Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2009
    Svar
    45

Red face Hvordan slippe video effekten.

Har lagt merke til at en del nyere filmer (lav kost) til tross for veldig bra bilde kvalitet.
    Gir en slags "video look". For eksempel Død Snø. Vet ikke hva slags utsyr de har brukt, men bilde kvalitet er veldig bra, som en god NRK produksjon, men det er noe som mangler. Et triks jeg har oppdaget er å bruke en dolly, når kamera er i bevegelse (stødig) får man mere kino/film følse. Andre triks?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    293

Standard

Det finnes mange triks du kan bruke her. Jeg begynte seriøst å sette meg inn i filmfaget i fjor sommer etter å ha tatt AD utdannsel (Art Director). Dette var et av de første spørsmålene som meldte seg.

Død Snø er nok skutt på film (35mm), som de fleste norske spillefilmer. Her får noen rette meg om jeg tar feil, men det er standaren.

Tilbake til spørsmålet... Det tok tid å finne svaret på det her for meg, og det ligger i ALLE aspektene av det du gjør i produksjonen.

Det er viktig å jobbe med bilder. Bygg opp med forgrunn og bakgrunn. Gi det gjerne 3 dimensjoner. Mange filmer på slette bakgrunner som bare gir deg ett nivå.

Dybdeskarphet utgjør den store store forskjellen. Med vanlig videokamera innebærer det å kjøre opp blenderen (lavt tall - stor blender - mye lys). Du vil ha lite dybdeskarphet, så det du vil vise er klart og resten blurry. Så går du langt unna og zoomer deg inn til det utsnittet du vil ha. Jo lengre du zoomer inn, jo mindre fokusfelt får du.

Lyssetting er selvfølgelig ekstremt avgjørende, og kanskje det som de fleste amatørproduksjoner faller igjennom på. Les om lys, søk på youtube og google. Lær hvertfall tre-punkts lyssetting, og utvikle deg videre derfra.

Etterarbeid er selvsagt også viktig, og grading eller fargekorrigering er også med på denne prosessen. Få opp kontrastene
    Coming soon...

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

Har du sett ekstramaterialet på DVDen? Nå husker jeg ikke helt konkret hvordan kamera så ut, men jeg inbiller meg det er noe digitalt - ikke film.

Ofte bruker de steadi-operatør også, som enten går selv, sitter på scooter eller ATV.

Farger utgjør stor forskjell på hvordan publikum opplever stemningen i bildet. Er det en skummel scene med varmt lys gir det blandede beskjeder, og scenen vil definitivt ikke oppleves så skummel som du skulle ønske.

Kontrast er ikke nødvendigvis det som gjør video litt mer film. At det er farger i skygger og høylys påvirker og fremhever "filmfølelsen" betraktelig. Men sier ikke at film direkte er blasse bilder heller - men man vil gjerne se hva som skjuler seg i skyggeområdene uten at man ser for mye eller for lite.

Det er bedre å ha litt for mye lys (uten at det er overeksponert!) og tone det ned i etterkant enn å ha for lite. Kan vise noen eksempler på det kommende uke når jeg får lov å publisere grade jeg gjorde på en film forrige uke.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    293

Standard

Ja, jeg vil bare poengtere at jeg ikke er så teknisk så hør på hvem som helst andre fremfor meg :P Og Ola har peil på grading, så det er mannen å spørre der.

hovedpoenget var hvertfall at det er helheten, og at det er ting i alle delene av produksjonen som avgjør.

Og at død snø er skutt på proft utstyr, og er IKKE hva jeg vil påstå er en lavbudsjettproduksjon.

Sjekk f.eks ut 28 days later. Der har de brukt Sony Z-1 som er et HDV kamera.

EDIT: Pluss at de sikkert har 35mm adapter utstyr
    Sist endret av cmfossum; 2nd August 2009 kl 16:16
    Coming soon...

Commander
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    365

Standard

Var ganske sikker på at 28 days later var skutt med Canon XL1-S med 35mm adapter jeg?
    Purple Cow Pictures

Macbook pro 2,4ghz 4gb ram
    JVC GY HD111 m/ RedRockMicro M2 - Canon 550D - Nikon D300
    Røde NTG-2
    Regi & Foto

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Trondheim
    Svar
    54

Standard

Er du man virkelig ute etter lære seg "film-looken" kan man følge disse gutta:
    http://www.fstopacademy.com/

De er dødsrå! Vist man har vært på vimeo i over 2 minutter. Så man helt sikkert oppdaget Philip Bloom, og det han lager er veldig bra. Uansett, hørte på et nettopp en inslag de hadde, og lærte kjempe mye!

De snakker selvfølgelig mye om det snakkes om tideligere her, men mye mer detaljert.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2009
    Svar
    45

Standard

Jeg var vel kanskje litt raskt ute med å kalle død snø for lavbudsjett. På ekstra materiale så kan man i en kort periode se et panasonic HD kamera ala dette :

http://www.minottmotionpictures.com/.../full/1541.jpg

Når det gjelder 35mm film så er det nok veldig få norske filmer som spilles inn i det formatet.
    Kostnadene er for store. Jeg vet at the Wrestler ble spilt inn på super 16mm. Ellers så er det nok som regel bare dyre hollywood produksjoner som spilles in i 35mm. Rambo 4 og I am Legend, ble spilt inn i 35mm, men The Dark Knight brukte både 35mm og digitalt.

Uansett digitalt tar nok snart helt over, og trenger ikke bety så mye. Derimot så er det så mange filmer, både Norske og Amerikanske hvor man får så veldig følsen av at man ser på en reportasje. Derimot på serier som Lost og 24, selv om man bruker digital video og i perioder, håndholdt så får man likevel en "film følse".

Ser noen har lagt ut dette klippet av Død Snø :
    Legge merke til første halv del av filmingen, minner litt om noen som er i påskefjellet og filmer litt (uten steady cam, eller stativ), kanskje det er en ny stil jeg ikke helt forstår :

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=FvRByG04ZME[/ame]

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2009
    Svar
    45

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Blaasmo Vis post
    Er du man virkelig ute etter lære seg "film-looken" kan man følge disse gutta:
    http://www.fstopacademy.com/

De er dødsrå! Vist man har vært på vimeo i over 2 minutter. Så man helt sikkert oppdaget Philip Bloom, og det han lager er veldig bra. Uansett, hørte på et nettopp en inslag de hadde, og lærte kjempe mye!

De snakker selvfølgelig mye om det snakkes om tideligere her, men mye mer detaljert.
    Veldig bra link, selv om de blander sammen begrepet skarphet og oppløsning (ca 13:43 inn i opptaket) mange bra ideer.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard

At det brukes mer og mer digitalt kan forklare hvorfor enkelte filmer kanskje har litt "video" look i seg, selv om den visuelt ellers er tilnærmet like pen som en film som er skutt med 35mm film. Død snø er jeg ganske sikker på er skutt på RED, som på tross av høy oppløsning og masse muligheter i post som andre digitale film kameraer vil gi renere bilder som man kanskje forbinder mer med video.

I tillegg er flere og flere Norske kinoer digitale, dvs at man viser filmen digitalt med 2 eller 4k projektorer, som igjen gir ett helt digitalt rent bilde hver visning hvor man unngår slitasje på filmen for hver gang den vises.

Men man kan fint lage film med ett lite hv30, hvx200, diverse skulderkameraer, RED, ARRI d21 eller..35mm film, pengene styrer det meste.

Høy budsjetts Hollywood film kan gjerne ta i bruk digitalt og analog sammen, The Dark knight gikk feks. langt med en del sekvenser skutt på Imax formatet...som om ikke 35mm var dyrt nok!

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Standard

Sitat Opprinnelig postet av tskippe Vis post
    Var ganske sikker på at 28 days later var skutt med Canon XL1-S med 35mm adapter jeg?
    28 Days Later ble skutt på XL1S med Canon fastoptikk i EJ- og EC-HD-serien, via en Optex B4-adapter.

Dette var før 35mm-adapternes tid, P+S Technik sin var vel fremdeles under utvikling når denne ble spilt inn.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hvordan ta opp video fra konsoll?
    Av SkeletonKey i forumet Generelt
    Svar: 5
    Siste tråder: 25th January 2009, 20:34
  2. Hvordan Koble en Video monitor opp til pc?
    Av datselguf2 i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 4
    Siste tråder: 20th April 2008, 16:35
  3. Effekten! Oi! Hvordan???
    Av Chaos i forumet Visuelle effekter
    Svar: 31
    Siste tråder: 16th September 2006, 22:42
  4. Cola effekten, hvordan?
    Av Happy i forumet Visuelle effekter
    Svar: 20
    Siste tråder: 9th September 2006, 19:47
  5. Hvordan få til denne lyd effekten?