Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11
    Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2006
    Svar
    235

Standard iMac eller Macbook Pro?

Heisann alle sammen...
    Nå blir jeg sikrere og sikrere for hver dag som går at jeg skal bli en macbruker på videofronten, men jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med en liten ting!

Jeg tenkte å kjøpe en iMac, men så har jeg også sett at det er mange som bare bruker en Macbook Pro(bærbar) til å redigere og stå i på.

Det som slår meg da er at det må være litt kinkig og sitte å redigere på en laptop i forhold til en stasjonær maskin hjemme?

Noen erfaringer? (Er klar over at man kan koble tastatur, mus og skjerm etc. til en laptop også da men)

Du spaerer vel også noen kroner på å kjøpe en iMac, og selvom det hadde vært kult med en Macbook Pro, så har jeg allerede bærbar PC som jeg kan dumpe P2 filer til under filming.

Noen som har noen formeninger om hva jeg burde velge når jeg bare driver med dette som en stor hobby, men som ønsker å kaste meg på "macbølgen" med det som følger med, FCP, Color etc.

Har også kontakt med et filmfirma som jobber med Mac, og de har sagt at det er en fordel for mitt evt. videre samarbeid om jeg sitter på Mac, med andre ord så er det en viktig investering.

Siden jeg er "født i pcverdenen" så tenker jeg automatisk at man får mer for pengene i en stasjonær-maskin, men jeg vet ikke hvordan dette er på mac, og så tenker jeg på oppgraderingsmuligheter.

Solum Media - Vi virkeliggjør din fantasi

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    293

Hmmm... vanskelig dette her gitt! Begge har selvsagt fordeler og ulemper, opplagt nok...

Jeg vurderer en iMac selv, men det blir i tillegg til macbook proen. Jeg ville kanskje gått for iMac 2,8 24". Den er et par tusen billigere enn den billigste av macbookene. Det er ikke noe stooort peng å gå opp til den dyreste iMacen. Du trenger uansett ekstern harddisk, også kan du heller investere i mer RAM.

Gratulerer med en MEGET godt valg av plattform! Du kommer til å elske det, og innen året ville bytte ut den bærbare PCen også.
    Coming soon...

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Sandvika
    Svar
    186

Spørsmålet er vel enkelt.

Sitter du mye hjemme på ett og samme sted, eller liker du å flytte deg rundt i huset og ta med maskinen rundt for å jobbe.

Begge er jo gode maskiner. skal du ha noe mer kraft må du jo opp på en MacPro uansett.
    NPS Film &; Video
    www.npsfilm.com

*Sony - HVR-V1e - Solgt
    *Canon EOS 7D
    *SG Pro r3
    *Canon FD lenses. 24mm F2.8 - 35mm F2.0 - 50mm F1.2 - 85mm F1.2 - 70-200mm F4 - 300mm F5.6
    *RedRock Micro M2 Encore, RedRock MatteBox, FollowFocus, mm.
    *RedRock MicroRemote *SOON TO COME*
    *MacBook PRO 17" (4GB ram )
    *Final Cut Studio 2 &; Adobe Master CS4 *www.youtube.com/npsfilm

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

For en godt spesifisert MBP må du ut med så mye penger at man kan spørre seg "er det verdt det?". For samme pris får du en standard - og vel så det - Mac Pro. Jeg har førstegenerasjons Mac Pro som kom høsten 2006, og kunne ikke klart meg uten. Èn ting var at overgangen fra G5 til Intel var ekstrem, men utbyggingsmulighetene med skjermkort, Decklink/KONA, og interne disker er uvurderlig. Om du tenker å jobbe med Color eller andre fargeprogreammer på høyt nivå vil jeg anbefale deg å titte videre og bort fra laptopen og over på Mac Pro ene og alene pga. Blackmagic Decklink eller AJA KONA.

Med de sistnevnte kortene kan du forsåvidt også ta med maskina på location om mulig, og gjøre opptak rett på disk via HD/SD-SDI eller component. Og du får også en god kilde for monitoring. Color støtter f.eks. ikke FireWire eller USB-enheter, og vil derfor ikke være mulig å monitore til skikkelig videomonitor via FW -> kamera -> monitor slik som mange gjør fra klippeprogrammet.

Men om du konsekvent kun vil velge en av disse, kan jeg glatt anbefale iMacen. Noe mindre mobil kanskje, men så sparer du masse kroner du heller kan bruke på nye disker når det hoper seg opp med materiell og annet.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    178

Jeg vil iallefall anbefale deg å la valget stå imellom en MacPro eller en Macbook Pro - sitedenfor en iMac og en Macbook Pro. iMacen er ikke laget for å skulle jobbe med like tunge ting som en macPro skal. Hvis det står mellom en iMac og MacBook Pro, ville jeg kjøpt macbooken på stedet.

Bruker både iMac og MacBook Pro så å si daglig, og bare du skal jobbe i color eller After effects kjenner du forskjellen med en gang - selvsagt er det forskjell på spesifikasjoner, men det gir en viss anelse uansett.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Grimstad
    Svar
    150

iMac er bygget på laptop-komponenter (i stor grad).

Jeg ville bygget en quad-core PC etter HCL'en til OSX86project og installert OS-X. Fungerer knall til 1/4 av prisen.
    yvind Stokkan, oyvind.stokkan@gmail.com
    http://www.oyvindstokkan.no/[/URL]

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Øyvind - dette er på ingen måte lovlig eller støttet av Apple, support kan man vinke adjø til - i tillegg til at ingen andre heller kan gi særlig tips og vink om og når det dukker opp hardware-relaterte problemer. Mener dette har vært diskutert her inne før, hvor jeg også har referert til EULAen for OS X bl.a..

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2006
    Svar
    235

Sitat Opprinnelig postet av oyvind
    Jeg ville bygget en quad-core PC etter HCL'en til OSX86project og installert OS-X. Fungerer knall til 1/4 av prisen.
    I og med at jeg jobber på en IKT-avdeling så jobber jeg nok med maskiner på jobb... Når jeg kommer hjem vil jeg bare skru på iMacen min og kose meg med andre ting!

Snakket med Humac i dag og har kommet frem til at det nok blir en iMac når lønna tikker inn!

Commodore
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rogaland
    Svar
    968

Kjøpte selv iMac for et godt år siden uten å ha prøvd Mac i det hele tatt, har ingenting å si på det! Fungerer ypperlig. Man trenger riktignok noen eksterne harddisker, og oppgradering av RAM er å anbefale.

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2006
    Svar
    235

Sitat Opprinnelig postet av vokteren
    Kjøpte selv iMac for et godt år siden uten å ha prøvd Mac i det hele tatt, har ingenting å si på det! Fungerer ypperlig. Man trenger riktignok noen eksterne harddisker, og oppgradering av RAM er å anbefale.
    Ja, jeg skal ha 4 GB ram og muligens 1TB lagring, hvertfall 750GB...

Har blitt "forelska" i Mac med tanke på film og media etter å ha jobba mye med det (LES: Sett det blitt brukt) hos en kompis på noen prosjekter!

Gleder meg veldig til ting som Color osv!

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •