Viser resultater 1 til 9 av 9
    Cadet 4
    Medlem siden
    Dec 2007
    Svar
    15

Standard Hvordan fungerer dette?

Hei.
    Jeg er usikker på om det er på dette forumet jeg kan poste dette innlegget.
    Spørsmålet mitt er, jeg har et filmkamera, og jeg har bare brukt det til å lage vanlige filmer (hvis dere skjønner hva jeg mener :P ) og med dette kameraet ønsker jeg nå og prøve å lage en stop motion film med. Kan jeg ta bilder med et filmkamera, og mange etterhverandre? Hvis noen kunne ha svart på dette, hadde det hjulpet ganske mye.

Kameraet jeg bruker er et JVC
    ideo er film, musikk er lyd ?

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Du har et videokamera, ikke et filmkamera. Jeg vet ikke hvordan stopmotion fungerer egentlig men har et program på macen som kan gjøre det. Er ikke sikkert videokameraet ditt kan ta bilder og da kan det jo være greit å bare hooke videokameraet opp mot en PC og la software gjøre jobben.. Vet ikke helt jeg.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Om du har har noe som på Sony-kameraene som heter "frame rec" vil du kunne ta opp 10-15 frames om gangen når du trykker REC, for så å speede opp i etterarbeidet. Ikke helt det du egentlig vil gjøre, men det er en veldig billig workaround.

Evt. gjøre det på skikkelig vis med digitalkamera evt. digitalt speilrefleks.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Har du film- eller videokamera? Hvis du har videokamera da kan du bruke videokameraet ditt (uavhengig av type/ progressive, interlace) med firewire koblet opp mot et stopmotion software på win el. på mac. I dette tilfelle brukes kamera som "kamerahode", opptikk og software som opptaker. Så du slipper å gjøre opptak på tape eller på kort, alt går rett inn i data. De fleste programvarene har onionskinn funksjon som gjør det enkelt å stille inn neste frame.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2003
    Svar
    433

Det enkleste er å bruke AnimatorDV på den måten Jestorius har beskrevet ovenfor. AnimatorDV fins i flere versjoner, fra helt gratis og til ca. 12 000 kr. Gratisversjonen finner du her: http://animatordv.com/download7

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    178

Til mac har du iStopMotion: http://www.boinx.com/istopmotion/overview/

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Asker
    Svar
    186

Tror også jeg ville gått for speilreflekskamera - men det avhenger jo også av lengden på filmen
    elt sorg gir halv sorg - delt glede gir dobbelt glede!

Commander
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    365

Ja speilrefleks og still da kameraet på å ta bilder i dorligste kvalitet eller noe liknende, for da å spare deg litt plass!

Deretter setter du kameraet på et stativ, så kobler di kameraet til pcen med firewire eller USB og booster opp iStoppMotion, det er et veldig genialt prog som er enkelt å annvende og så er det bare å state å lage filmer
    Purple Cow Pictures

Macbook pro 2,4ghz 4gb ram
    JVC GY HD111 m/ RedRockMicro M2 - Canon 550D - Nikon D300
    Røde NTG-2
    Regi & Foto

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Om du skal ha noe enkelt, så er video kamera kobla firewire til pc og gratis animatorDV veien å gå.

Om du vil på Mareritt før jul nivå, så er 12.000 animatorDV + speil refleks kamera til 19 lapper veien å gå (går ikke an med billig versionene). Her får du forresten HD. Øverste versionen er bare SD.

Du bør styre opptakts mediummet ditt fra avstand, fra pc'en eller fjern kontroll. Om du skal begynne å trykke manuelt på kameraet så dette det fort ut av posisjon.

animatorDV har foresten løk funksjon, det gjør at du ser det forige bildet som er tatt 1-10 ganger tilbake mener jeg å huske. Gjør det lettere å kontrollere animasjonen din.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •