Viser resultater 1 til 5 av 5
    Lieutenant
    Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    Østfold
    Svar
    79

Standard Hvilket format? Helt forvirra...

Heisann!

Hvilket format bør jeg filme i? Jeg skyter i DVCPRO HD, men lurer på hva slags instillinger jeg skal bruke.

Jeg filmer nå i 1080i / 50i, men opplever at ved rask kamerabevegelse blir ting veldig "blurete" og uskarpt.

Hva bør jeg filme i ? Jeg har disse valgene:
    • 1080i / 50i
    • 1080i / 25p
    • 720p / 50p
    • 720p / 25p
    • 720p / 25pn
    • 576i / 50i
    • 576i / 25p

Og hva er den egentlige forskjellen mellom alle disse?

Hva bør jeg bruke når jeg skal få 3d animasjon inn i filmen?

Takker på forhånd!

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard Sv: Hvilket format? Helt forvirra...

Uskarpheten du snakker om ved rask kamerabevegelse er nok "motion blur". Dvs at du gjør opptak i en lukkerhastighet som gjør at enten ting i bildet eller selve kamerabevegelsen vil tydelig vise bevegelse. For å eliminere dette kjører du på raskere lukkertid. Anbefaler ikke å kjøre for rask - det vil se "hardt" ut, og stjele en del lys. Gjør noen tester, så burde du finne ut hva som fungerer og ikke ift. det resultatet du ønsker.

Mtp. å gjøre compositing av 3D er det (etter min mening) enklest å gjøre opptak i 25p eller 50p og compe i dette. Interlace kan by på unødvendige problemer jeg ikke unner noen å komme borti.

Lieutenant
    Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    Østfold
    Svar
    79

Tusen takk! Det hjalp å endre på lukkertiden.

Men hvorfor vil du anbefale progressivt? hva er egentlig problemene med å kompe med interlaced materiale?

EDIT: Jeg har prøvd å filme i 720p / 50p, men av en eller annen grunn blir bildet veldig hakkete i bevegelsene.. Hvorfor det?

Cadet 4
    Medlem siden
    May 2009
    Svar
    12

Sitat Opprinnelig postet av bossen Vis post

EDIT: Jeg har prøvd å filme i 720p / 50p, men av en eller annen grunn blir bildet veldig hakkete i bevegelsene.. Hvorfor det?
    Eneste jeg kan tenke på er at maskinen du jobber på er for treig. Du kan også prøve å endre fps'n til 25 og se om det hjelper.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Progressive bilder, slik film er, vil virke mer hakkete enn interlaced materiell. Slik er det bare. Så da må man jobbe seg rundt problemet - vær sparsom med for raske bevegelser.

Grunnen til at jeg helst jobber med alt annet enn interlaced materiell er fordi det er fort gjort å rote seg bort i jungelen av upper/lower field order. Og da er det ufattelig kjipt å ha gjort en 40 timers rendering og finne ut "oops, det var feil field order". Det er naturligvis noe man bør sjekke grundig før man setter i gang - men det er fort gjort å glemme.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •