Viser resultater 1 til 6 av 6
    Cadet 4
    Medlem siden
    Nov 2008
    Svar
    17

Standard Hvordan lage oppheng for cabelcam?

Hei
    Lurer på om det er noen som har ideer om hvordan man lager oppheng for cabelcam. Tenkt litt på klatretau med en trinse, men vet ikke helt om det funker så bra. tenker også på å henge i en trinse som går på et klatre tau, da kan jeg jo bestemme litt mere hva jeg skal filme.....

Er det noen som har andre forslag?

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Standard Sv: Hvordan lage oppheng for cabelcam?

Tenkt litt på klatretau med en trinse, men vet ikke helt om det funker så bra. tenker også på å henge i en trinse som går på et klatre tau, da kan jeg jo bestemme litt mere hva jeg skal filme.....
    Hva mener du? Hva er forskjellen på disse to?

Jeg vil anbefale deg å lese og spørre på www.hbsboard.com, som er forumet til Homebuiltstabilizers.com. Der er det en del gutter som kan sakene sine.

Jobbet selv på en cablecam en gang i tiden, men fikk den aldri helt ferdig. Det første designet kan du se her: http://hbsboard.com/index.php/topic,2854.0.html
    Grunnen til at jeg gikk bort fra dette designet var at det ble fryktelig ustabilt iblant. Veldig vinglete. Derfor la jeg nye planer om å bruke to stålvaiere istedetfor. Du kan se eksempel på rammen lengre nede på samme siden. Har ikke kommet noe lengre enn det, så jeg vet ikke hvordan det ville funket, men etter hva jeg har hørt vil det fungere fint. Skal kanskje lage en cablecam med en kompis fra England, som kan sine saker innen slikt, så kan jo eventuelt gi deg noen tips etter hvert, men det kan bli lenge til. Jeg fikk aldri tak i skikkelige trinser, så om du finner det noe sted så si gjerne ifra. Skulle gjerne likt å få tak i det.

Her har du noen flere linker:

http://hbsboard.com/index.php/topic,3063.0.html
    http://hbsboard.com/index.php/topic,3421.0.html
    http://hbsboard.com/index.php/topic,522.0.html
    http://www.cablecam.org/forum

HUSK! Ta alltid sikkerheten alvorlig. Hvis noe ryker og en stålrigg faller ned i hodet på noen så kan vedkommende få varige skader. Bruk vaiere, karabinkroker, vinsjer osv som tåler belastningen!

Cadet 4
    Medlem siden
    Nov 2008
    Svar
    17

ja man kan jo kjøpe klatre trinser som man bruker i taubaner osv. de tåler ganske mange klio og så ruller den bra.....det er ett av elternativene jeg har tenkt litt på, men hvet ikke helt hvor mye det koster...

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Sakset fra dvxuser arkivet:

I have been thinking of building one myself and I emailed Darcy Wittenburg pruducer of the "Collective" here is his responce:

The cable cam is something we’ve been perfecting for a few years now and we’re still learning new things about it every time we set one up. Its not really one of those things I can easily explain over an email but I’ll definitely tell what we use for gear.
    The forces generated from hanging a horizontal wire between trees can be in the thousands of pounds so everything we use is steel. 300ft. of steel 3/8 of an inch cable, steel cable anchors to wrap around the trees, steel pulleys and carabineers, and a steel trolley to ride on while hanging from a hang gliding harness, and lots of climbing gear (ropes, webbing, harnesses etc.). Our whole set up costs around $5,000 and is about 300lbs of gear. It can take anywhere from 2 hours to 2 days to set one up. The best advice I can give is start low and slow (i.e. flat) and see how it goes. If anything were to go wrong high in the air or at speeds it wouldn’t take much to get seriously hurt. Using anything aluminum will be too weak and wheels and pulleys will shred instantly if you try to use them with a steel cable. In Vancouver I have bought a lot of gear from is www.carletonrescue.com . On their site you’ll see lots of the gear I’ve mentioned above.
    If you do end up putting a system together feel free to run it by me and I can give you some advice on what may or may not work.
    Good Luck!

Darcy Wittenburg – The Collective
    Som det står her, tenk sikkerhet! Henger du 5m oppi lufta og faller ned får du i beste fall vondt og i verste fall...vel den klarer man vel å tenke selv.
    Har tenkt på å lage noe slikt selv, men har stoppet litt opp pga tid og bruksområdet for jobbene om dagen.

En rimeligere mulighet er å kun sende kameraet av gårde i en slik rigg, om kameraet går i bakken er ALLTID utstyr utbyttbart, rygg, nakke osv er ikke.

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Jeg forstod det sånn at trådstarter ville kjøre kameraet av gårde i riggen, og ikke hele seg? Da blir det jo straks mye verre. Vil ihvertfall anbefale å ha en "fjernstyrt" en, det blir mye mer stødig også, enn hvis du selv skulle henge i riggen. Og hva med bremser? Eller har du bare tenkt til å kræsje rett inn i treet? Huff. Nei, fjernstyrt/bare kameraet er tingen

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Ingen problem å rigge seg til med klatreutstyr hengende mellom trær, men man må faktisk tenke sikkerhet foran alt annet også pengebruk, man sparer ikke penger på slikt utstyr og så enkelt er det. Ett spenn på feks. 50meter vil putte ett bra med belastning på feks. trærne man henger i, med andre ord bør man da gå for industrielt utstyr om man skal bruke rent klatre utstyr. Har jobbet i skisenter og måtte da trene på redningsøvelse fra stolheis, en del av slikt utstyr er da dimensjonert for å tåle mer enn utstyr til sports klatring, selvfølgelig er det og en psykologisk oppi dette med å stole på at utstyret tåler belastningen...

Derfor er jo ofte fjernstyrt billigere og tryggere, men skal man kontrollere pan/tilt, blender/fokus/zoom så begynner det å bli en ganske omfattende sak å bygge 8) Klarer man seg med å bevegelsen fram og tilbake på en vaier er det derimot en del lettere å bygge...

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •