-
Lieutenant Junior Grade
Hvor får jeg Tak i disse i norge?
-
Lieutenant Commander
Ingen anelse, men de så vanvittig jalla ut! 1750 spenn for 2stk 1000W med softboks, stativ og reflektor lukter dårlig kvalitet laaaaaang vei.
-
Tror nok ingen forhandler dem i Norge. Skal generelt godt gjøres å finne noe sånt, utenom Elpag og lignende.
Jeg kjøpte et kit med fluorescent lys på eBay, og betalte under 2000,- ink mva. og bruker det til fotografering. Pærene er på 6500Kelvin 20W, mens armaturet støtter inntil 105W ~ 800W halogen.
Det aller beste med fluorescent lys fremfor halogen er lite varmeutvikling.
-
Lieutenant Junior Grade
noen bra norske nettbutikker da? eller internationale? har ikke så mye greie på lys osv trenger bra lys til green screen.
-
Lieutenant Junior Grade
-
-
Lieutenant Commander
Det kan forøvrig være en idé å høre med de om det finnes softbokser til disse, eller om festet i det minste er likt som på andre merker så du kan kjøpe et annet sted. Så også at de hadde ekstra pærer for bare 89,-. Kjøp en drøss med disse! Pærene i disse lampene går støtt og stadig og kan ha helt ned i 10-15 timers levetid. De ryker også fort om man skumper borti de, eller skrur av og på flere ganger. Svæææært skjøre!
-
Ensign
Mer lys
Har litt erfaring med green screen nå, og prøvd ut forskjellige
lysoppsett. Jobbet med et skoleprosjekt, der vi disponerte 9 red head 300w, 1 stk 2000w soft, 1 stk 500w soft, og 3 arbeidslamper. Hele prosjektet (8 min video) ble filmet på full green screen (ben og hode).
Vårt endelige oppsett:
Green screen - 5 lys (1 arbeidslampe på hver side, 1 red head på hver side, og 1 red head i senter, fra taket).
Hovedlys - 2000w soft
Bløttlys - 500w soft
Spisslys - 3 red head fra taket
De viktigste erfaringene fra denne innspillingen:
- DV+green screen=Døll
- Det blir en del "søl" på motivene (gjenskinn fra duken). Dette skjer kanskje først og fremst om du jobber på hel duk. Dette kan fjernes med:
- ...Apple Shake - er vel nesten obligatorisk om en jobber med green screen
- ARBEIDSLAMPER fungerer nesten like godt som semipro softlys.
- Reflektor gjør MYE om du har få lamper
- SPISSLYS er kjempeviktig! Dette for å dra motivet vekk fra bakgrunnen
- Motivet bør stå MINST 1,5 meter fra duken
- Film i progressive bilder
- Lett duk festet på låvedørene gir svakere lys og ikke særlig mykere lys (duken må med andre ord lengre i fra pæra)
- PASS PÅ: Enkelte fotolys kan bråke MYE, da lyd ikke har noe å si på stillbilder
For å prøve å gjøre dette innlegge litt nyttig, kan jeg koke det ned til:
- Kjøp kraftige arbeidslamper (og fjern gitteret), men bruk helst et hardt lys til spisslys.
- Oppsettet er viktigere enn lyset
- HD er å foretrekke
- Apple Shake til 2000 kr er mer verdt enn billige "fotolys"
Jeg håper du fikk noe ut av dette. Skjønner du ikke en drit av hva jeg har skrevet, skjønner jeg det godt, for nå er jeg trøtt. Jeg lover å aldri mer skrive et innlegg rett før jeg legger meg! Natta!
-
Lieutenant Junior Grade
-
Ensign
Blitz brukes til stillbilde fotografering. Og du skal vel ha noe til video?
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere meldingene dine
-
Forumregler
Bokmerker