Viser resultater 1 til 10 av 10
    Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard hvilket nytt kamera?

Hehe, vært her lenge nok til å vite at folk er dritt lei dette spørmålet, MEN jeg trenger noen nye innskudd up-to date og har noen litt sære krav:

skal på lang fottur neste år. I norsk natur. Har et veldig robust pd170, men jeg vil ha noe mindre, siden jeg vil være veldig sliten og må ha dritlett tilgang til kamera, vil ikke begynne å grave nedi sekken hver gang noe skjer.

såååå da trenger jeg et kamera med følgende funksjoner:

* lite og lett.
    * Særdeles robust, skal ta godt vare på det men vi vandrer i regn, tåke, snø i 3 mnd så det går utover elektronikken.
    * HD
    * Må ha litt minne, og muligheter for å skifte ut dette mange ganger, altså kan det ikke være sånne 10.000 kr p2 kort til panasonic.
    * sterk batterilevetid.

prisklasse helst under 20.000, ønskelig rundt 10.

har sett på disse nye speilrefleks kameraene med videofunksjon, veldig interessert siden dette kan puttes rundt halsen og dermed lett tilgang, og fin størrelse. Men de modellene jeg har sett kan bare ta opp i 12 min, og jeg vet ikke batterilevetiden.

håper på gode svar

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard

Spørsmålet blir vel hva man definerer som tungt....og om man skal på tur og filme litt av og til eller på tur for å filme.

Det er ingen problemer å ha ett skulderkamera lett tilgjengelig....eller ett lite lommekamera;
    71grader Nord...
    http://www.kjendis.no/2008/11/17/554383.html
    En eller annen dude på lang tur..
    http://video4.no/index.php3?ID=Preview&counter=19

Om du skal ha med batterier for mer enn 2-3 dager begynner det å bli ganske dyrt med batterier og, evnt trenger man solceller som heller ikke er gratis.

Hvis dette er ett prosjekt man skal bruke noe mer seriøst enn personlige greier så kan det fort bli kjedelig og risikabelt med ett kamera i dårlig vær.

Du har allerede ett robust kamera som jeg ville brukt, samt å kjøpe inn ett avchd kamera. Har dog ikke brukt små avchd kameraer som er relevante så er litt blank på tips til modeller....

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Sandefjord
    Svar
    164

Standard

Canon HV30

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard

har tenkt på canon hv30, men hva er det beste man kan få ut av batterilevetid på dette?

jeg må også skaffe solcelle panel, hørt at det finnes en man kan ha oppå sekken med ledning ned til batteri. Noen forslag?

Takk for flotte linker, Christian. Men å ha det rundt halsen er meget optimistisk, går med en sekk på 30-40 kg i 3 mnd så ser for meg at det blir litt vel hardt i lengden, kameraet som dingler fram og tilbake, og skulle jeg falle forover såååå... men det er jo noe å se på, skal holde kjeft til jeg har prøvd det ut.

og kanskje burde jeg spart meg pengene med nytt kamera, det finnes jo knapt et mer robust kamera enn det jeg har, og kvaliteten duger, jeg er velkjent med det og vet hva jeg får. hmmm til eftertanke...

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard

Selvfølgelig er det upraktisk, derfor jeg mener man må "bestemme" seg litt. Er man på tur for å filme, eller på tur for turens del? Jeg er som regel på tur for å filme,

Jeg ville som sagt vurdert ett lite kamera i tillegg til PD170, da har du ett lite og lett samt backup om noen av dem streiker. Forøvrig ville jeg og tatt høyde for at begge kameraer kan være ødelagt når turen er over...Norsk natur er ikke alltid drømmen for elektronikk.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard

Om Panasonic hadde vært noe, så har de disse 2, men en smule over prisen din:

http://www.scandinavianphoto.no/prod...px?iid=9120761

http://www.scandinavianphoto.no/prod...px?iid=7806853
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Cadet 4
    Medlem siden
    May 2009
    Svar
    12

Standard

Trenger du nødvendigvis mer enn 12 minutters opptak? Med tanke på hvor bra vDSRL'a har blitt?

Canon 7D kunne jo vært et bra alternativ til under 15 lapper for huset. Du kan jo se her hvor bra 5D Mark II klarer:
    http://www.cinema5d.com/viewtopic.php?f=12&t=1200

7D'n har omtrent like bra kvalitet og filmer i 24/25p(5DMK2 filmer 30p foreløpig).

Å bære på en halvkilo rundt halsen pluss objektiv er jo null stress når man er på tur. Å knipse fantastiske bilder i samme slengen er jo bare DET plusset om det blir en vellykket tur.

Minnekorta kan du fint få for 350kr/16gb. 7D skal også være veldig godt bygd og skal tåle en støyt av dårlig vær. Batterilevetiden kan du bygge på ved å kjøpe et battery grip til kameraet som gir en del mer batteri.

Objektiv kommer jo i tillegg, men det finnes billig og det finnes dyr optikk, og du kan gå for en av kit objektivene for å spare litt på de dyre. Til sammens vil det vel antakeligvis komme på rundt 20 lapper, men det vil definitivt være verdt det. Du vil trenge en tripod eller en eller annen type kamerasupport underveis for at det skal bli stødige shots. Mer på en speilrefleks enn større kameraer.

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2008
    Svar
    79

Standard

Canon hf s10. Det har gått ned i pris nå. Det ligger nå under 10 000. Det er nok bedre en HV30.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Edvin Vis post
    Trenger du nødvendigvis mer enn 12 minutters opptak? Med tanke på hvor bra vDSRL'a har blitt?
    Du leste at jeg skal filme i 3 måneder right? Halvtime til en time med opptak hver dag blir litt vel mye penger og dritt og møkk i minnekort.

Cadet 4
    Medlem siden
    May 2009
    Svar
    12

Standard

Begrensningen er 12 minutter etter at du har trykket på recordknappen. Du kan selvfølgelig filme så mye det er plass til på minnekortet, men det er maks 4gb/12min per fil/opptak.

Det billigste minnekortet jeg veit om er et 32gb Kingston til 550~ kr. Et slikt kort holder til over halvannen time med opptak. Det er lurt å ha en ekstern harddisk eller en laptop med mye plass du kan legge alt på, uansett kamera.

Så lenge du har noe å lagre opptakene på, så holder en slik 32gb i massevis hvis du bare skal filme opptil en time hver dag.

Lignende tråder

1. Hvilket kamera
    Av bindalingen i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 3
    Siste tråder: 13th January 2009, 17:27
  2. Skal ha nytt staiv! Hvilket?
    Av Krsk0 i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 3
    Siste tråder: 4th January 2009, 10:54
  3. Hvilket kamera?
    Av SimenE i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 5