Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11
    Lieutenant
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Ålesund, Vatne
    Svar
    148

Standard Innkjøp av skolekamera. Hva er det beste valget?

Har gitt posten nytt namn, men om du leser nederst dreier det seg om å få media læreren på skolen min til å sende tilbake Sony HVR-A1E og bestille inn mer brukervenlige kamera!

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::::::::::

Skolen min har bestilt inn et nytt parti med kamerar av typen Sony HVR-A1E

Tenkte jeg skulle sette meg litt inn i kamera, før jeg får prøve det
    Så lurer på om noen har erfaring med det? Eller kanskje gi meg link til filmer der kamera har blitt brukt

http://www.pixmania.com/no/no/165860...fichetechnique
    idet Film Productions
    www.eidetfilm.net

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Hvorfor skoler investerer i små handycams er forbi meg og bortenfor. De kunne betalt 5 tusen til og fått et FX1 og gjort litt ut av det. Ingen vits for noen i en læresituasjon å streve rundt med et knøttlite kamera - de skal ikke akkurat ha det med seg hele tiden og dra på ferietur med det, slik at det skulle vært nødvendig at det tok liten plass. A1E er helt umulig å styre, i alle fall hvis man ikke har hendene til ei sju år gammel jente. Og på tafse-skjermen treffer man helst tre ulike valg samtidig. Små kameraer gjør styggere bilder uansett hvor flink fotografen er fordi det er for lett og for lite, og det er også sterkt begrenset hvor god optikk man får inn i slik småpell.

Så, i stedet for å lære deg A1E, så be administrasjonen avbestille dem og kjøpe noe skikkelig, medialærere burde vite bedre. Kjøp f. eks. brukte PD150 - mye bedre å lære seg kamerateknikk med disse og de har tyngden til å skape litt stabilitet i bildene. Skolen har vel ikke PC-er som takler HDV uansett, så dere blir vel bedt om å filme i DV.

Til og med valgfagen min på ungdomsskolen for 10 år siden hadde skjønt at man trengte litt størrelse, så vi filmet med skulderkameraer den gangen - skjønt det var i S-VHS.

Lieutenant
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Ålesund, Vatne
    Svar
    148

hmm. Kamera ser vel større ut på bilde. Trodde ikke det var så lite Men så akkurat et bilde der noen holdt kamera i hånden, da så jeg virkelig hvor lite det var. Media linja på skolen er ganske nystartet, så eneste kamerane vi har fra før er Canon XM2, som kanskje er litt større..
    idet Film Productions
    www.eidetfilm.net

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

XM2 er mykje større. Er heilt einig med Kenny her. Skulen min skal visstnok ha eit FX1, og har bestilt eit par nye, vert spanande å sjå kva det vert.
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Lieutenant
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Ålesund, Vatne
    Svar
    148

Skulle absolutt ønske at skolen kunne kjøpt inn større kamera. Men linja ble startet i fjor faktisk, jeg var med på første kullet. Og da hadde vi bare Canon XM2. Og med et enda mindre kamera vil det bli et enda verre kamera for hånholdt filming. Men håper skolen kan invistere i noen steady cams. EKS: WalKam. Men det skjer vel ikke cry:

Men noen andre som kan si noe om dette kamera, utenom størrelsen?
    idet Film Productions
    www.eidetfilm.net

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Tipper dem tok det merkelige valget på grunn av Xlr kobling på A1 og ikke på Fx1, og Z1 blir sikkert utenfor budsjett. Man kan jobbe seg rundt det problemet men å synce lyd osv er litt mer jobb og upraktisk om dette er for å lære på ett relativt "lavt" nivå på en skole.

Ett bedre valg ville vært Canon A1 + ett ok stativ.

Lieutenant
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Ålesund, Vatne
    Svar
    148

jaja. Så fikk vi i dag disse mini kamerane fra Sony. Er nå helt enig me Kenny Wang at dette er ALT for lite.

Har planer om å ta en prat me læreren om å eventuellt sende de tilbake, og kjøpe noe bedre. Ialefall forsøke. Så kanskje jeg får hjelp fra en annen media lærer også, siden hun heller ikke virket helt fornøyd. Regner med at han ikke kan ha sett lenge etter kamera når han bestillte disse, og at han blir overasket når han virkelig ser størrelsen. For han var visst syk i dag.

Men nå når jeg skal legge fram et forslag til læreren trenger jeg litt hjelp. Hva bør jeg foreslå han skal kjøpe istedenfor? Helst noe fra Media4, siden Sony HVR-A1E har blitt bestillt derifra. I denne omgang ble det kjøpt inn 5 kamera, så regner med vi må ha 5 av en ny sort og.
    Så bør det ikke bli mye dyrere...Siden skolen ikke akkurat er steinrik!

Et spørsmål. Ser på video4.no at de selger brukt. Noen som vet om det er noen garanti på brukt kamera hos video4? For regner med at skolen vil ha garanti på kamera. Media4 har jo brukt Canon XL1 til 25.000!

jaja. Ble en lang tekst det. Men hovedspørsmålet mitt er da. Hva kamera (som ikke er mye dyrere enn Sony HVR-A1E) bør jeg foreslå til læreren? Vet ikke helt hva han betalte nå, siden ikke prisen står oppgitt på Media4.no. Men billigste på Hardware.no er 22.000.
    idet Film Productions
    www.eidetfilm.net

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

I det prisleie for nytt utstyr er det lite å velge i.

Personlig mener jeg ett bedre valg ville vært å få til en deal på like mange brukte PD170 kameraer, evnt Dvx100 + Service deal med ett verksted. Da har man arbeidshester i mange år framover, HD trenger ikke skoler enda.

Vil man på død og liv ha hdv mulighet er Canon A1, Sony V1/Z1 steget opp fra Pd170/dvx100, men så er det og ett langt steg opp i pris selv om skolen ikke betaler full forbrukerpris pr. kamera.

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Skulen vår har kjøpt den same kameratypen. Dei gjer jobben, men sjølvsagt er det ikkje mykje å skryte av. Eg trur HD er det som har fått lærarane til å velje denne kameratypen, siden HD visstnok gir "fantastiske bilder", ifølge dei. Det er då litt idiotisk at vi ikkje kan redigere HD på iMacene våre. Heldigvis treng ikkje eg å bruke dei sidan eg har eiga kamera, men eg trur det er mange som er litt misnøgde når dei ser kor utruleg mykje betre dei progressive bileta frå dvxen er.

Skulen min brukar forøvrig også video4 som leverandør. Eg vedder på at dei har eit pakketilbud på akkurat det kameraet som er svært gunstig for skular. Viss det ikkje er for seint, ville eg snakka med skulen om å bytte til DVX100, PD170, XL2 eller noko anna i prosumer DV-klassen. Alle desse er mykje betre, og ein har full moglegheit for manuelle instillingar, noko ein ikkje har med Hvr-A1.
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

Lieutenant
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Ålesund, Vatne
    Svar
    148

Men hva med Sony HDR-FX7E? Er jo en del større og ikke så veldig dyrt. Koster jo ca det samme som Sony HVR-A1E.

Men lurer litt på lydkontaktene på HDR-FX7E. Går det ann å bruke vanlig minijack på det? Om en skulle bruke Røde VideoMic. Eller må en kjøpe et separat XLR adapter?

Om skolen ikke vil bytte kamera, får jeg heller selge TSX-en min og kjøpe et godt brukt kamera selv. Skolen har Canon XM2, men opptikken på det er ikke akkurat på topp, selv om størrelsen er langt bedre enn det lille Sony.
    idet Film Productions
    www.eidetfilm.net

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •