Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 24
    Cadet 3
    Medlem siden
    Jun 2007
    Svar
    7

Standard Hvilket kamera skal jeg velge?

Hei alle sammen! jeg er ny på dette forumet..men har filmet i noen år og har et eget firma: iManok Productions der vi lager spillefilmer.

Men vil gjerne kjøpe et nytt kamera, eg har Sony HDR-HC1

men jeg vil gjerne kjøpe et kamera til 30.000 brukt eller nytt spiller ikke så mye rolle..men i den prisklassen...jeg har lyst på Sony HDR-FX1...men vet ikke..need some advice:P

[size=7px]Mod edit: Retta på tittelen.[/size]

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Hvilket kamera du skal velge? La meg se... Dere er en bedrift som tjener penger på spillefilmer? Da har dere vel råd til å hive i litt mer gryn når dere skal gå til innkjøp av filmutstyr eller? Momsen får dere jo også igjen, samtidig som dere får utgiftsført kjøpet. Men hvis 30k er alt dere har, og det ikke spiller noen rolle om det er brukt, så foreslår jeg at dere kjøper noe brukt for å få mest mulig kamera for pengene.

Dere bør i alle fall ikke kjøpe FX1. Bildekvaliteten er god, men brukersnittet er alt for lavmål til spillefilm. Hvis FX1 frister, så kjøp heller den semiproffe utgaven - HVR-Z1. Burde gå greit å få den brukt til 30k. Ellers er ikke de andre kameraene i noenlunde prisklasse å forakte heller. Kameraene som ligger rundt 50k nye. Hvis dere finner noen av disse i brukt tilstand til salgs, så slå til. HVR-V1 er en mulighet, men ennå proffere er Panasonic sitt HVX200.

Det er dog viktig å vite at HVX er et drittdårlig proffkamera, mens HVR-Z1 er et ekstremt bra amatørkamera. Derfor er brukervennligheten svært god for Gung Ho hasardfilming med Z1, mens man trenger mer proffe omgivelser og mer tid for å kunne dra utnytte av HVX. HVX har klart bedre bilde enn Z1, men bare hvis man får stilt fokus og lys og farger skikkelig, og dette er mer kronglete med HVX, mye på grunn av HVXens ubrukelige LCD-skjerm. Men har man monitor er jo alt fryd og gammen. Men hasard-filmere bruker ikke tiden på sånt.

Håper det var til noe hjelp, så er det i så fall opp til deg/dere hva slags type filmfolk du/dere er og hva som passer best til stilen. Kort sagt: Stativ/jib/steadycam = HVX200, Håndholdt = Z1.

Cadet 3
    Medlem siden
    Jun 2007
    Svar
    7

Tusen takk for kjapt svar...ja vi tjener ikke penger på spille filmer enda...vi er bare noen 18 åringer som har et firma og elske filming..vi har proft lyd utstyr...men det er bare amatør spillefilmer som er våres mål no..så er FX1 bra for oss da?...men eg skal se på Z1...du vet vel ikke et bra sted hvor vi kan finde den slags:P?

Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Som jeg sa, siden det er likegyldig for dere, så velg heller et brukt Z1 enn nytt FX1. Prøv Finn.no og qxl. Mulig det er noe der.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Sitat Opprinnelig postet av Kenny Wang
    Det er dog viktig å vite at HVX er et drittdårlig proffkamera, mens HVR-Z1 er et ekstremt bra amatørkamera. Derfor er brukervennligheten svært god for Gung Ho hasardfilming med Z1, mens man trenger mer proffe omgivelser og mer tid for å kunne dra utnytte av HVX. HVX har klart bedre bilde enn Z1, men bare hvis man får stilt fokus og lys og farger skikkelig, og dette er mer kronglete med HVX, mye på grunn av HVXens ubrukelige LCD-skjerm. Men har man monitor er jo alt fryd og gammen. Men hasard-filmere bruker ikke tiden på sånt.
    Kan du forklare meg hva som er mer vanskelig å bruke på ett HVX enn Z1? Eneste jeg kan tenke på er valgmulighetene hva angår formater, men operatør messig i bruk klarer jeg ikke helt å se hva som er vanskelig på ett hvx,

Og LCD skjermene til Sony er bedre enn Pana, men vi har da søker... :wink:

Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Vanskelig å sette fingeren på det, men kanskje det er akkurat svaret jeg var ute etter... Hvis du synes de er like enkle å operere, så bra for deg, men jeg vet at når sjefen min brukte HVX på en innspilling og jeg brukte Z1, så brukte han ekstremt mye lenger tid enn meg, selv om det kan bero på at sjefen min er ubrukelig. Men jeg har såvidt brukt det selv, og det var jævla krøkkete å få til noe som helst på det. Og knappene på HVX er liksom mye løsere og mer Nille-aktig og sitter verre til og er definitivt verre å bruke enn Z1. Det er følelsen jeg har av det i alle fall. Fokusringen er ekkel og upresis også. Poenget mitt var at HVX har bedre bilde, og man kan sikkert få til alt som Z1 kan, men det er ingenting som slår Z1 hvis man bare skal kaste seg ut i en film. Også på grunnlag av at man tar opp på teiper med plass til over en time. Og så er det selvsagt det med LCD-skjermene, og det er dritt å bruke søker hvis man filmer håndholdt. Men har man tid, så er jo HVX bedre.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2006
    Svar
    156

Dette er tatt med Sony HDR-FX1, Mitt kamera og jeg sier til deg 10/10 !

http://www.render-works.com/JONAS/
    ^^

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    518

ROY HD full 1920 X 1080

var ikje ette fryktelig dårlig til å vere HD, selv HDV?
    Men bildet er kanskje ørlite hute av focus...

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Med litt fargekorrigering og skikkeleg deinterlacing kan det der faktisk verta fint.
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Sitat Opprinnelig postet av Kenny Wang
    Fokusringen er ekkel og upresis også.
    Er ikke det mulig at dere hadde et litt deffekt kamera? HVX har definitivt best focus-ring. Ingen tegn på servo feeling tross å være servo.

LCD-n på Sony er best.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •