Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 16
    Cadet 1
    Medlem siden
    Jan 2007
    Svar
    3

Standard Hvilket kamera bør jeg velge?

Hei, jeg og noen andre venner skal filme inn Skate og Stunts filmer og lurer på hvilket kamera som kunne vært bra for jobben. Vi har tenkt å kjøpe dette kameraet her http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=416608166 ville det vært bra nok, Eller burde vi gått for en annet kamera?

Og hva pleier de linsene de bruker i skatefilmer å koste?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Linsene til skatefilmer, da tenker du sikkert på vidvinkel-adapter e.l.. De ligger vel på alt fra 5-6.000,- til 20-25.000,- - alt avhengig av hva slags kamera man bruker.

Ellers syns jeg ikke dette kameraet så særlig lovende ut. Det er sikkert hendig, men hva med kvalitet?

Gå til nærmeste Elkjøp e.l. og se litt på hva kameraene kan gjøre, kvalitet, og sørg for å kjøpe et som kan ta opp på DV-tape. Det er det klart beste og rimeligste du kan gjøre, i fht prisklassen.

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Kva er budsjettet på?
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Cadet 1
    Medlem siden
    Jan 2007
    Svar
    3

rundt 2000 til 3000 maks, er bare det at jeg har ikke alle pengene enda :P men vil egentlig helst ha ett for rundt tusen lappen.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Nesodden
    Svar
    65

Det derre er vel mere et digitalkamera med "bedre" filmkvalitet enn andre digitalkameraer. filmer vel i 640x480 eller noe tipper jeg. I annonsen er det alt for mye fokus på 10mp bilder, blabla, og når det kommer til video: filmer forbausene bra. Er nok mere et kombinert hovedsaklig digitalkamera med 10mpx som kan filme i komprimert mpeg4 format. Funker nok greit men kvaliteten er en annen sak. Du får heller ikke satt noen linse på det siden det er 8,5mm uten filtergjenger. Nei det er nok hendig og greit om man får det til 500kr inkludert frakt men til ren filming vil jeg fraråde deg det. Du får jo med Ulead videostudio 8 da. det er jo digg hehe :laughing: .
    Fikk meg en god latter der det stod "Nyeste model med "anti-ryste" funktion" den var dagens. Men produktet skal ha cred for markedsføring og bildebruk i annonse og sånn. ser meget bra ut fresht ut ved første øyenkast.

Ville heller gått for dette i det tillfellet:
    http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=40964
    Det funker nok helt greit for dere.
    ilm hardt, film stil, film med Panasonic uten tvil!

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

I mange skatefilmer benyttes det såkalte fisheye linser, som gir en ekstrem vidvinkeleffekt.

Skal du bruke mellom 2-3000 kr, kan det være en fordel å finne noe brukt hvis du i hele tatt skal finne et kamera som har mulighet for å sette på denne typen linse. Tviler på at du får festet noe på det du postet link til, og det virket utrolig jalla igrunnen, men alt til sitt bruk... hvis du kunne ventet til du hadde 3000 kunne du ihvertfall kjøpt et minidv kamera som feks

Dette

eller

Dette

Så kan du tenke litt framover også

Prisen på fisheye varierer fra 5000-10000 kr (finner sikkert billigere i utlandet)

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Nesodden
    Svar
    65

Det nederste cammet kudi listet opp funger meget bra. panasonic kan det med mini-dv kameraer.
    ilm hardt, film stil, film med Panasonic uten tvil!

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Fisheye effekt kan du få til i post produksjonen også Blir ikke helt det samme, men bildet blir buet på samme måte i alle fall
    Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
    Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Plecto:
    Jo, men husk at den ble "buet" digitalt. Det vil si at den må strekke opp pixlene, og da får man kvalitetstap. Alt du kan gjøre under innspillingen er helst å foretrekke - digital bør være den siste løsning

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    foran pc'n :P
    Svar
    95

å lage et buet bilde i post produksjon er ikke noe vist i å gjøre. grunne til at man bruker fisheye/vidvinkel i skate/snowboard/ski-filmer er for å kunne komme nærmere det du skal filme!

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •