Viser resultater 1 til 7 av 7
    Cadet 1
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Trondheim
    Svar
    2

Standard Hvordan unngå kjappe bevegelser

Hei,

jeg filmer endel bil/mc/ekstremsport men sliter med å holde kameraet stødigt når jeg går og filmer, noen som har noen tips til å unngå dette, jeg vil at det skal være mest mulig smooth.

Her er sånn som jeg mener det skal være, ikke noe hakking bare en fin flyt på det:

http://www.youtube.com/watch?v=gyo96m6uqQw

Jeg har et JVC GZ HD7 kamera foresten.

På forhånd takk!

/O.Eggan

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard

Da må du enten ha ENG (skulder) kamera eller et steadycam, men å filme med steadycam går dårlig når du filmer på banen, men det ser ut som om det er det som er brukt her. Å ha kameraet på stativ fungerer best for å filme fart med om du har mye zoom, men om du er ganske nærmt banen så kan det holde så går det bra med å ha håndholdt uten zoom. Det har litt med tygden på kameraet ditt og selfølgeligt, så om du har et ganske lett kamera så prøv å legg på litt vekt under for å få det mer stabilt og bruk lcd skjermen til å fange objektet ditt.

Driver å produserer en bil stevne dvd for tia og her er det brukt en det av disse tingene.

Du kan se teasere for dem her:
    (bare den siste er HD)

http://www.youtube.com/watch?v=myRK4...eature=channel

http://www.youtube.com/watch?v=yVhs6...channel&fmt=22
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    293

Standard

Halla!

Smoot shooter/steady cam/glide cam er selvsagt the shit til nettopp dette... meeeen..

Her synes jeg ikke det ser ut som de har brukt en steady, men at de har lagt på steady i FCP f.eks. Finnes en video generator eller filter som heter smooth ett eller annet (orker ikke åpne for å sjekke i skrivende stund) Den funker merkverdig bra!!

However, den er ikke noen erstatning for the real deal.

Andre tips er som THX her skriver å gjøre kamera tyngre. Holde det tett til kroppen og med begge hender osv osv..
    Coming soon...

Cadet 1
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Trondheim
    Svar
    2

Standard

Tusen takk for svar, så det finnes et program som "stabiliserer" filmen, kan du gi meg navnet på dette(de) programmene?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    293

Standard

Hei igjen,

Beklager bruk av forkortelse i første svar Det du leter etter er Final Cut Pro (forkortes nesten alltid med FCP). Det er sammen med Premiere og Avid det mest brukte verktøyet for videoredigering. Det er til mac, så er mulig du må snuse på et av de 2 andre om du bruker PC. Da kan jeg dessverre ikke svare deg på hvordan det gjøres i de programmene.

i Final Cut er det veldig enkelt.. du går til:
    Effects -> Video Filters -> Video -> Smoothcam

og drar effekten over på det klippet du vil bruke. Det er en fordel å klippe ferdig før man setter på filteret da den bruker proposjonalt mye lengre tid med lengden på klippet. Altså om det er 10 sek kan den bruke 5 min på å rendre, mens om det er 20 sek kan den bruke 20min. skjønner? Det kan ta brutalt lang tid å rendre klipp med Smoothcam, og i ytterst få tilfeller kan du få litt wack resultat. Jeg har sett det gjøre helt utrolige ting, så er bare å kjøre på, og stort sett går det bra.

Dette er forøvrig ikke noe du burde satse på sånn generelt, så du bør fortsatt øve deg på å filme stødig.

Husk å holde kamera med begge hender og tett til kroppen. Albuene bør du klemme inntil ribbeina på hver side mens kamera ligger i brysthøyde.

Å løpe rundt med kamera på strak arm rett foran deg er som ghettoskyting med pistolen opp ned

Noen kameraer har også håndtak oppå kameraet, da hjelper selve vekten av kameraet å holde det litt mer stabilt. Da kan du la det ligge og hvile på fingrene (passer utmerket til å filme f.eks skating)

EDIT: Så at du hadde lagt ved hvilket kamera du har først nå Det er jo et lite og kompakt kamera som gjør det langt mindre stabilt i utganspunktet. Er du nevenyttig? Burde være en smal sak å ordne en stang på ca 30cm med riktig dimensjon bolt til å passe i stativfestet i den ene enden og mulighet for å fetse på vekter i andre enden. Da kan du holde rett på stanga under kameraet og med vekt ca. 30cm under hånda. Det vil nok hjelpe mye! Er ikke voldsomt dyrt for en brukt steady heller. Det ville vært ultimat til den størrelsen kamera som det der. Om du ikke skjønner hva jeg mener, så får du si ifra så skal jeg forklare nærmere.
    Sist endret av cmfossum; 7th July 2009 kl 00:08
    Coming soon...

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard

Angående bruk av å bruke stabiliserings software så blir bildet litt uskarpt ettersom en må zoome litt inn i bildet for å bli kvitt kantene som går helt bananas når en bruker denne teknikken. Måten dette fungerer på er at du velger et eller to punkt du vil tracke på, så analyserer programmet filmen og prøver best mulig å holde tracking på objektet ditt, den legger så inn en keyframe for hvert bilde som er i filmen og justerer bildet opp, ned eller rotasjoen på bildet. Følgene blir da at bildet ser stabilt ut men kantene forandres og det vil komme svart fra bakrunden som gjør at det å zoomest inn for å fjerne det svarte.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

Standard

Som det er nevnt tidligere i tråden anbefales bruk av steadycam, og i den anledning vil jeg anbefale amatørsteadycamet Walkam EasyPro. Har denne selv og den fungerer utmerket til kamera på størrelse med ditt. Om du synes det ser dyrt ut, har jeg sett at noen har begynt å selge disse brukt.

Ta en titt på videoene som ligger ut på siden deres
    http://walkam.net/WalKam%20EasyPro.html
    Glidecam X-10 med HD-4000 slede
    Canon XH-A1

Lignende tråder

1. Unngå at klippene smetter fram og tilbake i fcp
    Av Fredo i forumet Programvare
    Svar: 4
    Siste tråder: 5th November 2008, 15:24
  2. Hva bør en unngå i en musikkvideo?
    Av Laurentinius i forumet Regissørenes og manusforfatternes forum
    Svar: 3