Hvorfor skoler investerer i små handycams er forbi meg og bortenfor. De kunne betalt 5 tusen til og fått et FX1 og gjort litt ut av det. Ingen vits for noen i en læresituasjon å streve rundt med et knøttlite kamera - de skal ikke akkurat ha det med seg hele tiden og dra på ferietur med det, slik at det skulle vært nødvendig at det tok liten plass. A1E er helt umulig å styre, i alle fall hvis man ikke har hendene til ei sju år gammel jente. Og på tafse-skjermen treffer man helst tre ulike valg samtidig. Små kameraer gjør styggere bilder uansett hvor flink fotografen er fordi det er for lett og for lite, og det er også sterkt begrenset hvor god optikk man får inn i slik småpell.
Så, i stedet for å lære deg A1E, så be administrasjonen avbestille dem og kjøpe noe skikkelig, medialærere burde vite bedre. Kjøp f. eks. brukte PD150 - mye bedre å lære seg kamerateknikk med disse og de har tyngden til å skape litt stabilitet i bildene. Skolen har vel ikke PC-er som takler HDV uansett, så dere blir vel bedt om å filme i DV.
Til og med valgfagen min på ungdomsskolen for 10 år siden hadde skjønt at man trengte litt størrelse, så vi filmet med skulderkameraer den gangen - skjønt det var i S-VHS.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat
Men så akkurat et bilde der noen holdt kamera i hånden, da så jeg virkelig hvor lite det var. Media linja på skolen er ganske nystartet, så eneste kamerane vi har fra før er Canon XM2, som kanskje er litt større..

Bokmerker