Viser resultater 1 til 4 av 4
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

Standard Hvordan fungerer en jib?

Er det noen som har en jib og kan forklare meg hvordan wirene på en jibb fungerer? Hvordan er de festet for å få kameraet til å a) holde en vannrett posisjon ved heising, b) "peke" mot motivet når jibben heises som på http://www.abc-products.de/english/crane100_e.htm ?

Har lyst på jib...
    :roll:
    Glidecam X-10 med HD-4000 slede
    Canon XH-A1

Lieutenant
    Medlem siden
    Nov 2005
    Svar
    77

Hvis du virkelig vil være sikker på å forstå dette foreslår jeg at du bygger en liten miniatyr... skal nå prøve å forklare..

Hvis to har to bjelker som er nøyaktig like lange, og to bindeledd mellom de to bjelkene (ett bindeledd fremst, der kamera står, og ett på rotasjonspunktet til bjelken) så vil kamera alltid peke i den vinkelen du har montert det til å peke. Dvs. at dersom du monterer det slik at kamera holder seg vannrett, så vil det alltid ligge vannrett enten du plasserer kamera helt nede ved bakken eller høyt oppe i luften.

Dersom du skifter ut den øverste av de to bjelkene med en tråd får du muligheten til å regulere kameraets vinkel. Ved å måle opp slik at tråden er like lang som den nederste bjelken kan du holde en fast posisjon hele tiden. Som alternativ kan det gjøre mulig å gjøre tråden kortere/lengre og dermed endre kameraets vinkel i løpet av en tagning. En sånn mekanisme har jeg foreløpig ikke laget, men jeg tror det vil være nærliggende å undersøke om man kan bruke en fiskesnelle eller noe i den duren. Kan hende du må ha noe motorisert dersom TILTingen skal bli helt myk.
    rom delusion bring me to thruth.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    193

Det palantir sier over kan du faktisk se på en vanlig kontorlampe(en sånn med fire fjærer).
    Den kan man løfte opp og ned, lampehuset peker samme vei.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Men HVIS du skal kjøpe deg kran, vil jeg råde deg til å ta en titt på JimmyJib - de har en lett-kran som styres via wire, slik at du kan panne og tilte samtidig som du kjører. I tillegg er den ikke særlig dyrere, om ikke billigere, enn ABC-products.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •