Viser resultater 1 til 4 av 4
    Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2006
    Svar
    235

Standard iMac eller Mac Pro

Mornings!

Jeg har PC, og det har jeg hatt hele livet.

Etter diverse prosjekter sammen med Andyax her på forumet hvor vi har brukt iMac, så får jeg bare mer og mer lyst på et Apple-produkt.

Spørsmålet er
    Hva er fordeler/ulemper med

iMac

Mac Pro

iMac'en ser jo uten tvil kulest ut, og det er jo genialt å ha alt samlet inni samme boksen, men er hva er best med tanke på (selvfølgelig) redigering og video/film?

Er det noe man får på den ene som man ikke får på den andre?
    Jeg innbiller meg at det er lettere å oppgradere enn Mac Pro, men er det noen andre ting?

Regner med at Ola Haldor har noen punkter å komme med her
    Solum Media - Vi virkeliggjør din fantasi

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Svar
    219

Eh.? Det er lettere å oppgradere Mac Pro enn iMac. Det er en stor fordel når du senere skal oppgradere maskinen til å takle nyere programvare som krever mer. Jeg har nettopp investert i en Mac Pro. Nå har jeg en 2 år gammel PowerBook, og jeg kan nesten ikke gjøre oppgraderinger i denne. Derfor kan jeg ikke ha den lenger. Når du kjøper en Mac Pro så kan du ha den i mange år, enkelt og greit fordi du kan oppgradere den når du vil.

Jeg har ingenting imot iMac, den er konge å redigere med, men det er ikke meningen å oppgradere en sånn maskin så utrolig mye. I tillegg så er det ikke noe plass til PCI-kort. Gå for en Mac Pro du!

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Hehe, artig at du nærmest inviterer meg til å svare..

Dersom du har råd til en Mac Pro - så kjøper du en Mac Pro. Sånn til jobbing med video og tunge oppgaver, er det ingenting som slår XEON som er lagd for å kverne pixler i heavy duty-oppgaver vs. en Core 2 Duo f.eks..

Og som alekstef sier - oppgradering! Det er et viktig punkt i hvor lenge du kommer til å nyte maskina. Jeg tror at hvis du kjøper en iMac, og du får behov for mer displass/RAM etterhvert - vil du oppleve at du har gått på en smell. Det går sikkert greit å sitte med eksterne disker over en periode - men du verden så mye ryddigere det er å bare sette alle diskene INNI maskina. Du får jo 500GB og 750GB-disker til nesten ingenting i dag.

Eneste ulempen med Mac Pro er at skjerm kommer i tillegg - skjermkort til Mac er helsikes dyrt, det er RAM òg. Men på den annen side sitter du på en kraftstasjon som du kan beholde i 3-6 år og bare oppgradere etter behov - ikke selge, og kjøpe ny. Tror ikke det er noen, eller i såfall særdeles få her inne, som har behov for å bytte ut en såpass kraftig Mac annenhvert år for å henge med og skyte i RAW eller Redcode med et Red-kamera eller HD, HDCAM, XDCAM HD etc og på død og liv bare MÅ ha den feteste maskina.

Et annet viktig punkt er det med PCI-express-kortplassene. Der kan du sette inn f.eks. enda et skjermkort, bedre lydkort, Blackmagic-kort e.l..

I praksis egentlig - det eneste du IKKE får bytta ut/oppgradert på Mac Pro er prosessorene - RAM, skjermkort, optiske enheter og harddisker - bare å røske ut og sette inn no nytt.

Jeg kjøpte en Mac Pro Dual Core XEON 2.66GHz i september/oktober i fjor - og ennå har jeg igjen 13GB RAM jeg kan fylle på den f.eks. - og har ennå til gode å kjøpe et bedre skjermkort + Blackmagic-kort - men jeg klarer meg fint med det lille jeg har nå... Så denne maskina har nok utrolig mye lengre levetid enn både PowerMac G4 og PowerMac G5 jeg hadde i bare et års tid hver.

Har du mer konkrete spørsmål til en Mac Pro-eier, fyr løs

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Svar
    219

Ahh, snart kommer min Mac Pro! Gleder meg så ubeskrivelig mye til å kunne redigere i Final Cut uten fuck og treig maskin Nei, som Ola sier, har du penger, kjøp en Mac Pro. Jobber mye med dem på Kreativ Sone, og det er helt konge å bruke!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •