Et strømaggregat er det du trenger. Vet ikke hva mer jeg kan si, hvis du har spørsmål angående det så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan![]()
Hei, jeg og film-teamet mitt holder på å skrive manus til den nye filmen vår, og vi regner med at vi må filme en del ute i skogen, på vinteren.
Vi må derfor ha med oss strømforsyninger til kameraer/monitorer osv. men jeg er ikke helt inne i det der. Så lurte bare på om noen har erfaring med å filme
langt fra befolkning? Eller kanskje noen har peiling på hva slags strømforsyning eller hva annet som enn brukes? Ville vært veldig takknemlig for svar!
Takk på forhånd!
Et strømaggregat er det du trenger. Vet ikke hva mer jeg kan si, hvis du har spørsmål angående det så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan![]()
Under min forrige film hadde vi mye innspilling på steder ute hvor vi ikke hadde tilgang til vanlig strøm. Siden vi hadde mye filming i mørket så trengte vi jo lys, som igjen krever strøm. Et aggregat bråker for mye og vil antaklig forstyrre på lyden.
Jeg fant løsningen og kjøpte inn en vekselretter, også kalt inverter.
Disse bråker bare like mye som en vanlig PC-vifte.
En vekselretter er noe man kobler til vanlige 12, eller 24vots batterier som omdanner lavspenningen til 230v. (koster alt fra 300 til 1500kr avhengi av hvor mange watt du trenger)
Selv koblet jeg bare vekselretteren rett til bilene vi hadde på settet, men om det er snakk om å dra ut i skogen så kan jeg anbefale deg å skaffe et batteri og en batterilader også.
Adrian Stachnik.
Stachnik Filmproduksjon.
Å drive flere lys med et bilbatteri og en inverter funker ikke så veldig lenge før batteriet går tomt. Det finnes aggregater som er støydempet, så da vil jeg heller anbefale dette. Plasser gjerne aggregatet lengst mulig unna også.
Selv bruker jeg energisparende lysrør så disse varer i nermere 2,5 timer på et inverter (vekselretter)
Men dersom budsjettet er høyt kan man satse på aggregat og metervis med skjøteledninger.
Aggregat er kostbare, blytunge, og har høyt støynivå.
Aggregat er å anbefale, ha bare tanken på vekten i bakhodet. Det kan bli slitsomt å dra med seg inn i skogen. Støynivået kan reduseres ved som sagt å plassere aggregetet langt fra innspillingsstedet. (husk bare på nok skjøteledning, men alt koster).
Adrian Stachnik.
Stachnik Filmproduksjon.
Virker som alle her antar at han skal filme i mørket, uti skogen. En merkelig antagelse.
Når man filmer i dagslys i skogen, kan man jo stort sett klare seg uten store lyskastere. Takket være "den store HMI'en på himmelen". Ta med en reflektor eller to. Kanskje noen små LED-lys med AA-batterier.
Ellers må man jo bare ha med seg nok batterier til kamera. Og monitor som går på batteri.
Hvis man skal være ute i skauen og filme i flere dager, regner jeg med at man skal sove ett eller annet sted om natten, og at det der er strøm, så man kan lade batterier om kvelden.
Skjønner ikke behovet for aggregat.
Han har ikke sagt at han skal bruke lys i det hele tatt, han sier han skal ha det til kameraer og monitorer. Jeg svarte igrunn bare på stachnik sitt svar om at et bilbatteri ikke er så effektivt til den bruken.
Med det sagt, jeg bruker batteridreven monitor, den har en ekstern batteriboks med 10x AA batterier, den holder i 5 timer. Sikkert mer også, jeg har ikke tatt tiden. Til kameraene; kjøp heller noen nye batterier som varer lengre. Det er bedre enn å være bundet til en strømkabel. Jeg vet ikke hvordan det funker å lade kameraene med bilbatteri og inverter, men tror det skal gå greit. Så nei, det er ikke behov for aggregat med mindre du skal filme på et strømløst sted når det er mørkt.
Tusen takk for alle svarene. Vi må nok regne med å filme litt i mørket, men mesteparten blir nok i dagslys. Jeg skal ta med meg det jeg har lest fra dere videre og undersøke det litt nærmere før jeg tar en beslutning om hva vi skal gjøre.
Takk igjen![]()
Du kan leie aggregat og lange skjøtekabler for utebruk, det blir bedre enn å kjøpe. Vær også oppmerksom på at du finner et aggregat som leverer det du trenger av effekt, ikke noe heftig 30kw aggregat for kun 3 800w redheadlamper, det bråker mer og veier mer :P
Kamera og monitor trekker veldig lite.
Bokmerker