Det finnes mange triks du kan bruke her. Jeg begynte seriøst å sette meg inn i filmfaget i fjor sommer etter å ha tatt AD utdannsel (Art Director). Dette var et av de første spørsmålene som meldte seg.
Død Snø er nok skutt på film (35mm), som de fleste norske spillefilmer. Her får noen rette meg om jeg tar feil, men det er standaren.
Tilbake til spørsmålet... Det tok tid å finne svaret på det her for meg, og det ligger i ALLE aspektene av det du gjør i produksjonen.
Det er viktig å jobbe med bilder. Bygg opp med forgrunn og bakgrunn. Gi det gjerne 3 dimensjoner. Mange filmer på slette bakgrunner som bare gir deg ett nivå.
Dybdeskarphet utgjør den store store forskjellen. Med vanlig videokamera innebærer det å kjøre opp blenderen (lavt tall - stor blender - mye lys). Du vil ha lite dybdeskarphet, så det du vil vise er klart og resten blurry. Så går du langt unna og zoomer deg inn til det utsnittet du vil ha. Jo lengre du zoomer inn, jo mindre fokusfelt får du.
Lyssetting er selvfølgelig ekstremt avgjørende, og kanskje det som de fleste amatørproduksjoner faller igjennom på. Les om lys, søk på youtube og google. Lær hvertfall tre-punkts lyssetting, og utvikle deg videre derfra.
Etterarbeid er selvsagt også viktig, og grading eller fargekorrigering er også med på denne prosessen. Få opp kontrastene![]()

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat

Bokmerker