN (native). Og selvsagt dobbelt på 16GB.

Panasonic sier de skal komme med 32GB i løpet av året.
    Hva er 1080p og 720pN? Har ikke satt meg inn i HD-greiene.. Anyways, 16 GB og 32 GB P2 kort tror jeg blir i dyreste laget for meg..

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Sitat Opprinnelig postet av alekstef2
    En ting jeg ikke skjønner er hvorfor ikke noen andre enn Canon har tenkt på å lage skulderkameraer i denne prisklassen.. det er jo genialt.
    JVC har HD-100 klassen sin, som er HDV-skulderkamera. Prisen er eg dog litt usikker på.
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Sitat Opprinnelig postet av PettersenMoviesInc.
    En ting jeg ikke skjønner er hvorfor ikke noen andre enn Canon har tenkt på å lage skulderkameraer i denne prisklassen.. det er jo genialt.
    JVC har HD-100 klassen sin, som er HDV-skulderkamera. Prisen er eg dog litt usikker på.
    Huff, HDV... *spy*

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Med ei skikkeleg linse, og kanskje eit 35mm-adapter appåtil, er JVC-en eit fortreffeleg kamera. HDV-en frå det er noko av det betre eg har sett. Men uansett, kameraet er dyrt. Svært dyrt.
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Sitat Opprinnelig postet av PettersenMoviesInc.
    Huff, HDV... *spy*
    HDV er ikke hva jeg er mest glad i heller, men brukt riktig kan du få veldig bra bilder, spesiellt med sikkelig optikk som du kan hekte på JVC'n og canon h1, men mye action eller fargearbeid i post kan du glemme.

Men pr. idag er det ingen vits å skyte hdv bare for å skyte hdv, skal du levere til TV kan du droppe hdv i det hele tatt foreløpig.

Fordelen med Hvx'n og p2 er slutt på tape, ulempen er også ingen tape, du MÅ ha sikkelige backuprutiner og mye diskplass for å utnytte p2 systemet til sitt fulle. Fordelen ut over det er jo at dvcpro50 og dvcprohd tåler mye mer arbeid i post enn dv/hdv, samt at ved mye action så er hdv ikke veldig bra...

Jeg endte opp med ett pent brukt Z1 fordi jeg trenger minst 1 times optakstid og det koster rett og slett for mye, i tilegg kommer eksternt raid å ha med på tur. Skal jeg og utnytte dvcpro50/hd må ny laptop, så summa sumarum blei det heller Z1 og muligens ett sachtler stativ om jeg får råd til høsten kontra alle penger på kamera og ett par p2 kort, så blir det heller hvx'n når det er litt mer økonomisk...

Jeg tror man rett og slett må definere bruksområde, de nyere kameraene har uansett det jeg mener er essensiellt om du skal jobbe nå...ekte 16:9.

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •