Viser resultater 1 til 9 av 9
    Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard Ikan v-8000HD monitor

God aften. Jeg har siden jeg kjøpte mitt 35mm adapter, ønsket meg en ekstern monitor av opplagte grunner siden jeg ikke har flipmodul. Jeg har lest både her og der om brukeres mening om Ikan v-8000HD monitoren, og det ser ut til at det blir den.

MEN jeg kom over en eller annen tråd på dvxuser.com her om dagen, hvor det plutselig var mange folk som klaget over problemer med den, bla. batteriproblemer og at man kunne se noe som lignet "scan lines" som visstnok var veldig irriterende.

Er det noen her som har denne monitoren? Funker den bra? Jeg er jo fortsatt ikke profesjonell, har fortsatt min PD170 og gidder ikke investere 20.000 i en Marshall. Ikan`en må da for guds skyld duge?

og btw: Ikan reklamerer på sine sider at de har en del feilproduseringer, som fortsatt virker bra, men til noe nedsatt pris. Da jeg sendte mail og spurte hva som var produksjonsfeilen svarte gutten: "The V8000HD B stock monitors have o pixel out, and the position of the dead pixel varies."

hva mener han med dette? for meg hørtes dette ut som en stygg feil, uten at jeg helt skjønner hva han mener. Prisen var bare satt ned 150$, så den burde da være brukandes. Men noen som kan forklare?

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    67

Standard Sv: Ikan v-8000HD monitor

B-vare - eller 2. sortering som det heter på norsk. Noen døde pixler i skjermbildet som også flytter seg - så det kan være elektronikkfeil eller et ustabilt panel.

Neppe verd 150 $ siden dette antakelivis er godt til å leve med, men grådig irriterende på en skjerm med såpass liten oppløsning som dermed gjør at det blir ekstra synlig.

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    392

Jeg kjøpte en Ikan skjerm med en død pixel på. Den døde pixelen har hatt INGENTING å si i og med at skjermen mest blir brukt til å finne utsnitt og fokus. Det det har vært problemer med er batteriene og laderen som fulgte med. Jeg fikk i to omganger i etterkant sendt nye batterier og ladere. Til slutt kom der en som selgeren selv sjekka grundig om virka. Monitoren fungerer glimrende på originale Sony series L batterier dog. Det er disse jalla batteriene som er problemet.

Skjermen fungerer kjempebra som regel, litt små snags av og til. Men til prisen overlever man. HD kvaliteten er nice.

HUSK at det er BNC innganger på skjermen, så hvis du har vanlige "phono" ledninger så må du kjøpe BNC overganger også. jeg kjøpte 50stk til 100kr fra Kina på Ebay.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

oki takk takk!

da tror jeg sparer den 1000 lappen og klæsker til på den feilproduserte varen.

Men hvordan er bildekvaliteten? Ikke vær nonchalant i svaret, vær helt ærlig. Jeg vil bruke den skjermen omtrent hele tiden vil jeg tro, siden lcd skjermen kun kan brukes ved at jeg snur den på hodet og må dermed stå sidelengs og holde kameraet, noe som er mildt sagt ugunstig i lengden. Jeg kommer til å bruke den i bevegelse, og ser for meg at det er monitoren jeg vil se på hele tiden.

Oooog en ting til ladies and bodys: på bhphotovideo står det under "items included" (er vel det samme inkludert på b&;h eller rett fra ikan? :-*) at det følger med en "ac adapter", er det denne som gjør det mulig å feste sony batteriene på den?

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    392

AC Adapteren er bare strømforsyning. Den jeg kjøpte fulgte det med koffert og full pakke.

Hvis du skal snu monitoren ned så må du kjøpe en ekstra mouting bracket som Ikan også selger. Da kan du feste den på kamera der du vanligvis ville festet lys. Problemet er at den er lite fleksibel. Så da ville jeg vurdert en Noga arm som du kan vri i alle mulige retninger. Jeg kjøpte min hos Video 4 for 800 kr eller no

Bildekvaliteten er veldig bra i HD. Ikke så bra i SD, men slik er det på de fleste HD LCD skjermer.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

okei er Noga armen sterk, slik at man kan feste den til monitoren og la den stå uvoktet uten å bekymre seg?

Men bildekvaliteten funkeri SD? det blir da som en stor versjon av den lille lcd skjermen?

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2008
    Svar
    89

Jeg har den monitoren og er kjempefornøyd. Hvis du ikke har BNCoverganger kan du bruke s-videoingangen selvom den bare gir SD. Bruker nogaarmen til ekstern harddisk og den er stødig som fjell. Eneste negative, spesielt ved oppned feste er at selve plassen der du skrur armen til monitoren (på selve monitoren altså) er litt sjør, så pass på at ingen dulter borti når den er festa. Et annet lite problem er forresten at batteriene kan skli ut når monitoren er opp ned. Dette fikses helt enkelt med gaffa.

SDkvaliteten på denne er mye bedre enn de fleste kameraLCDer! Jeg kjørte på s-videosignalet en stund og det var veldig bra det og.
    Kontakt meg for leie av kran, dolly, steadicam, kamerarig og annet!

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

takk! Dette var hyggelig lesning, da blir det den monitoren, bare med en dead pixel which position may vary. hmm blir kjekt å se hvor stor feil det er ;D

jeg er ikke helt inneforstått med hva BNC overganger er, men kan jeg ikke bare bruke composite?

uansett, om S videoen funker er det jo lite pes.

EDIT: hmm ser ut som bnc er en spesiell composite-overgang?

jeeeeg fortsetter å kastre ut i lufte alt det jeg lurer på så får interesserte hjelpe eller bare drite i det

den Noga armen (link under), hvordan kan den festes til kamera "skoen"? trengs det et adapter eller hva?
    http://www.bhphotovideo.com/bnh/cont...585565&;is=REG

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2008
    Svar
    89

BNC er på en måte det samme som både vanlig component og composite. Kablene er det samme, men selve "støpselet" er annerledes.

Her er et BNCstøpsel

Her er vanlig videokabel med BNCovergang.

Hvis du skal ha HDsignal på monitoren må du kjøre component (med BNCovergang i ene enden). Hvis du skal ha SDsignal er det helt fint med bare Svideo.

Når det gjelder Noga-armen blei jeg litt usikker nå. På mitt system er den skrudd fast bak på riggen. Til monitoren bruker jeg et oppsett laget av Zacuto. Det er en veldig fleksibel og sterk arm, som man kan feste rett på 15mm rails. Dette er desverre usansynlig dyrt, men jeg setter opp en liste med hva du trenger og hva det koster her:

Zicromount III $100.00
    Zamerican, V3 Large $215.00
    Z-Mount $144.00

Da får du dette:

Altså armen, feste til monitor og feste mellom arm og rails.

Det der er en svindyr løsning, men den er også ekstremt bra. Det finnes sikkert en liknende løsning for noga-armen.

Kontakt meg for leie av kran, dolly, steadicam, kamerarig og annet!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •