Viser resultater 1 til 6 av 6
    Cadet 4
    Medlem siden
    Jan 2005
    Svar
    11

Standard Innkjøp av Bærbar

LAPTOP

hallo igjen allesammen, jeg er nå ser nå at det er langt på tid å kjøpe seg en egen laptop. Har tidligere jobbet på skolens stasjonære dataer, men på flyttefot nå og trenger hjelp!

For jeg er litt kresen, jeg vil gjerne kunne jobbe med Premier Pro, Photoshop og lydprogrammer som før uten at dataen stopper opp på grunn av for store filer (ok så det gjør jo alt til tider men men men)

Er det noen som har noen innfallsvinkler? Hva duger, hva bør jeg notere meg og hva skal jeg se etter?

Har allerede to som argumentere for og imot Mac så kom gjerne på banen der og og si din mening!

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,787

Jeg vil virkelig foreslå at du går til et annet forum, selv om dette indirekte handler om film så tror jeg et dataforum vil gi deg bedre svar enn de fleste av oss her.

Hvor mye penger har du?
    Premiere Pro får du foreløpig ikke til Mac. Da må du nøye deg med Premiere 6.5. Men alt avhenger av hvor mye penger du skal investere. Jeg ville gått for Acer hvis du skal ha PC og ikke Mac.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Steinkjer
    Svar
    74

jeg synes ikke det er no behagelig å redigere bilder og video med laptop sånn i utgangspunktet, mac har jeg drevet utrolig lite med, desverre, skulle ønske jeg hadde mer kunnskap om det! har redigert på laptop en gang.. var ikke store greiene jeg skulle sette sammen , men bildet ble ikke i nærheten av det det var på laptopen når jeg peisa i dvd-plata i spilleren..iallefall hvis det er en filmproduksjon det er snakk om , da foretrekker jeg stasjonær pc med monitor...men er jo vanskelig når man er på flyttefot.. kan desverre ikke hjelpe mer enn som så:P dvs ca ingenting..
    hey're coming to get you barbra...

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Akershus
    Svar
    240

Det beste jeg kan tenke meg er Alienware sine PC'er. Kan bare si at de høres bra ut. Har aldri prøvd en.
    http://www.alienware.com/Product_Pag...l_default.aspx

Ellers har jo DinSide en god informasjonsside om mange forskjellige bærbare PC'er.
    http://www.dinside.no/php/art.php?id=117338

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Horten
    Svar
    171

Vil absolutt anbefale Mac.
    Apple har to bærbare:
    -iBook
    -PowerBook

iBook er sikkert grei , men da kreves det sikkert best mulig oppsett.
    Hvis jeg var deg og hadde penger til det ville jeg gått for en PowerBook 15" ( 15 tommer widescreenskjerm , 17 blir litt ekstremt ).

De er mye mer egnet til redigering og foto og slikt. Jeg personlig skal neste år kjøpe den beste PowerBook'en Apple har , samt litt ekstra utstyr.

Men hvis du går for Mac ville jeg kanskje ventet til neste år , fordi da går Apple fra IBM, som i dag lager prossesorene i Macene og bytter til Intel. Da vil maskinene få bla raskere prossesorer og sikkert masse oppdateringer. Skifte fra IBM til Intel skjer i løpet av 2006 / 2007.

De første er sikkert ferdig rett etter nyttår , eller slutten av vinteren.
    Det er sikkert verdt å vente.

Spør gjerne folk med Mac og masse erfaringer rundt dette på www.mac1.no

:wink:
    I dream for a living"
    -Steven Spielberg

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Horten
    Svar
    171

Og en ting til når det gjelder Premiere , så får du Final Cut til mac , noe Premiere er en "true" kopi av.

Glemte også å si at Mac klikker mye mindre. Du vil heller ikke få virus.

Når det gjelder priser er iBooken mye billigere enn PowerBooken men PowerBooken har bedre ytelse.

Ved kjøp av Mac vil jeg tipse deg om å kjøpe ekstra RAM , og det kanskje utenfor Apple Store ( på hjemmesiden dems ) i og med at de tar MYE mer for ekstra ram der enn på f eks mpx.no

Men les litt på mac1.no og apple.no så finner du ut masse og hva som passer deg best. Apple har egen knapp på siden som heter "Switch" hvor det står hvorfor du bør velge Mac.

God valg! 8)
    I dream for a living"
    -Steven Spielberg

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •